Nytt på Leden!

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
..... 5 miljoner fattigare.....
Tror nog det duger med en hederlig 206á, eller hur Stig!

Vi gjorde en "försäsongssladd" av 2st kasserade bandvagnsband, jag kan lova
att det packade MYCKET bra, testa det istället för en rulle.
(Men du behöver en bandvagn att dra med, vilket vi inte har men vi
hade i vart fall tillfälle att prova BV206 i vintras (Steyer förstås))...

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
det finns inget som 206:an inte klarar. jag har nog kört 500mil med bv och aldrig haft problem oavsett vad jag lastat eller dragit

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
..... 5 miljoner fattigare.....
Tror nog det duger med en hederlig 206á, eller hur Stig!

Vi gjorde en "försäsongssladd" av 2st kasserade bandvagnsband, jag kan lova
att det packade MYCKET bra, testa det istället för en rulle.
(Men du behöver en bandvagn att dra med, vilket vi inte har men vi
hade i vart fall tillfälle att prova BV206 i vintras (Steyer förstås))...
Visst duger en 206, men vore intressant med en uppgraderad sådan med en Cumminsdiesel, alltid intressant om den kan dra hårdare, :D

Intressant det där med försäsongssladden, har du bilder ?
Drog ni bara mattorna släpande efter bandvagen ?

Vi funderar på att ta några kabeltrummor och klä dom med bandvagnsmattor.
Trä en axel rakt igenom trummorna , och montera 2 lagerbockar på en draggrimma så att dom kan snurra med.
Och sedan dra den efter vagnen.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
det finns inget som 206:an inte klarar. jag har nog kört 500mil med bv och aldrig haft problem oavsett vad jag lastat eller dragit
Har du aldrig dragit något genom 1/2 meter "Åvanevattne" med snösörja ? :evil: :mad:
Eller en brant och isig backe ?

Vore bra med lite dubb i mattan, eller åtminstone en inkopplingsbar diffspärr/broms vid ett sådant tillfälle
Men å andra sidan så gillar inte en pistmaskin heller detta element ("Åvanevattne"),
och då behöver man inte ens dra något bakom.

Sen är ju en motorsåg en "Braatthagrej" när man råkar ha fått ett träd mellan fram- & bakvagn.
Har iofs inte hänt mig ännu, men har hört om dom som lyckats. :hahaha:

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
gäller att kolla var man fäller träden:rolleyes::D. klart att det finns ställen som är bättre och sämre

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tack alla Pistörer mm som gjort denna tråd till en trevlig läsning detta år.

Stort T A C K!

D

Deleted member 9532

Kan inte annat än hålla med Beretta!

Men däremot låter det som att tråden ska läggas ner till nästa vinter? Kanske missuppfattning, men även sommararbete utförs väl efter lederna? :)

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kan inte annat än hålla med Beretta!

Men däremot låter det som att tråden ska läggas ner till nästa vinter? Kanske missuppfattning, men även sommararbete utförs väl efter lederna? :)
Nej nej nej...inte läggas ner alls.. :D

Bara vila några dagar, sen kommer motorsågen fram till att röja..

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Körde sista korta turen för två veckor sen, så nu står lynxen undanställd i väntan på snö...:bawling: Eller en lämplig sjö, vattenskoter :D Så trevlig sommar på er ledskötare, hoppas ni överlever sommaren så vi kan sladda ännu mer nästa vinter. Glad midsommar :beer: // Tobbe

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Kör du fast med den där så blir det kul :)
Verkar ganska svårt att köra fast, den gräver inte ner sig. Det skulle vara flödvatten då.. :)

För övrigt anser jag att Hägglunds inte var riktigt kloka när dom monterade en 3-liters bilmotor i en bandvagn. Dom får ju enorma mängder stryk när det gasas hejvilt för att den ska orka. Har inte kört någon själv men kompisar har kört i lumpen.

En liten 6 eller 7-liters Volvo 6:a från en F(l)6/FL7 på runt 200 hästar hade ju suttit som gjuten!

