Välkommen till 4-takt klubben :beer:Jag har kört min drygt 50mil nu,fick min levererad med 38mm matta och nonslip hjul. Den är förvånansvärt smidig i lössnön måste jag säga och motorn matar på bra och skidorna bär bra men åker man mest löst skulle jag slänga på en 44mm matta. På leden ligger den som ett strykjärn men jag märker att jag är tröttare i armarna efter en dag än vad jag var förut när jag körde 2-takt, 38mm mattan är perfekt på leden. Jag har börjat laborera lite med fjädringen och fram funkar det bra med de justeringsmöjligheter man har bak däremot har jag inte riktigt hittat rätt än där den vill bottna i de stora "guppen" men så väger jag 120 pannor Vi får se om jag måste shimsa om dämparna i boggien. Jag har hoppat imellan en xp 600- 09 och min några gånger när vi varit ute och visst xp:en är smidigare men nytron passar mig bättre, känns mer rejäl och lär tåla mer stryk som det känns. Sist men inte minst MOTORN den är helt enkelt underbar men det tar lite tid,mil att komma underfund med hur man ska köra en 4-t jämfört med en 2-t men jag ångrar inte en sekund att jag konventerade över till 4takt. Bränsleförbrukningen är väl lite tidigt att utvärdera men på min 30mila tur här om dagen slutade det på 1,4L/milen men då var det hårda leder men högt tempo hela tiden + en del löst och ospårat.
Som skotertoken skriver provar du en är risken att du kommer att älska den.... jag vet iaf en som gör det:rock:
Körde idag 5 mil med en XTX, en mycket trevlig upplevelse, otroligt rapp motor och mycket bra fjädring, går att köra hårt efter gropig led. Det är inte så mycket snö ännu så det var omöjligt att sätta fast den, men den är lite "trubbigare" än t ex CF7 och CF1000 i lössnö, känns lite tung över fronten ibland och inte lika lätt att lägga omkull, fast det kan förbättras med att justera smalare spårvidd. Em mycket rolig maskin!Finns det någon XTX-ägare som vill dela med sig av erfarenheter av maskinen? Gissar att det är en trevlig crossover med 40 mm eller mer matta, men hur känns den utanför leden? Tung o bökig eller smidig?
Skulle bara vilja påpeka en sak...Jag har börjat laborera lite med fjädringen och fram funkar det bra med de justeringsmöjligheter man har bak däremot har jag inte riktigt hittat rätt än där den vill bottna i de stora "guppen" men så väger jag 120 pannor
Vi får se om jag måste shimsa om dämparna i boggien.
Du har helt rätt, jag har monterat 4 x clicker spännare nu och var ute och testade i dag och nu funkar det mycket bättre. Dessa har till skillnad från original spännarna 4 lägen och efter lite testning med olika lägen är jag nöjd både med "komforten" och att det inte bottnar.Skulle bara vilja påpeka en sak...
Shimsningen i dämparna har inget med den sk. "Riding height'en" att göra.
Om du upplever att den bottnar ut i fjädringen ibland eller går för djupt så bör du nog skaffa andra boggi fjädrar med högre/kraftigare "Rating"
Och i detta fallet vore det inte heller konstigt då du tydligen väger något mer än normalvikt.
Det är fjädrarna som så att säga skall "Bära" maskinens totala massa/vikt,
INTE själva dämparen/dämparna i sig.
.