Nytro XTX

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Finns det någon XTX-ägare som vill dela med sig av erfarenheter av maskinen? Gissar att det är en trevlig crossover med 40 mm eller mer matta, men hur känns den utanför leden? Tung o bökig eller smidig?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag äger ingen, men vi har en sån som demo där jag jobbar så jag har kört rätt mycket. Kan bara säga så här, dom är otroligt smidiga. Riktigt rappa och fina rakt ur kartong. Vi har sålt en hel massa XTX och alla är mer än nöjda! Dock så levererar vi dom med 44mm matta istället för standard 32. Prova ingen om du inte är beredd att köpa en.. ;) du kommer att älska den!
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Jag har kört min drygt 50mil nu,fick min levererad med 38mm matta och nonslip hjul. Den är förvånansvärt smidig i lössnön måste jag säga och motorn matar på bra och skidorna bär bra men åker man mest löst skulle jag slänga på en 44mm matta. På leden ligger den som ett strykjärn men jag märker att jag är tröttare i armarna efter en dag än vad jag var förut när jag körde 2-takt, 38mm mattan är perfekt på leden. Jag har börjat laborera lite med fjädringen och fram funkar det bra med de justeringsmöjligheter man har bak däremot har jag inte riktigt hittat rätt än där den vill bottna i de stora "guppen" men så väger jag 120 pannor:D Vi får se om jag måste shimsa om dämparna i boggien. Jag har hoppat imellan en xp 600- 09 och min några gånger när vi varit ute och visst xp:en är smidigare men nytron passar mig bättre, känns mer rejäl och lär tåla mer stryk som det känns. Sist men inte minst MOTORN den är helt enkelt underbar men det tar lite tid,mil att komma underfund med hur man ska köra en 4-t jämfört med en 2-t men jag ångrar inte en sekund att jag konventerade över till 4takt. Bränsleförbrukningen är väl lite tidigt att utvärdera men på min 30mila tur här om dagen slutade det på 1,4L/milen men då var det hårda leder men högt tempo hela tiden + en del löst och ospårat.

Som skotertoken skriver provar du en är risken att du kommer att älska den.... jag vet iaf en som gör det:rock:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag har kört min drygt 50mil nu,fick min levererad med 38mm matta och nonslip hjul. Den är förvånansvärt smidig i lössnön måste jag säga och motorn matar på bra och skidorna bär bra men åker man mest löst skulle jag slänga på en 44mm matta. På leden ligger den som ett strykjärn men jag märker att jag är tröttare i armarna efter en dag än vad jag var förut när jag körde 2-takt, 38mm mattan är perfekt på leden. Jag har börjat laborera lite med fjädringen och fram funkar det bra med de justeringsmöjligheter man har bak däremot har jag inte riktigt hittat rätt än där den vill bottna i de stora "guppen" men så väger jag 120 pannor:D Vi får se om jag måste shimsa om dämparna i boggien. Jag har hoppat imellan en xp 600- 09 och min några gånger när vi varit ute och visst xp:en är smidigare men nytron passar mig bättre, känns mer rejäl och lär tåla mer stryk som det känns. Sist men inte minst MOTORN den är helt enkelt underbar men det tar lite tid,mil att komma underfund med hur man ska köra en 4-t jämfört med en 2-t men jag ångrar inte en sekund att jag konventerade över till 4takt. Bränsleförbrukningen är väl lite tidigt att utvärdera men på min 30mila tur här om dagen slutade det på 1,4L/milen men då var det hårda leder men högt tempo hela tiden + en del löst och ospårat.

Som skotertoken skriver provar du en är risken att du kommer att älska den.... jag vet iaf en som gör det:rock:
Välkommen till 4-takt klubben :beer:
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Finns det någon XTX-ägare som vill dela med sig av erfarenheter av maskinen? Gissar att det är en trevlig crossover med 40 mm eller mer matta, men hur känns den utanför leden? Tung o bökig eller smidig?
Körde idag 5 mil med en XTX, en mycket trevlig upplevelse, otroligt rapp motor och mycket bra fjädring, går att köra hårt efter gropig led. Det är inte så mycket snö ännu så det var omöjligt att sätta fast den, men den är lite "trubbigare" än t ex CF7 och CF1000 i lössnö, känns lite tung över fronten ibland och inte lika lätt att lägga omkull, fast det kan förbättras med att justera smalare spårvidd. Em mycket rolig maskin!
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag har premiär kört XTXen 35mil i helgen, har aldrig blivit så trött i armarna för man får hålla i sig när man trottlar på.
Jag har en Camoplast back country (44mm) på och ett par USI X2 skidor ifram. Bränsle förbrukningen vet jag inget om då vi tankat ur dunk, men har kört upp mindre bensin än en ski doo XP 600 sdi.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har börjat laborera lite med fjädringen och fram funkar det bra med de justeringsmöjligheter man har bak däremot har jag inte riktigt hittat rätt än där den vill bottna i de stora "guppen" men så väger jag 120 pannor :D
Vi får se om jag måste shimsa om dämparna i boggien.
Skulle bara vilja påpeka en sak...

Shimsningen i dämparna har inget med den sk. "Riding height'en" att göra.
Om du upplever att den bottnar ut i fjädringen ibland eller går för djupt så bör du nog skaffa andra boggi fjädrar med högre/kraftigare "Rating"
Och i detta fallet vore det inte heller konstigt då du tydligen väger något mer än normalvikt.

Det är fjädrarna som så att säga skall "Bära" maskinens totala massa/vikt,
INTE själva dämparen/dämparna i sig.


.
 
Last edited:

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Första 15 milen i helgen, ca halvmeter med snö i Jämtland. Imponerades över lössnöegenskaperna, körde över många myrar som var helt ospårade med original 32 mattan och det gick hur bra som helst, förstås med ytterst lite gaspådrag för annars börjar den att spinna vilt. Och att den är så smidig att köra, stor skillnad mot RX1 Warrior jag körde förra vintern, den var ju som ett strykjärn och XTX:n känns som en endurohoj. Har nog inte lyckats justerat in allt ännu, skidorna är väl mycket i luften.
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Skulle bara vilja påpeka en sak...

Shimsningen i dämparna har inget med den sk. "Riding height'en" att göra.
Om du upplever att den bottnar ut i fjädringen ibland eller går för djupt så bör du nog skaffa andra boggi fjädrar med högre/kraftigare "Rating"
Och i detta fallet vore det inte heller konstigt då du tydligen väger något mer än normalvikt.

Det är fjädrarna som så att säga skall "Bära" maskinens totala massa/vikt,
INTE själva dämparen/dämparna i sig.


.
Du har helt rätt, jag har monterat 4 x clicker spännare nu och var ute och testade i dag och nu funkar det mycket bättre. Dessa har till skillnad från original spännarna 4 lägen och efter lite testning med olika lägen är jag nöjd både med "komforten" och att det inte bottnar.