Senast redigerad av en moderator:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
... För övrigt anser jag att Hägglunds inte var riktigt kloka när dom monterade en 3-liters bilmotor i en bandvagn. Dom får ju enorma mängder stryk när det gasas hejvilt för att den ska orka. Har inte kört någon själv men kompisar har kört i lumpen.

En liten 6 eller 7-liters Volvo 6:a från en F(l)6/FL7 på runt 200 hästar hade ju suttit som gjuten!
Inte behöver man gasa så mycket för att få den orka, det finns ju en lågväxel.
Men visst, gick det att ligga på 30-40Km/h med ledsladden baktill, över t.ex. en jämn sjö, varför inte. ;)
Men å andra sidan så är topphastigheten på hårt underlag (Ca.50Km/h), egentligen mer än vad mattorna klarar av.
Det är tydligen ett problem. För går en matta av så sticker den iväg åt den sida där bandet satt, är det då t.ex på vänster sida, så sticker den rakt över i mötande körfält vid t.ex. landsvägskörning.

Men vad man saknar är en diffspärr/broms, på hårt underlag (Isigt) och uppför, i kombination med att den drar något tungt (Ledsladd), så har den svårt att hitta fäste. Men det finns tydligen ett företag i Canada som tagit fram en diffbroms till just 206rna. :eek:
Ett annat alternativ kan ju vara att dubba mattorna.

Nu är jag ingen konstruktör, men jag tror att det blivit svårt att rymma en lastbilsmotor i 206an.
Redan nu är det en otrroligt trång förarplats och passagerarplatsen fram.
För att kunna rymma en större motor så hade man nog varit tvungen att göra vagnen bredare, men då hade ju smidigheten gått förlorad.
På K4 var man till i början, faktiskt lite tudelad till 206 när den kom dit på 80-talet, just på grund av bredden (och tyngden).
Den nästan decimetern bredare 206, gjorde den lite klumpigare vid terrängkörning (i skog) än den gamla 202an.

Den bepansrade BV 308 är 1 ton tyngre än 206, så här har man klämt in en Steyerdiesel på 176hk, men då blev man tvungen att öka bredden till 2 meter, vilket gjort den lite klumpigare i terrängen.
Den nyaste versionen, Bvs10, tror jag är 2,3 bred, vilket gör den än mer klumpig vid ren terrängkörning, där det är trångt.

Men om vi pratar nytt på leden, så hittade jag förövrigt den optimala maskinen för en knölig och isig skoterled.
Eller för sommarens ledröjning :D

http://www.youtube.com/watch?v=iQ76rrvRKDg&feature=related

Last edited:

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Fy fan vilket monster, en sån där till varje skoterklubb sen *****r kan det röjjas leder.

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Intressant det där med försäsongssladden, har du bilder ?
Drog ni bara mattorna släpande efter bandvagen ?

Vi funderar på att ta några kabeltrummor och klä dom med bandvagnsmattor.
Trä en axel rakt igenom trummorna , och montera 2 lagerbockar på en draggrimma så att dom kan snurra med.
Och sedan dra den efter vagnen.[/QUOTE]

Här har vi några bilder, tanken med denna var att kunna hänga upp den baktill vid transport....

Funkade mycket bra som packare, man bör styva upp i längst led för att inte gå ner i svackor och hål lika mycket, behöver inte heller vara lika lång som denna för packning, hälften räcker nog.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag och en klasskompis har haft som projektarbete att bygga en ledsladd. Idag blev den klar i perfekt tid till Projektarbetes mässan vi har på skolan i morrn :)

Bilder kommer att laddas upp senare då kompisen har fått skickat dom :)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Såhär ser den ut nu när den e klar :D

Ramen är byggd i 40*40mm profilstål
Draget konstruerat av 50mm stålrör
100*100mm armeringsmatta som är punktad i varje kryss för bättre hållbarhet och sedan fastsvetsat i ramen
Skrapstålen är 12mm stålplåt utskurna med cnc-styrd skärbrännare. Plastbelagen är ledade för att bättre fälja underlaget och sitter där för att den ska följa skotern lite bättre och inte leva ett eget liv lika mkt.

Total kostnad - 400kr

Nå, vad tror ni? Är det en bra konstruktion?