variatorrem fråga?!

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Är det nån annan som upplevt konstigheter med

Gates Xtreme 43x4320 remmen? till rev 800 -03...

fattar inte riktigt dehär skotern blev halvskumm & drog på tomgången & den verkar vara jävligt tajt , va ett H-VETE att få av den..

Blev less och köpte mig orginalremmen inte nå problem alls varken sätta på eller få av...
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
Är det nån annan som upplevt konstigheter med

Gates Xtreme 43x4320 remmen? till rev 800 -03...

fattar inte riktigt dehär skotern blev halvskumm & drog på tomgången & den verkar vara jävligt tajt , va ett H-VETE att få av den..

Blev less och köpte mig orginalremmen inte nå problem alls varken sätta på eller få av...

kollade du remmspänningen med gates? Jag kör min renegade 800 -06 på Gates remmar och har inget problem.
 

superdalle

Aktiv medlem
5 jan 2009
68
0
6
Östersund
går ju inte justera, den driver ju på tomgång & e 3-4mm nedanför med gatesremmen :afraid:

Blev de rätt Gatesremm? min Gates Extreme Hp rem passa lika bra som original utan att jag behövde justera spänningen. Men kanske skiljer mellan maskinerna?

Provat andra märken på remmar och upplevt samma sak?
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Blev de rätt Gatesremm? min Gates Extreme Hp rem passa lika bra som original utan att jag behövde justera spänningen. Men kanske skiljer mellan maskinerna?

Provat andra märken på remmar och upplevt samma sak?

Går inte att justera för då ligger den på ännu mera.
Har inte testat nå annan rem.. blev ju less & gick o köpte mig orginalremmen & den passa utan problem utan att behöva justera sekundärn.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Alla pratar om att justera sekundären vid rembyte men hur gör man? Är det med schims som på arctic? Har RER i min rev så den har väl nån spec sekundär. Iaf inte samma som på bildena i instruktionsboken på brp's sida. Har inget rembytesverktyg och finns inget hål att skruva in en sån i.
 
Last edited:

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Alla pratar om att justera sekundären vid rembyte men hur gör man? Är det med schims som på arctic? Har RER i min rev så den har väl nån spec sekundär. Iaf inte samma som på bildena i boken på brp's sida. Har inget rembytesverktyg och finns inget hål att skruva in en sån i.

Vad för skoter har du då, årsmodell?
alla har den knappen Start/Rear knappen

med hjälp av den knappen så kan man ändra tändkurvan om man kör upp till fjälls, men detta gäller bara vissa modeller....

såhär måste din oxå se ut isånnafall & där ser du hur man justerar

http://www.geting.se/viewimage.php?image=147493-sekundar.JPG
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Rev 600 -03. Alla med RER har väl nån speciell sekundär variator för att man ska kunna backa. Hur byter man ens rem på en egentligen? Ska man trycka isär skivorna för hand när den inte har nåt rembytesverktyg? Vad menar du med ändra tändningen?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ändra tändningen med RER knappen...

alla har den knappen Start/RER knappen
med hjälp av den knappen så kan man ändra tändkurvan om man kör upp till fjälls, men detta gäller bara vissa modeller....
:hmmmm: Hmmmmmmm.......
Detta var något nytt för mig.....
Detta får du nog förklara närmare...
:hmmmm:



Jag har aldrig hört om någon vanlig Ski-Doo modell där man som användare/brukare kan ändra tändkurvan bara så där direkt !

Att däremot serviceverkstan kan göra vissa ändringar i tändkurvan är en annan sak.



.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Din sekundär borde se ut som på bilderna här ovan. Då gängar du ni en m6 bult som är rätt lång i ett hål bredvid en av de 3 skruvarna på sekundären. Då åker skivorna isär och remmen är lätt att byta..
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Sv: Ändra tändningen med RER knappen...

:hmmmm: Hmmmmmmm.......
Detta var något nytt för mig.....
Detta får du nog förklara närmare...
:hmmmm:



Jag har aldrig hört om någon vanlig Ski-Doo modell där man som användare/brukare kan ändra tändkurvan bara så där direkt !

Att däremot serviceverkstan kan göra vissa ändringar i tändkurvan är en annan sak.



.
Detta gäller icke DPM modeller

håller inne knappen start/rear med motorn igång efter 2 sekunder hör du ett bip som menas att du kör på lågland programmet,

o vise versa gör du för att få fjäll/ högland programmet...

så länge du håller inne knappen så går aldrig backen in som det gör på DPM modellerna.

Trodde du jobbade med Ski-doo :p
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sv: Ändra tändningen med RER knappen...

Detta gäller icke DPM modeller

håller inne knappen start/rear med motorn igång efter 2 sekunder hör du ett bip som menas att du kör på lågland programmet,

o vise versa gör du för att få fjäll/ högland programmet...

så länge du håller inne knappen så går aldrig backen in som det gör på DPM modellerna.

Trodde du jobbade med Ski-doo :p
Samma på lynx med RER. Tydligen så surar skotrar utan DPM ner sig nå kopiöst om man backar på hög höjd. (Rocky mountains?? )

I sverige så har vi ju knappt någonting som kan kallas för hög höjd så jag vet inte behovet av det här.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Sv: Ändra tändningen med RER knappen...

Samma på lynx med RER. Tydligen så surar skotrar utan DPM ner sig nå kopiöst om man backar på hög höjd. (Rocky mountains?? )

I sverige så har vi ju knappt någonting som kan kallas för hög höjd så jag vet inte behovet av det här.

kalfjället räcker för att vara tillräckligt högt upp...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ändra tändningen med RER knappen...

Detta gäller icke DPM modeller

Håll inne start/RER knappen med motorn igång,
efter 2 sekunder hör du ett bip som menas att du kör på lågland programmet,

o vise versa gör du för att få fjäll/ högland programmet...

Så länge du håller inne knappen så går aldrig backen in som det gör på DPM modellerna.
Jag har aldrig hört talas om detta ifrån någon !

Var har du läst/hört detta ?

...Vilka Ski-Doo / LYNX modeller har vätskekylda twin motorer med RER men inte med DPM ? :hmmmm:


.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Sv: Ändra tändningen med RER knappen...

Jag har aldrig hört talas om detta ifrån någon !

Var har du läst/hört detta ?

...Vilka Ski-Doo / LYNX modeller har vätskekylda twin motorer med RER men inte med DPM ? :hmmmm:


.

Om du läser instruktionsboken så står det i den, kan scanna pappret jag har.
Som jag sa, jag vet inte vilka modeller som inte har DPM.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
41
UMEÅ
Ingen som kan förklara hur man justerar sekundären eller hur den funkar öht?

Här har du en bild på arbetsbeskrivning...

var lite svårt att få bilderna & text bra kopierat,finns några sidor till som handlar om variatorerna & inställningarn på sekundär & primär men dom får jag inte med.

http://www.geting.se/viewimage.php?image=147867-variator.JPG