4-T haverier, finns dom?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nån som har fått sin orginal 4t maskin att gå i graven ?

Har läst en del om RS motorerna dvs trippeln 120 Hk skall kunna rasa pga problem med kedjesträckaren frågan är bara hur vanligt det är.

Vet två maskiner som har havererat varav en har garanterat varit orginal.

Inga RX haverier eller "Phazer" motorn ?

Turbo problem räknas inte för det är oftast ingen liten trimmning :)

Någon ?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: 4T haverier, finns dom ? :)

Vet av en Warrior 06a (min farbrors) som totalrasade efter bara 33mil kommer inte ihåg exakt vad som var fel, men den fick inte fram någon olja till motorn.

Sedan vet jag av en nytro som sköt en ventil. Samt en RX1 mountain 03a som fick ett kolvhaveri alla maskiner är lustigt nog inom släkten :D
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sv: 4T haverier, finns dom ? :)

Har bara knäckt en variator än, inga motorproblem. (iof inte Yamaha men ändå)

Men det kommer nog bli många 4-takt haverier framöver eftersom många fuskar med servicen just för att "det är en fyrtaktare".
 
Last edited:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: 4T haverier, finns dom ? :)

Har bara knäckt en variator än, inga motorproblem. (iof inte Yamaha men ändå)

Men det kommer nog bli många 4-takt haverier framöver eftersom många fuskar med servicen just för att "det är en fyrtaktare".

nu förstår jag inte?
menar du att folk inte byter motoroljan eller något annat du tänkte på?

det ska man göra varje sessong och det tror jag att en hel del folk fuskar med.

detta svar fick jag av brorsan och farsan:
"öh, vi körde ju bara 50 mil förra sessongen"


edit:kan ingen flytta den här till teknikdelen.är trotts allt inte bara yamaha det gäller
 

Jaså

Aktiv medlem
29 sept 2008
58
0
1
Kiruna
Sv: 4T haverier, finns dom ? :)

Vet av en Warrior 06a (min farbrors) som totalrasade efter bara 33mil kommer inte ihåg exakt vad som var fel, men den fick inte fram någon olja till motorn.

Sedan vet jag av en nytro som sköt en ventil. Samt en RX1 mountain 03a som fick ett kolvhaveri alla maskiner är lustigt nog inom släkten :D
nytro som skjutit en ventil?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Sv: 4T haverier, finns dom ? :)

nytro som skjutit en ventil?
Har hänt mig med inte säker riktigt vad som hänt antingen hade fabriken monterat enbart ett knaster eller så har ventilen krypit igenom knastrena.

För min del så fick jag köpa 1 insugsventil 1 fjäderbricka 2 knaster 1 tryckare
ventilfjäder "bara för att" och toppackning. kommer jag ihåg rätt så slutade det med 800 pix.
De hela började med ett störigt tickande "ventilen klappade emot kolven" till att den blev komplös på ettans burk så det va bara till att riva för att hitta detta :evil: http://www.pixbox.se/pic_show_id25488016.html
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ah läser ni verklligen början på tråden fattar inte varför denna blev flyttad heller. Tanken var att den endast skulle gälla Yamaha motorerna och UTAN turbo.

Men jag kanske var lite otydlig :D

Verkar ju vara en del som fått ras på sina RS motorer tex.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Nix jag fattar iaf men detta hade hänt mig även om jag inte hade haft turbo. även sett att det är en del over there som fått samma problem.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Ah läser ni verklligen början på tråden fattar inte varför denna blev flyttad heller. Tanken var att den endast skulle gälla Yamaha motorerna och UTAN turbo.

Men jag kanske var lite otydlig :D

Verkar ju vara en del som fått ras på sina RS motorer tex.
tex vem?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Sv: 4T haverier, finns dom ? :)

nu förstår jag inte?
menar du att folk inte byter motoroljan eller något annat du tänkte på?

det ska man göra varje sessong och det tror jag att en hel del folk fuskar med.

detta svar fick jag av brorsan och farsan:
"öh, vi körde ju bara 50 mil förra sessongen"


edit:kan ingen flytta den här till teknikdelen.är trotts allt inte bara yamaha det gäller
Jo det är fram för allt byte av olja och filter jag tänker på..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sålde min mono till en som fick ny motor av Yamma på grund av ras. Sett ett par på blocket också, men dom kanske har kört turbo :) Därför jag startade tråden för att se hur pass vanligt det är med 4t ras.
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Hmm ingen rotax snokare här va? Kunde ha blivit stort haveri......

Har en Warrior -07
Blev mycket förvånad när jag såg en liten olje fläck på garage golvet. Efter kontroll så såg jag att en del av ventilkåps packningen hade trycks ut från toppen, det sitter en halvmåne liknande gummiplugg där kamaxel hålet sitter.

Måste troligen byta ventilkåpspackning maskinen blev två år i november, talat med NDC i Arvidsjaur och de känner inte till att detta skulle vara vanligt,jag frågade om detta skulle gå att ta som garanti, väntar på svar då det var stängt på supporten.

Den varvade för mycket när jag köpte den,efter viss justering av vikterna i variatorn så har jag nu rätt varvtal 10,500 rpm, tidigare så slog varvstoppen till vid 11,200 rpm vid full gas.

Kolla under klammer syns kanske lite dåligt









Kanske någon har ett bra tipps på varför den lossnat från toppen, kan den bara varit dåligt momterad?

Mv. Ola
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
vet av båda ett par RX och RS motorer som rasat just pga. kedjesträckaren. Samma sak med ett par av yamahas vattenskotrar.

Vet även av 3st phazer och en nytro motor som gått i graven.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Rotax snokare=:hmmmm2:







Kunde inte låta bli....




Allvarligt talat, map anledningen till att ventilkåpskackningen kalvat ut.
Kan bero på högt vevhustryck, kolla så att inte vevhusventilationen/slangar är klämda eller fryser igen. Kolla även vevhusövertrycket, om du har något?
Det skall bara typ vara ett stilla flöde ur vevhuset av gaser, iget pulserande. (på en 4a)

När du ändå är igång, kolla kompressionen så att inte övervarvningen skadat en kolvring och därmed ger vevhusövertryck.

//
 

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Rotax snokare=:hmmmm2:

Allvarligt talat, map anledningen till att ventilkåpskackningen kalvat ut.
Kan bero på högt vevhustryck, kolla så att inte vevhusventilationen/slangar är klämda eller fryser igen. Kolla även vevhusövertrycket, om du har något?
Det skall bara typ vara ett stilla flöde ur vevhuset av gaser, iget pulserande. (på en 4a)

När du ändå är igång, kolla kompressionen så att inte övervarvningen skadat en kolvring och därmed ger vevhusövertryck.//
Tror inte den sk övervarvningen gjort någon skada då den endast varvade 11,200 rpm,borde klart lätt klara dessa varvtal, ska kolla slangarna noga och kompen när jag byter packning. mv.Ola
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Får vi hålla oss till ämnert. RX RS Phazer och Nytro motorer som har haverarat ORGINAL.
Dvs Utan turbo , kompressor eller liknande.

På RS modellerna verkar då sträckaren till kamkedjan kunna lämna in.
Har inte själv läst nå detaljera om RX modellen gällande det iaf.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Den här tråden gick i våras och då var det INGEN som hade ett eget ras
men man kännde någon brylling i säffle som hade sett en rasad 4Tare på någon verkstad

Om du refar till vad jag själv såg i en verkstad så var det inte i Säffle.

Vad är din poäng?