Hej.
Jag har också försökt att utreda den frågan.
Eftersom den modellen inte finns med backväxel så får man hitta någonting som kan passa.
Förmodligen har jag precis det som du behöver.
Det som jag har fått höra ska passa är växellådan från Venture 480.
Men man måste också ha variatorns sekundäraxel, samt drivaxeln, eftersom dessa är lite kortare.
Jag har själv en EX 570 II ST -93 (förlängd), och hade tänkt montera den.
Det jag nu ser är att allting passar perfekt, förutom att axlarna har lite olika avstånd mellan centrum.
Det skiljer ca 5mm (ovetenskapligt mätt) på axelavståndet mellan Venture och Exciter.
Märkligt att japanerna har gjort på detta sätt, chassiet är ju i stort sett samma för övrigt.
Jag har alltså växellådan med sekundäraxel (med bromsok och bromsskiva), drivaxel och växelspak.
Men nu står jag inför ett vägskäl där jag antingen måste flytta infästningen för drivaxeln några millimeter, eller sälja allting, och se mig som besegrad.
Antagligen passar dessa prylar rakt av på en Phazer 480, och skulle vara kalasfint om man har en förlängd sådan.
Den har ju ett helt identiskt chassie (och motor) med Venture 480.
Du blev kanske inte riktigt hjälp av detta, men jag ville dela med mig av mina erfarenheter i alla fall.
Är du händig så är min uppfattning att det inte är omöjligt med dom prylarna som jag har, och det är nog det som passar bäst av Yamahas egna delar.
Däremot har jag hört dom som har satt dit Polaris växellåda, men den bygger utåt i volym, så då får du modifiera avgassystemet, och även jobba en del med bromsarna.
M.V.H
/Tobias