Lägsta temperaturen?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Det lägsta temperaturen jag hört är på början av 80-talet, då det skall enligt mamma ha varit -52 i Rönnefors. Då jädrar är det kallt:cool:
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Som kallast idag under vår tur var -33,6 annars låg tempen mellan -16- -20 på höjderna å på ca. -30 i dalgångarna.
Var lite kallt, glasögonen isade igen på insidan mest hela tiden.
Men det var ju soligt å fin natur.
 
B

Biosteel

Det lägsta temperaturen jag hört är på början av 80-talet, då det skall enligt mamma ha varit -52 i Rönnefors. Då jädrar är det kallt:cool:

utanför vilhelmina så hade dom ju -52 grader. ska ju vara nån form av köldrekord för europa lr vad de va :)
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
B

Biosteel

Haha nja fler än mamma som sagt att det var ner mot -50 då!
Sen är det ju så att smhi inte har mätstationer överallt, så det där tabellen får du ju ta med en nypa salt och förstå att det finns ställen i vårat avlånga land där det kan ha varit kallare samt varmare än vad den där beskriver.

söndag, oktober 26, 2008

Köldrekord ett stenkast bort.


Idag har vi varit turister och besökt Malgovik där köldrekord sattes den 13 december 1941 med -53 grader. Vi besökte även Näcken som satt och lirade fiol på Sagostigen.







http://stronzata.blogspot.com/2008/10/kldrekord-ett-stenkast-bort.html




VSG :)
 
B

Biosteel

enligt smhi ja .. men det håller jag inte med om.. vet till och med att jag har sett en skylt utanför vilhelmina som det står köldrekordet på med datum.. ingen från vilhelmina som kan bekräfta ?
 

brinken600

Välkänd medlem
26 okt 2008
648
0
16
Rättvik
-25 ganska jämt runt Rättviks trakterna å furudal kl 3 på dan.
Var nere till polaren me crossen vör att lufta den, framgaffeln frös ju fan ihopp hehe:stupid:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
enligt smhi ja .. men det håller jag inte med om.. vet till och med att jag har sett en skylt utanför vilhelmina som det står köldrekordet på med datum.. ingen från vilhelmina som kan bekräfta ?
Läste du inte hela sidan ?
Citerar vad som bland annat stod där :
-53° uppmättes i Malgovik (Vilhelmina), Lappland 13/12 1941 på en privat termometer som i efterhand kontrollerades vid SMHI.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Men man kan inte gå endast efter smhi:s mätstationer! En vanligt svensk som har en vanligt termometer fungerar alltså inte att mäta temperaturer med??

Är lika med snödjupet, där går det inte heller bara gå efter smhis mätstationer. För dom skriver vilket av deras mätställen som har mest snö.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men man kan inte gå endast efter smhi:s mätstationer! En vanligt svensk som har en vanligt termometer fungerar alltså inte att mäta temperaturer med??

Är lika med snödjupet, där går det inte heller bara gå efter smhis mätstationer. För dom skriver vilket av deras mätställen som har mest snö.
Om man skall mäta temperaturen och det skall anses som rekord, så bör väl åtminstone termometern vara kontrollerad så att den visar rätt, att det sedan är någon lokalpatriot som läst av termometern eller mätt ett visst snödjup, får väl var och en ta som man vill.

Själv så läste jag av termometern uppe vid Hadditpakte en februarinatt 1977, då var det - 57 grader, Det var så kallt så att kråkorna frös ihjäl när dom flög och föll ner döda ! ;)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
30 jämt i hoting :)
Konstigt nog har den del av Kalix jag bor i inte kommit ned i lägre än -17 som värst trots att det finns betydligt kallare luft inte så långt bort. Kan kanske vara havet som håller emot då det inte har hunnit frysa så mycket som det brukar. -45 har jag varit med om som lägst, var nog samma vinter som ni andra rapporterar om sån extremkyla. Fick igång bilen då, men var tvungen att ha ett hjälpbatteri. Sen kändes det som nån hade svetsat fast hjulen i karossen ;)

BioSteel: Detta "Polaris The Way In To The Garage." fick mig att gapflabba!! Exakt vad som händer med min!! (Du har kanske sett tråden om det)
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Om man skall mäta temperaturen och det skall anses som rekord, så bör väl åtminstone termometern vara kontrollerad så att den visar rätt, att det sedan är någon lokalpatriot som läst av termometern eller mätt ett visst snödjup, får väl var och en ta som man vill.

Själv så läste jag av termometern uppe vid Hadditpakte en februarinatt 1977, då var det - 57 grader, Det var så kallt så att kråkorna frös ihjäl när dom flög och föll ner döda ! ;)

Ja men är det inte knepigt om flera i en bygd har -52 grader på termometern? Måste ju alla deras termometrar vara fel.
Sen är det inget världsrekord eller sverigerekord jag är ute efter, utan bara sade att det var den lägsta temperaturen jag hört om, här i kring jag bor:ciao:
 
B

Biosteel

Läste du inte hela sidan ?
Citerar vad som bland annat stod där :
-53° uppmättes i Malgovik (Vilhelmina), Lappland 13/12 1941 på en privat termometer som i efterhand kontrollerades vid SMHI.

oj ber om ursäkt va trött i knoppen igår hehe :)