Nytt på Leden!

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Det har väckts en ide här hos mig att sätta en bandsats på en Suzuki SJxxx eller en Lada niva och använda den att släpa sladden med.
Någon som sett liknande varianter och vet vart man kan få tag på bolt on kit?
Såg att det fanns några tattou kit tillsalu på Blocket för 18000.- men ja hittar inte någon max vikt för dessa satser.

Någon sånt här hade ja tänkt mig men med en samuraj/sj med flak

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det har väckts en ide här hos mig att sätta en bandsats på en Suzuki SJxxx eller en Lada niva och använda den att släpa sladden med.
Någon som sett liknande varianter och vet vart man kan få tag på bolt on kit?
Såg att det fanns några tattou kit tillsalu på Blocket för 18000.- men ja hittar inte någon max vikt för dessa satser.

Någon sånt här hade ja tänkt mig men med en samuraj/sj med flak

Då är du Kung ! :rock:
Vore intressant att få ta del av dina erfarenheter (och Byggprojektet ?) om du hittar någon lämplig bandsats.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Vill bara skriva att beretta fått mig att bli medlem iaf. tackar för superfina leder!!:beer:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
det borde funka bra om bandsatsen växlar ner eller om sj:n har sk stenkryparlåda.
en strippad sj väger under tonnet och kostar mycket mindre än en hjuling.

den på avataren vägde 900

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tackar för input.

det borde funka bra om bandsatsen växlar ner eller om sj:n har sk stenkryparlåda.
en strippad sj väger under tonnet och kostar mycket mindre än en hjuling.
Om ja fattat specarna rätt så växlas det ner 35% "Maintained speed 65%"
Stenkryparlåda kan man se det på modelnamnet eller hur får man reda på det.

Objektet skulle vara nått liknande detta http://www.bl**ket.se/vi/20352066.htm?ca=6_s

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Vill bara skriva att beretta fått mig att bli medlem iaf. tackar för superfina leder!!:beer:
Oj, jag tackar..:eek:

Vi är några i klubben som gillar att sladda..

Välkommen till en toppenklubb.

Du får jättegärna hjälpa till med sladdning och annat, om du vill, det är HELT frivilligt.

Det bästa är iallafall att du är medlem, så Vikingen får bensin i vinter.

Försök få dina kamrater att lösa in sig också.

Vill ni mig någonting så finns jag ju på Rekord Jakt & Fiske butik hela dagarna.

Fråga efter L-O. :)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Tackar för input.

Om ja fattat specarna rätt så växlas det ner 35% "Maintained speed 65%"

Stenkryparlåda kan man se det på modelnamnet eller hur får man reda på det.

Objektet skulle vara nått liknande detta http://www.bl**ket.se/vi/20352066.htm?ca=6_s

35% mot fyrhjuling original ?
då borde det bli ännu mer på en sj eftersom den har större däck än en hjuling, låter tillräckligt.

stenkryparlåda finns inte original utan det är nåt man bygger själv genom att kombinera dreven från en 410 och 413:s fördelningslåda för att få extra låg utväxling,dock kan 410:ans lådor vara svåra att få tag på.
- finns även drevsatser att köpa.

mitt tips är att prova med enbart bandsatsen och om det skulle behövas lägre utv. så kan man kosta på kryplåda efteråt. det går även att byta utväxling i axlarna.

nu blev det lite OT men jag svarar gärna på mer via pm då jag hållit på mycket med sj.(bl.a. byggt en kryplåda)

finns även mycket info på nätet och på en sida som heter 4x4sweden.se

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tackar för allt öven om det nu blev lite OT.
Fick detta svar från camoplast ang. bandsatsen
"Hi, the best system for your application would be a UTV track kit,but we decline warranty because these track as not been developped for that.
The weight should not exceed 1000kg."

Å då blev det genast dyrare. Hmmm kanske stannar det vid en tanke ändå.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sladdade en sväng i eftermiddag, gick tungt som faan 0°C, sol och ~15cm lössnö sen senaste snöfallet men slutresultatet blev mycket bra hoppas det fryser till i natt nu då blir det kanon.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Allt beröm till Strömsund idag :) Inte nog med att pistmaskinen hade kört leden så hade även skotersladden varit framme och även över sjön till macken. Otroligt fint!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Var ute i afton och sladdade lederna i Sävast.

Nu är det slätt och hårt nästan vart än ni åker.

Körde fast två ggr i djupsnön med hela lasset...sladd + kladdrulle...åh jää baby...

Körde Gruvberget - Sävån -Golfkullen -OK - Dammån - Bodön.

Grabbarna som sladdat under veckan här hade gjort ett toppenjobb, det mesta var slätt och hårt.

Kom hit och kör!

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Var ute o sladde lederna kring Järbo igår ska bygga om packrullen lite till veckan den har en tendens o vilja hasa i snön om det är löst men sätter man en plåt eller en plast skiva i 45 graders vinkel framför då flyter rullen upp bättre på snön.
Ska nog ut o skyllta upp leden mot kungsberget o Ivantjärn på eftermiddagen vi har ju blivit sponsrade med skyltar av ett företag från Stockholm så lite nytta har man ju av dom endå.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag och Snökungen var ut och fixade till Domarleden idag.
Vi var fram til Domarselet på Skelleteälven, innan vi vände hemåt.
Provkörde samtidigt både en Lynx Yeti Pro V-800 & Yamaha RSViking, bägge 4T.

The Snowking trivs även på en Yeti.

Det sprack upp och blev riktigt fint väder.

Det var ganska löst på leden, men en natts kyla, gör att det nog fryser ihop.

På väg hemåt, vid Mausjaur.

Härligt väder, vi gjorde upp en eld och grillade korv, drack kaffe, njöt i solskenet. Vi vart riktigt inspirerade, så kanske att vi klämmer Lefatsleden i morgon. :hello:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Riktigt snygg.

Kan ju inte bli slätare.

Här får vi också slätt, men snön är så lös att det snabbt blir uppkört på ytan.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Riktigt snygg.

Kan ju inte bli slätare.

Här får vi också slätt, men snön är så lös att det snabbt blir uppkört på ytan.
Förstår problemet, vi har samma bekymmer närmast runt samhället.
Men kommer man bara lite längre ut i perferin, så körs det betydligt mindre.
Idag möte vi bara en snöskoter, så några nätters kyla så blir leden stenhård och den håller länge.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Någon borde göra lika seriöst jobb här i Kalix på leden mellan golfbanan(13e hålet) och Ytterbyn och lederna mellan Pålänge och Ytterbyn, det är som att åka på en väldigt stor tvättbräda ; )

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Någon borde göra lika seriöst jobb här i Kalix på leden mellan golfbanan(13e hålet) och Ytterbyn och lederna mellan Pålänge och Ytterbyn, det är som att åka på en väldigt stor tvättbräda ; )
Ja vem är "någon"
Är du från orten? Är du med i ortens skoterklubb, i såfall lyssna med dom så får du säkert låna en skoter + sladd och du kan fixa lederna så fina du vill ha dom

Det är inte riktigt rättvist att bara klaga på ledernas status och inte själv bidra med något, kanske inte ens medlemsavgiften till en skoterklubb