Tack för infon.. Men han o läsa exakt detta på TY igår! Dock är det nog hjälpsamt för andra.Det kan mycket väl vara bränsleskruvarna under förgasarna som inte är utskruvade 1 varv. Då svarar maskinen dåligt på gas.
(Det finns att köpa ett kit med wire som man monterar på varje förgasare för att kunna justera bränsleskruvarna, utan att ta lös förgasarna.)
Detta är dock ett överskattat tillbehör. Om du inte har en fulltrimmad motor och kör tävling där du alltid ska ha ut max effekt i alla lägen.
För 99 % av alla användare av en Yamaha trippel så är grundinställningen 1 varv fullt tillräcklig.
PJ (Lågfartmunstycket) fungerar upp till 1/4 gas, tillsammans med trottelnålen.
Från 1/4 och upp till 3/4 gas är det trottelnålen som styr bränslet tillsammans med MJ huvudmunstycket. Efter det är det bara huvudmunstycket som påverkar färgen på stiften.
Man ska inte stirra sig blind på stiften heller. Det är kolvtoppen som är viktigast. Men det är lättast att se skillnaden på stiften. Man måste ha en diodlampa på en pinne/tråd för att kunna lysa upp inne i cylindern, så man ser färgen på kolvtoppen.
Man ska ha större delen av kolvtoppen täckt med ljusbrunt sot/beläggning.
Brukar dock vara lite svårt att se om man har nya kolvar.
För att justera förgasarna kan man göra så här:
1. Se till att du har en 1 - 1,5 km plan, rak och relativt slät skoter led ute på en sjö. Sladda den gärna så du kan köra 160 km/tim utan att behöva hålla i dig.
2. Kör maskinen på den preparerade leden 1-1,5 km på 1/4 gas. Stäng av skotern UTAN att släppa gasen.
3. kolla stiften och justera PJ till rätt ljusbruna färg erhålls.
4. kör med 7/8 gas och justera MJ så rätt färg erhålls. Stäng av skotern UTAN att släppa gasen. (nu är det viktigt att leden är slät)
5. Kör på 1/2 gas och justera trottelnålens höjd tills rätt ljusbruna nyans erhålls. Stäng alltid av skotern på nyckeln eller stoppen på styret utan att släppa gasen.
Detta tar ca 2 - 5 timmar beroende på hur många gånger du måste riva förgasarna.
Då du gjort detta i ca 10 minus grader så har du en skoter som går klockrent.
Som tidigare sagt i tråden är de förra fuggarna (som skotern ej startade med)
vilket vi kommit fram till är elfel inställda av MNR så dessa bör förhoppningsvis vara inom rimlig zon.
Återkommer när jag skruvat lite mer sitter o väntar på delar :boring: