Går på en cylinder, vad kan det vara?

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

Kan nog vara för mkt soppa. Bråkar med frugans XC 600 och jag har iaf hittat att chokekolvarna läckte (på Mikuni sitter det en typ gummi tätning i botten). Läcker de så går maskinen sur. Nästa grej på min lista är nålventilerna som jag väntar att få hem. Tätar de inte ordentligt går maskinen oxå sur.

Kolla som sagt stiften, bör ge dig en ledtråd om vad problemet är. Vår maskin beter sig iaf likadant som din. Vill inte riktigt gå på tomgång och att sruva på luftskruven hjälper inte.

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
då verkar ju felet vara det som du säger. glykolen har runnit in i cylindern, därav har den inte gått på båda cylindrar.

varför har du startat en ny tråd när du redan har en tråd på teknikforumet???

Ja möjligt, men tänkte ifall nån kunde veta vad det skulle kunna vara annars.

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Du har säkert fått ner nått skit i motorn när du bytt packning. Så stiften slår igen.
Ta loss stiften, kolla dom. dra sedan ur motorn, dvs dra i startsnöret utan stift i så blåser du kanske ut nått, se eller hör.
Glykol har jag faktiskt haft fulla cylindrarna på min ex formula lll. Det var som en james bond bil ;-)
Då berode det på en klämd topp packning, den där stora o-ringen.
Men efter att ha fixat det och så fungerade den perfekt.
Mvh

Okej. tänkte prova med det nu :) Okej ;)

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Sv: Exempel ifall skotern ryker mer än normalt

Kan nog vara för mkt soppa. Bråkar med frugans XC 600 och jag har iaf hittat att chokekolvarna läckte (på Mikuni sitter det en typ gummi tätning i botten). Läcker de så går maskinen sur. Nästa grej på min lista är nålventilerna som jag väntar att få hem. Tätar de inte ordentligt går maskinen oxå sur.

Kolla som sagt stiften, bör ge dig en ledtråd om vad problemet är. Vår maskin beter sig iaf likadant som din. Vill inte riktigt gå på tomgång och att sruva på luftskruven hjälper inte.
Okej. Ja tänkte ut och kolla lite nu snart. Okej, tack för svaret :p

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men alltså gick den på en först och sen på båda?

Går den på båda nu?

Isåfall är det ju bara köra så det ryker

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Men alltså gick den på en först och sen på båda?

Går den på båda nu?

Isåfall är det ju bara köra så det ryker
Japp. Men sen idag märkte jag att när jag var på låga varv och stog stilla sen när jag skulle åka iväg så gick den bara på en cylinder igen tills jag pumpgasade iväg. :hmmmm:

338federal

Medlem
29 dec 2008
24
0
1
Varför köra med 95 oktan när det finns 98 oktan. More oktan more ROTAX power. Skulle köra med shell v-power, men finns inte här bakom guds rygg:). Gammal bensin ryker som fan. Min startade inte. Ny bensin 98 perfekt.

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Varför köra med 95 oktan när det finns 98 oktan. More oktan more ROTAX power. Skulle köra med shell v-power, men finns inte här bakom guds rygg:). Gammal bensin ryker som fan. Min startade inte. Ny bensin 98 perfekt.
haha sant :) Okej. Ja det måste varit gammal bensin som var felet. för nu ryker det inte alls så mycket.