Då vi har 37 mil leder, mestadels i den glesaste glesbygd, så har vi det svårt att få ideella krafter att sköta om lednätet i dessa områden.
Efter dessa förutsättningar, så har vi inte möjlighet att köra alla våra leder 1 gång i veckan,
därför behövde vi en sladd som även kan hyvla ner knölarna och fylla igen groparna som bildas på en led som sällan sladdas.
Då Snowmovern inte är riktig optimal på en stenhård led, så sneglade vi lite "back to basic", när vi bestämde oss för att bygga nya sladdar.
Den nya "Värstingen" är tänkt för en Fyrhjuling, så vi gjorde den lite bredare än den gamla "Elakingen", som vi drar bakom skotern.
Uffe svetsar i vild förtvivlan
Vi ville även att den skulle vara så att packa snön, liknande som Snowmovern. men även att den skulle gå relativt lätt att dra.
Vi bestämnde oss då att en kladdplatta nog är enklare att tillverka, mer lättdragen och kanske lite mer hållbar än en rulle.
Med längdmåttet 450cm mellan framskidan och kladdplattan bak och en bredd på 180 cm,
så hoppades vi att den skulle bli optimal för det den är tänkt för, få fason på en led med eftersatt underhåll.
Som ram använde vi oss av 3 mm fyrkantprofil 40x70mm.
Höjd. och skevningsjusteringen gjorde vi av 50x50 & 45x45 fyrkamtprofil, som gick in i varandra.
20 mm trapetsgängstänger köptes in på metervara, kapades i 33 cm bitar, vilket gör att vi har en justermån på 30 cm.
På dom två bakre justeringarna, svetsade vi längst ner, en 2" dragkula, som gick in i ett 55 mm ämnesrör. Som låsning av kulorna i rören, så gängade vi in 2 st. M12 bultar mitt emot varandra, i överkanten på vardera ämnesrör.
detta för att kladdplattan skulle kunna ledas åt alla håll.
Kladdplattan innan den är klädd med slitplast. ca. 27 cm c/c mellan "Revbenen"
Som hyvelstål använder vi oss av släta hyvelstål, visar det sig inte räcka, får vi väl sätta dit tandade stål.
Dom 2 främre stålen monterades så att dom drar in snön mot mitten, dom 2 bakre vinklades mot varandra,
så att dom är så att ta med sig snö, som sedan lämnas i groparna.
"Mockan" lägger sin hand på draget.
Som framskida använder vi oss av en 225 mm bred "Lappskida"
Under skidan har vi på högkant, svetsat ett 6x40 mm plattjärn, detta för att styrning på skidan.
8 mm slitplast glider nog lätt på snön.
längst ut på kanterna svetsade vi fast 5x50 mm plattjärn på högkant som styrstål.
Plasten vi monterat är 8 mm tjock. Vi var egentligen ute efter 6 mm., men den var tillfälligt slut.
Så 6 mm. tjock plast fungerar antagligen lika bra.
Vi skruvade fast plasten med försänkta M6x30 samt längst upp M6x40 vagnsbult.
draggrimman är konstruerad så att skidan kan åka upp mellan profilrören
Med kladdplattan regleras höjden och ...
Även skevningen justeras här.
Resultatet av premiärturen
Vad vi kanske måste förbättra, är att göra högre styrstål bak, för sladden har där det lutar tendens att gllida tvärsöver.
En annan sak som vi också tänkt göra är en lyftanordning av sladden,
En sådan här monterat på ett delbart profilrör, gör att sladd, fyrhjuling, skoter etc. går att lyfta även ur issörjan vid en eventuell fastkörning.