Konvertera elsystem MXZ 2002 (Montering startmotor?)

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Hej.
Jag vet faktiskt inte hur det hela slutade.
Men om du vill ha hjälp så kikar jag gärna på ditt elschema, så kanske vi kan komma fram till någonting, om du inte redan löst problemet.
M.V.H
/Tobias
Det jag gjorde var att skarva in mig på utgående kablar från voltregulator (gul och gul/svart kabel), vidare till en likriktarbrygga och sedan till ett batteri. Verkade som att jag hade fungerande laddning också.
Detta gjorde jag för att kunna ha xenonljus.
Har nu lärt mig att detta med bi-xenon h4 inte är någon hit på en snöskoter. Jag hade varianten med endast en "glödtråd" per lampa, som bara flyttar själva lampan in/ut beroende på om man har hel eller halvljus.
Halvljus verkar ok men helljuset är katastrof, lampan skakar så man nästan får epilipsi... Men visst, själva ljuset blev bra.
Rev bort alltihop och kommer nu köra med standard h4 istället.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det jag gjorde var att skarva in mig på utgående kablar från voltregulator (gul och gul/svart kabel), vidare till en likriktarbrygga och sedan till ett batteri. Verkade som att jag hade fungerande laddning också.
Detta gjorde jag för att kunna ha xenonljus.
Har nu lärt mig att detta med bi-xenon h4 inte är någon hit på en snöskoter. Jag hade varianten med endast en "glödtråd" per lampa, som bara flyttar själva lampan in/ut beroende på om man har hel eller halvljus.
Halvljus verkar ok men helljuset är katastrof, lampan skakar så man nästan får epilipsi... Men visst, själva ljuset blev bra.
Rev bort alltihop och kommer nu köra med standard h4 istället.
Exakt vad jag gjorde! Men fick fan inte till det, måste ha vart fel på någon komponent...aja skotern är långt borta nu iaf.
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Tack för infon angående din inkoppling, och kul att det fungerade.
Och även intressant med erfarenheten angående bi-xenon och dess egenskaper.
M.V.H
/Tobias
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
lånar tråden lite, ska koppla in batteri på min skoter. har jag förstått det rätt om jag: Tar ström från te.x matningen till lyset, till en likriktarbrygga och sen till batteriet. kan jag jorda batteriet var som hälst (te.x motorblocket) eller vart det knas med vexelströms delen då?. vars säkrar man lämpligast, mellan batteri och bryggan, batteri - förbrukare? eller båda kanske. något jag missat?
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Ja det borde gå utmärkt att göra som du säger.
Spänningen som kommer ut till belysningen är redan reglerad, så den håller en lagom nivå, ca 14 Volt är vanligt, den kan man ta direkt till ett batteri.
Att jorda i motorblocket är det optimala, då får du en säker jord, som är samma punkt som den som elsystemet använder i övrigt.
En likriktarbrygga är lite överkurs egentligen, eftersom du bara kan använda den ena vågen av spänningen, den andra blir jordad.
Men en brygga är enkel att få tag på, klarar mycket ström och har oftast ett genomgående hål för montering, Biltema har en brygga som är utmärkt för detta.
Egentligen skulle man klara sig med en diod.
Vad beträffar säkringen så skulle jag placera den så nära batteriet som möjligt, eftersom batteriet frigör mycket kraft om du får en kortslutning längre ut på kabeln.
Säkra alltså av direkt vid pluspolen, oavsett om det är en matning till batteriet, eller en förbrukare.
M.V.H
/Tobias