Back på exciter

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag har också försökt att utreda den frågan.
Eftersom den modellen inte finns med backväxel så får man hitta någonting som kan passa.
Förmodligen har jag precis det som du behöver.
Det som jag har fått höra ska passa är växellådan från Venture 480.
Men man måste också ha variatorns sekundäraxel, samt drivaxeln, eftersom dessa är lite kortare.
Jag har själv en EX 570 II ST -93 (förlängd), och hade tänkt montera den.
Det jag nu ser är att allting passar perfekt, förutom att axlarna har lite olika avstånd mellan centrum.
Det skiljer ca 5mm (ovetenskapligt mätt) på axelavståndet mellan Venture och Exciter.
Märkligt att japanerna har gjort på detta sätt, chassiet är ju i stort sett samma för övrigt.
Jag har alltså växellådan med sekundäraxel (med bromsok och bromsskiva), drivaxel och växelspak.
Men nu står jag inför ett vägskäl där jag antingen måste flytta infästningen för drivaxeln några millimeter, eller sälja allting, och se mig som besegrad.
Antagligen passar dessa prylar rakt av på en Phazer 480, och skulle vara kalasfint om man har en förlängd sådan.
Den har ju ett helt identiskt chassie (och motor) med Venture 480.
Du blev kanske inte riktigt hjälp av detta, men jag ville dela med mig av mina erfarenheter i alla fall.
Är du händig så är min uppfattning att det inte är omöjligt med dom prylarna som jag har, och det är nog det som passar bäst av Yamahas egna delar.
Däremot har jag hört dom som har satt dit Polaris växellåda, men den bygger utåt i volym, så då får du modifiera avgassystemet, och även jobba en del med bromsarna.
M.V.H
/Tobias
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Menar du att hålen i kedjehuset där axlarna sitter skiljer i avstånd? isåfall borde det gå att lösa med kortare/längre kedja. Eller har jag uppfattat dig fel?
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Förstår nog dig inte riktigt. Jag antar att du använder original kedjehus. Hur menar du då att dom där "5mm" kommer in i bilden? Det enda jag kan tänka mig är att du tänkt använda venturens kedjehus, då förstår jag att det kan bli problem om den är längre/kortare
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, det är själva axlarna som inte har samma avstånd (c-c) om man mäter från centrum till centrum.
Men växellådan är som en hel enhet, så det går inte att nyttja någonting från det gamla huset, och mixtra med kedjor, man kan ändå inte ändra på lådans centrumavstånd.
Därför måste någonting flyttas, antingen sekundäraxeln, eller drivaxeln.
Sekundäraxeln sitter så fint, med en rejäl lagerbock, så jag tror mer på att flytta drivaxeln.
M.V.H
/Tobias
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
För att förtydliga ytterliggare så menar jag att original kedjehuset inte går att använda.
Yamaha har den lösningen här att hela växellådan är en enda enhet, alltså inte ett standard kedjehus med påbyggd backväxel.
Så det gamla kedjhuset plockas bort, och ersätts av det nya, som har allting inbyggt.
M.V.H
/Tobias
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Här ser du Venturelådan till vänster, med sjäva backdelen som bygger i volym inåt.
Det fina är att bromsen sitter på utsidan istället för på insidan som det är original.
Original kedjehuset till höger.
M.V.H
/Tobias

 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Axelavståndet är kortare.
Så man borde satsa på att flytta upp drivaxeln ca 5mm.
Men just nu står jag som sagt och överväger om jag ska orka att ge mig på det.
Men samtidigt så är det mycket skoter för pengarna i Excitern.
Jag har ju den förlängda (ST), men jag antar att kedjehus och drivning ser likadant ut på alla Exciter.
M.V.H
/Tobias
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej.
Det jag nu ser är att allting passar perfekt, förutom att axlarna har lite olika C-C avstånd.
Det skiljer ca 5 mm (ovetenskapligt mätt) på axelavståndet mellan
Venture och Exciter.
Märkligt att japanerna har gjort på detta sätt, chassiet är ju i stort sett identiska.
Men nu står jag inför ett vägskäl där jag antingen måste flytta infästningen för drivaxeln några millimeter, eller sälja allting :(
/Tobias

Axelavståndet är kortare.
Så man borde satsa på att flytta upp drivaxeln ca 5mm.
Men just nu står jag som sagt och överväger om jag ska orka att ge mig på det.

/Tobias
Hmmmm......

Alltså C-C avståndet i Venture kedjehuset ( Växellådan ) är 5 mm kortare än i Exciter'ns kedjehus.

Varför inte göra så som var så otroligt populärt borta i Staterna här i början på 2000- talet då var och varanan skoter förlängde kedjehusen ?

Gör en jigg där du har fäst punkterna klara för Exciter'ns chassi ( C-C ) och kapa kedjehuset rakt av.
Lämna in till någon firma som håller på med ALU svetsning så fixar dem resten åt dig.

Detta var populärt speciellt på Polaris modeller...
gör en sökning på nätet.


