Hej, detta kan bli en lång roman
Vi har inte hunnit köra allför mkt ca 50-60km, sedan någon dag tillbaka har vi varmgrader så ingen sladd kommer till sin rätt
Den direkta fördelarna är kladdningen
Massor lättare att höja/sänka bladet med vevdomkrafterna (från tippbara släp) tillåter även skränkning av bladet, trots att vi "stelopererat" bladet, dock fjädersäkrat som org (väck med dom j-vla org skruvarna)
Längre avstånd till bladet jmfr org
Går betydligt lättare att dra, spec. med bladet hissat och vägövergång
Nackdelar so far, vill stutsa lite lätt på hård led om man kör för fort
Vägtrummor finns i olika alternativ, breda djupa rillor samt den vi fick tag på, tätare rillor och inte så djupa
Trummorna består av två skikt, en ytter och innermantel som inte är delbara
Först sågade vi av trumman till lämplig bredd, mitt på en rilla, någon cm smalare än bladet därefter sågade vi av innermanteln för att få in kanterna på formplyfan (12mm) och för att skydda kanten på formplyfan från fuktinträngning så la vi på Sikaflex 221 (marint tätning/lim)
Vi la ner stor omsorg för att få centrumhålet i mitten (gängade ner en skruv i den tänkta mitten på plyfan och på en trälinjal slogs en spik på radien), där fick vi en exakt rund cirkel
Plåtbiten (6mm) som syns på trumman är för att kunna fixera trumman till axeln medelst en liten "loppa"
Hålen plåtbit/trumma togs opp med en 35mm hålfräs
Lagerbockarna är köpta på Jula och för rör 35/25mm som är genomgående
Ramen är oxå förstärkt bågnar i org.skick och skulle säkert bli etter värre med större avstånd blad/bäryta
Fick flytta fram parkeringsläget på breddarvingarna pga förstärkningsrören
Har du mera funderingar så bara att höra av dig
Hmm fick inte till det med bilderna, fick "veto" pga jag lagt in dom tidigare, får heller inte till dom stora flashiga bilderna, kan skicka dom privat om du önskar
Skillnad för och efter kladdrulle (bilden bara 23,5kb, verkar som att det går åt fel håll??)