4-T haverier, finns dom?

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Snackade med Yamaha Scandinavia, Zakke o Hasse Olsson :)
Jo har hört om RS motorerna däremot å kedjan.
Visst kan en 4 taktare rasa, men vad är oddsen?
Eftersom yamaha inte heller har pungat ut nå hiskeliga mängder hästar heller!
Beror ju också på hur du har servat den, det står ganska tydligt i instruktionsboken
hur du ska serva din 4 taktare. Många som skiter blanka f*n i det och tror det bara
är att köra för det är en 4 taktare. Sen går dom "uppi åssit" som vi säger här i Piteå,
när något går sönder. Har du lämnat in skoter på regelbunden service gör dom ju en
seriös kontroll. Inte bara byter olja och kollar stiften som en del tror dom gör! :)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Snackade med Yamaha Scandinavia, Zakke o Hasse Olsson :)
Jo har hört om RS motorerna däremot å kedjan.
Visst kan en 4 taktare rasa, men vad är oddsen?
Eftersom yamaha inte heller har pungat ut nå hiskeliga mängder hästar heller!
Beror ju också på hur du har servat den, det står ganska tydligt i instruktionsboken
hur du ska serva din 4 taktare. Många som skiter blanka f*n i det och tror det bara
är att köra för det är en 4 taktare. Sen går dom "uppi åssit" som vi säger här i Piteå,
när något går sönder. Har du lämnat in skoter på regelbunden service gör dom ju en
seriös kontroll. Inte bara byter olja och kollar stiften som en del tror dom gör! :)
Här hade vi en som tror stenhårt på sin handlare när det gäller service iaf.
Litar inte det minsta på någon handlare när det gäller service av maskiner.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Nämen det klart att man ska tro på företrädarna för ett märke när dom säger att det inte finns några problem.

I somras prata jag med några arctickillar å dom sa att ingen arcticmotor gått sönder de senaste 20 åren så då måste det ju vara så. Gör det samma att många säger att deras arcticmotorer skurit.

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Här hade vi en som tror stenhårt på sin handlare när det gäller service iaf.
Litar inte det minsta på någon handlare när det gäller service av maskiner.
Går ju att diskuteras, beror egentligen helt och hållet vad du har för handlare, och vilken service dom erbjuder för dig.

Och visst 4 taktare kan ju rasa helt klart, men hur stor chans är det.
Ligger ofta till grund på något varför det går sönder.. Men inte vetja om det är så många som fått sina kolvar utslitna efter 200mil på deras 4 taktare? Eller att dom fått stakar utskjutna genom blocket, eller andra små roliga insidenter inom raseri-världen! :)
Sen att ingen arctic maskin skurit på de senaste 20åren? :laugh:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Aldrig varit i kontakt med någon annan än de handlarna här i Sundsvall, och det är den sämsta skiten jag varit med om.

Skulle ALDRIG falla mig in att lämna in någonting till dem för att få en stämpel i boken, för det är ungefär allt man får av deras servicar.

Får se hur länge farsans Vector går innan den klappar ihop och kastar in handduken.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Sen att ingen arctic maskin skurit på de senaste 20åren? :laugh:
Va?! Finns det nån arctic som skurit?
Visst har jag haft nått haveri och visst har jag hört om andras, men arctickillarna sa ju att det inte hänt....

Isåfall ljuger dom...å då borde ju också yamahakillarna kunna ljuga....eller nä?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
har sedan sist jag skrev i tråden varit med om 2rs motorer som rasat, 1 rx motor och en nytromotor...

Fyrtakt är ju lika känslig som en 2takt när det gäller varför det rasar. Men det är klart en 2taktare skär om idioten bakom styret glömt glycol, olja, serva i jämn takt.

Men det gör ju vilken 4 taktare so mhelst också.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Spännande. Och ingen av dom här 4-taktarna du nämner hade turbo ?
Miltal ?

Sen att en 4t skulle vara lika känslig som en 2t håller jag inte alls med om :)
Olja är a och o, dålig skötsel beror ju på ägaren snarare än motortypen.
Men kolvslitaget på 2t är svårt att göra något åt även med bra skötsel :)

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Väntar på besked från Yamaha om jag ev. får det på garanti, annars byter jag själv, har kört med min provisoriska reparation nu kanske 20 mil utan problem. Tror att den felet var illa monterad från ny, kanske frusit evakueringen

Ola

Fick packningen bytt på garanti, trotts att maskinen är lite över två år.
Talade med killen som bytte packningen han sa att de limmar den nu mera så troligen ett känt fel. Passade på att be dem byta t-stift då de sitter lite illa till.
Ola.I

[/URL][/IMG]

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Åfan, då kanske han kan bekräfta att det har varit en del problem med RS motorn =) Kedjesträckaren som inte håller.