.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Alltså vi snackar 5mm. Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på excitern men det enklaste borde ju vara att sänka variatoraxeln OM utrymme finns. Axeln är väl lagrad i lagerhållare och där borde det gå att mer eller mindre slipa bort matrial. Under förutsättning att växellådan/kedjehuset passar mot chassiet, menar då bultindelning osv. Men å andra sidan är det lätt att anpassa.
 
Reactions: Henka023

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag har kikat lite i reservdelskatalogen.
Venture och Enticer har exakt samma reservdelsnummer på kedjehushalvan in mot chassiet, vilket innebär att den lådan inte heller passar rakt av, tyvärr.
Kollade även lite på gamla V-max:en men den verkar ha ytterliggare en variant på kedjehus, så det vet jag inte riktigt hur det skulle fungera.
Venture, Phazer och CS340 verkar ha samma konstruktion på drivlina, så min låda skulle passa rakt av på en Phazer eller CS.
Tack för tipsen i alla fall om att förlänga kedjehuset, det skulle vara ett intressant projekt, så jag ska fundera på det.
Att sänka variatoraxeln har jag också tittat på, men då måste man gå ner i ytterdiameter på lagret som sitter vid sekundärvariatorn.
Det finns inget utrymme att bara slipa bort material där, lagret tangerar i princip chassiet i sin lagerhållare.
Det känns inte som rätt väg att gå, eftersom man förmodligen måste gå ner i dimension på lagret, och svarva ner axeln.
Roligt att det finns intresse för problemlösning även på dessa lite ändre pärlor.
M.V.H
/Tobias
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Ok. men om man ska höja drivaxeln då istället då bör det bara vara "problem" på variatorsidan vid vinkelväxeln eller? är väl inget lager i chassiet på växellådssidan? utan bara i växellådan där axeln går in. Isåfall borde det gå med "enkelhet" att flytta upp hålet i chassiet vid vinkelväxeln med hjälp av nya plåtar över hålet, typ popnita över det gamla sen ta upp ett nytt. Men som sagt jag kommer inte ihåg hur det ser ut på exciter, var så längesen jag höll på med dem. Baserar mina ideer på hur det ser ut på proaction chassiet -97 och framåt. Borde vara samma lösning på excitern också med ett lager på drivaxeln genom chassie plåten som hålls på plats med vinkelväxeln och plåten på insidan eller har jag fel
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Japp, du har helt rätt i det med höjningen av drivaxeln.
Det enda lagret som finns på kedjehussidan är det som sitter i kedjehuset.
På motstående sida så sitter drivaxellagret nästan som du säger.
Men de två plåtarna som bildar en "lager-skål" är båda monterade från utsidan, och sedan sitter det tre bultar i chassiet.
När man tar bort de tre bultarna så kan man plocka bort den yttre plåten med hastighetsmätardrivningen, och sedan ta bort en stor centrumbult på drivaxeln, därefter lirka bort lagret och den inre plåten, allting från utsidan.
Så din tanke tror jag är den klokaste, och enklaste, en uppflyttning av drivaxeln.
Här ser man också sekundäraxeln lager, som nästan "ligger" på chassiet.



Bultdelningen stämmer nästan (märkligt det också för att vara japaner).
Men det är endast ett litet problem, för där borrar man bara nya hål, och punktar fast muttrar på insidan av bandtunneln (som det är gjort original), det finns gott om plats där.
M.V.H
/Tobias

http://www.snowmobile.se/forum/picture.php?albumid=74&pictureid=896
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Men då är det ju inga problem igentligen. Bara lite "finlir" ;) Hur ska du göra? Jag har inte ens skaffat mig en exciter än! Men sitter och funderar och planerar. Tycker excitern är en perfekt skoter till frugan frånsett backväxel då
 

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, du har nog rätt:).
Jag har inte riktigt bestämt mig ännu, men Excitern är en fin maskin tycker jag, för nästan inga pengar alls, så helst skulle man satsa lite krut på den.
Jag har ju lagt en hel massa timmar och pengar i somras på att återställa den i så nära nyskick som det går, så nu känns det nästan dumt att byta bort den, i princip alla slitdelar är bytta, lager, bussningar, packningar, och dynan renoverad, chassiet lackat.
Och motorn har ju gott rykte om att vara driftsäker, och det tycker jag är viktigt.
Den är dessutom relativt lätt och smidig.
Står dock i valet och kvalet om att byta maskin, och då vet jag inte om jag ska ge mig på att montera växellådan.
Så antingen byter jag maskin, eller monterar växellådan, men jag vet inte riktigt vilken maskin jag ska satsa på, Yamaha känns givet, men sen.....
M.V.H
/Tobias
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Om man ska vara ärlig så är väl alla nyare yamaha (-97) bättre en excitern. En tidig 80!!tals konstruktion. Men den har ju sin charm, helt klart. En 700 triple (redtop) är ju oerhört slitstark samt bränslesnål så det är nog en värdig ersättare. Men om du ska avyttra grejorna så pm:a
 

virtaa

Ny medlem
4 mar 2009
2
0
1
Södra Dalarna
Jag har själv likadan skoter. Kan man inte sänka ner lagerhuset för sekundäraxeln i plåten som den sitter i ?:) Funderar själv på att göra det samma med min skoter.
MVH Jörgen