Höjja G-Type

tg1

Aktiv medlem
24 mar 2008
62
0
6
Norge
Takk for det :)
Det er en hjemmelaget sak. Kappet og lakkerte den originale ruten. :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Very nice! Har du et bilde på tunnelforlængelsen? Jeg har tenkt å forlenge tunnelen også:) Er det nødvendig å flytte tilbake boggien noe bare fordi du senke det? Var en i et annet forum sa at han hadde senket sine boggier 5cm bak og 2 cm fremover, det var veldig bra.

Testet oversette til norsk med Google Translate :p
 

tg1

Aktiv medlem
24 mar 2008
62
0
6
Norge
Jeg laget en helt enkel sak for å forlenge tunnellen:




Ser ikke dritbra ut, men det funker :laugh:
 

tg1

Aktiv medlem
24 mar 2008
62
0
6
Norge
Jaha, du har satt förlängningen i tunneln och inte uppe på?
Hehe, tja, noe sånt.. Funker helt ok, iallefall ;)


Fram hade du sänkt 2,5cm och bak 5cm så jag skulle vilja veta hur mycket du sänkte färstet i mitten? Fungerar det bra?

Mvh Christer
Begge de to bakerste er senket 5cm, og det foran er senket 2,5cm. :)
Jeg er absolutt ingen ekspert på dette området, men det virker som det funker bra. :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Fram hade du sänkt 2,5cm och bak 5cm så jag skulle vilja veta hur mycket du sänkte färstet i mitten? Fungerar det bra?

Mvh Christer
Fästet i mitten flyttas ju inte?

Jag har skaffat dropbrackets nu. Får se när jag monterar på dessa. Vet inte om jag ska borra ett nytt hål så den höjs ca 5cm istället för som nu ca 10cm..?
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Funkar bra, gjorde exakt samma operation på min G-Type -97.
Förlängde och höjde.
Möjligen blev den lite vingligare, mer understyrd och fick lite busstendenser, men det har ju alla långa maskiner. :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Har du någon bild på den? Alltid roligt att se :)
Tippig gör ju inget, roligare utanför leden då, har 97an 320 boggie eller 307? Man förlänger inte så himla mycket så det borde inte bli så mycket mer "busskänsla" eller? :hmmmm:
 

Buktarn

Välkänd medlem
21 mar 2008
168
0
16
Arjeplog
Har du någon bild på den? Alltid roligt att se :)
Tippig gör ju inget, roligare utanför leden då, har 97an 320 boggie eller 307? Man förlänger inte så himla mycket så det borde inte bli så mycket mer "busskänsla" eller? :hmmmm:
Den har 320.
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Hmm, på den bilden såg man ju inte förlängningen.

Denna är bättre, jag pekar på den bakflyttade flärpen för att förtydliga att detta måste göras :)

Om man inte höjer skotern så kommer mattan att ta i chassit längst bak då fjädringen trycks ihop. Jag böt till 32 mm matta samtidigt och detta fick inte heller plats utan att flytta ner boggin litegrann. 2.5 cm har jag för mig att det var fram och lite mer bak, tillverkade relocation brackets ungefär som de röda plåtarna tidigare bilden i detta inlägg.

Dom stabiliserar faktiskt upp chassit (lite som fotstegsförstärkare) samtidigt, bara bra.

Så extremt vinglig blev den inte och det är som sägs i tidigare inlägg bara positivt om man kör lössnö det blir lättare att böja och bända och jobba lite med maskinen då.

Det blir ganska brant mattvinkel fram efter modifikationen så man får justera främre ballatan lite, men det gör bara att den går ännu bättre i lössnö.

 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Hur vart fjädringen? Läste att det var nån som hade satt på en hårdare fjäder i bakre boggiedämparen för att den vart för mjuk?
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Det blir ju lite längre hävarm. Därmed blir den lite mjukare och iom. detta (tycker jag) lite humanare.

Herr Pippola måste vara stelopererad, för som den var kalibrerad från början så var det ju rena spettet :) Undrar om den någonsin slog igenom egentligen !?

Det finns ju en hel del justeringsmån på fjädrarna på dämparna dessutom. Jag böt då aldrig någon fjädringskomponent, däremot så kalibrerade jag om bakdämparen lite efter egen smak o tycke.
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Drar upp tråden igen :)
Ska göra egna och sälja mina nuvarande.
Ni som har höjt den, har ni gjort det nya hålet rakt nedanför original hålet eller har ni flyttat fram/bak hålet? Tänkte på att cc måttet blir ju annorlunda?
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
HAHA'
Aviator, du verkar ju vara helt galen :)
Vad är det för fel på hjälm föressten ;-?
Hur blev landningen efter du hoppade över vägen;-)
Mvh
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ska göra egna och sälja mina nuvarande.
Ni som har höjt den, har ni gjort det nya hålet rakt nedanför original hålet eller har ni flyttat fram/bak hålet ?
Tänkte på att cc måttet blir ju annorlunda ?
Den nya fästpunkten skall inte bara flyttas rakt ner.
Det är inte chassit i sig som avgör den nya placeringen av boggi fästpunkten...

...Det som avgör & bestämmer var hålen hamnar är att original C-C mått alltid måste bibehållas oavsett hur mycket du sänker boggien.

Mao så brukar detta innebära att fästet alltså flyttas något något framåt om man säger som så.



.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hmm, på den bilden såg man ju inte förlängningen.

Denna är bättre, jag pekar på den bakflyttade flärpen för att förtydliga att detta måste göras :)

Om man inte höjer skotern så kommer mattan att ta i chassit längst bak då fjädringen trycks ihop. Jag böt till 32 mm matta samtidigt och detta fick inte heller plats utan att flytta ner boggin litegrann. 2.5 cm har jag för mig att det var fram och lite mer bak, tillverkade relocation brackets ungefär som de röda plåtarna tidigare bilden i detta inlägg.

Dom stabiliserar faktiskt upp chassit (lite som fotstegsförstärkare) samtidigt, bara bra.

Så extremt vinglig blev den inte och det är som sägs i tidigare inlägg bara positivt om man kör lössnö det blir lättare att böja och bända och jobba lite med maskinen då.

Det blir ganska brant mattvinkel fram efter modifikationen så man får justera främre ballatan lite, men det gör bara att den går ännu bättre i lössnö.

FRÄNT:ciao: