Vad tror ni om framtiden för detta boggi/framdrivnings system ?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det där var fränt! Attackvinkeln eller vad det nu kallas verkar ju lite konstig. Ser inte så bra ut mot stubbar och träd. Men jag skulle gärna prova en!

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
177
3
18
Vallentuna/Docksta
Nya galna ideer är ju vad som driver utvecklingen....det är ju helt klart rätt att driva mattan bak för "dra den från rätt håll" sen såg ju kraftöverföringen lite klumpig ut på ena sidan. Men det går säkert att fixa. Skulle vilja se tester med identiska skotrar och mattor med och utan RAD.

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
dom skulle ju ha haft det där stora främre boggihjulet som mer inbyggd , lite mer som en vnlig boggie.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jo jag tycker oxo attackvinkeln såg knepig ut. och jag skulle vilja sätta större drivhjul nu när det ändå finns plats

men egenskaperna verkar ju enligt videon vara imponerande :)

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag gillade inte alls boggien. För avancerad och skulle bli avancerat att laga om någonting skulle gå sönder, även dyrt. Vad kan den remmen kosta? Troligtvis höga summor över original remmen.

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Kedjedrift inne i en boggie låter som nått som kan krångla när det börjar flyga isbitar å skit där

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Tanke är ju helt klart rätt men lösningen kan nog förfinas ganska mycket.

Varför inte köra med konventionell framaxel och få attackvilkeln som den alltid har varit men att man tar kraftuttaget bakom denna och sedan länkar den till bakaxeln. Kanske via kardandrift som de har på vissa motorcyklar (bl.a. BMW) för att kapsla in den mot snö och is.

Justeringen han hade byggt in verkade ju fiffig men jag tror att den har onödigt lång slaglängd. Det skulle nog räcka med en tredjedel för att kunna justera skidtrycket. Enda gången man vill att skidorna ska vara i luften är ju när man ska vända skotern i garaget, precis som de gjorde på filmen.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
i en hård miljö är det ju bevisat att ju enklare destå bättre.. Men det är ju alltid kul med sånna här nya idéer och hade gärna testat det där boggiesystemet =)

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
har lite svårt att tro på dedär... för krånglig lösning. mc kedja i bandtunneln tex. blir mycke smörjning av den.
iof så är det ju en prototyp.

kan tänka mig att det kan vara en fördel att ha drivningen bak mest för greppets skull. men tror inte att dom fördelarna det ger är värt allt gorm runt omkring. men altid kul med folk som har nya idéer.

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Hmm, varför stannar den fortare? De som påverkar stopplängden är ju vikt, broms och matta. Eller har jag fel? varför går den fortare och styr bättre?? varför tar det mindre soppa och låter mindre?

Det BÄSTA måste vara att man INTE KAN försöra något med denna uppfinning, kör över träd men de tar inte skada :D

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Skulle vilja se den där maskinen på en crossbana.. haha lycka till.
Sen när han åker över vattnet var ju så jävulskt stykt, komentatorn säger att skidorna är på marken när han kör på gräset och i luften när han kör på vattnet ironiskt eller?.
killen försöker ju med all sin tyngd att resa skoten + fullgas för att få upp skidorna?
Inte konstigt då eller? När han släpper på gasen är skidorna i vattnet

En fördel var ju hur lätt han tog ut maskinen ur släpvagnen och vände på den. Men som jag såg var ju skidorna i marken vilket skulle repa en del golv vad jag vet. På sådanna nya maskiner finns ju redan back så varför ens dra i skotern. Finns ju andra hjälp medel för att lätt flytta på en skoter inne i ett garage.

jo en sak till de visa fästet på en skidoo trippel, hur mycket lär inte den där skotern slita slids? Dåligt underlag som sten som ex då maskinen trycker ner mattan det som går tar säkert mattan mer stryk.

Remmen hur många tusen lappar kostar den?

Så enligt min mening så är det en flopp.