renegade 800 ptek varvar inkonsekvent

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Hej,

Har en 07:as renegade 800 som sällan växlar på rätt varvtal. Ibland varvar den 8000 och då är jag glad men ofta ligger den på 7500.

Känner till powertek motorns olika tändkurvor som beror på om knacksensor ger utslag och motortempen. Förmodar att motorn har bytt tändkurva när skotern inte varvar fullt.

Enligt m-performence så byter skotern vid 48 och 61 graders kylvätsketemp. Varför vid så låg temp? Det skulle vara rimligare om den böt vid 80-90 grader när motorn blir överhettad och inte när den har normal drifttemp. :stupid:

Är det någon som upplever samma sak och har ni gjort något åt saken? Funderar om man kan löda in något motstånd i serie med tempgivaren så att motorstyrningen tror att tempen är lägre än den är. :hmmmm:
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Ingen som upplevt att motorn tappar effekt och varvtal ibland?

Hur som helst så har jag tagit lös tempgivaren och mätt upp resistansen vid olika temperaturer. Ska löda dit ett motstånd och en liten brytare så att jag kan lura motorstyrningen att tro att motorn är ca 15 grader kallare. Brytarn har jag så att jag kan koppla bort motståndet enkelt och se om det blir någon skillnad.
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Jodå, visst har jag märkt att motorn tappar effekt ibland, märks stor skillnad när man stänger av och drar igång igen, har inte märkt så stor skillnad på varvtalet. har bromsat min maskin hos m-performance och då märktes det här problemet med värmen! ska bli intressant att höra om du lyckas med ditt expriment!
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
ta det försiktigt bara så inte det händer något dyrt. vet att en känd skoter trimmare var inne på att lägga en o-ring under knacksensorn det är den som skjuter tändningen sägs de.
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Jodå, visst har jag märkt att motorn tappar effekt ibland, märks stor skillnad när man stänger av och drar igång igen, har inte märkt så stor skillnad på varvtalet. har bromsat min maskin hos m-performance och då märktes det här problemet med värmen! ska bli intressant att höra om du lyckas med ditt expriment!
Såg du vid vilken temperatur som motorstyrning drog ned effekten?

Det känns ju inte lika riskfyllt att fejka tempgivaren som att dämpa knacksensorn. Det som är risken är om skotern går alldeles för varm. Då kommer inte motorstyrningen att gå in i "skyddsläge".

Har nu lött dit ett 260 ohms motstånd i serie med givaren samt en brytare så man kan koppla förbi motståndet. Det kommer "fejka" ca 15 grader lägre temperatur. Tempgivaren har två stycken givare inbyggt i en. Så det gällde att lista ut vilken man ska ge sig på. Ena givaren är kopplad till en lös kontakt ifall man vill ha extra tempmätare och den andra går till motorstyrningen.
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Intressant!! Ska bli kul o veta om det fungerar!

Beträffande oring så var det tikka som testade det på en x-rs 800.

Men är nästan hundra procent säker på att det handlar om tempen på min och många andras, jag har tagit bort termostaten, så att den kyler hela tiden...
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Intressant!! Ska bli kul o veta om det fungerar!

Beträffande oring så var det tikka som testade det på en x-rs 800.

Men är nästan hundra procent säker på att det handlar om tempen på min och många andras, jag har tagit bort termostaten, så att den kyler hela tiden...
Räckte det för att bota problemet? Hur gjorde du med bypass-slangen? Någon typ av plugg?
 
4

426H

Om den växlar på 7500 ibland så beror det inte på motorstyrningen. Det är jag helt säker på. Du borde koncentrera din felsökning på variatorerna.
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
ja, jag pluggade den.

426H,

Det har med motorstyrningen att göra, och det är ett rent helvete att få till en bra variator inställning, detta då den har vid olika temperaturer olika kraft, därför rekomenderar jag att man sätter ramperna i ett läge så att den vi start drar runt 8100 - 8200..dvs 300 - 400 rpm över peak. Efter att jag tog bort termostaten, fungerar det mkt bättre! Dock har jag väl inte optimal temperatur för att hålla en bra bränsleekonomi, men det skiter jag blankt i, skoter drar 3.5 - 4 liter milen.. men det är värt varenda krona.
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Hej.
Jag har då aldrig märkt att jag tappar effekt på min. Jag har Dynamo Joe´s S8X v-kit och varven är ALLTID perfekt, oavsett om jag kör själv på led eller om jag ligger i djupsnö med passagerare. Kan varmt rekommendera detta v-kit. Jag tappade heller inga varv när jag bytte till en 377 rem, har hört många andra som tappat ca 400 rpm när dom testat med 377:an.
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Hej.
Jag har då aldrig märkt att jag tappar effekt på min. Jag har Dynamo Joe´s S8X v-kit och varven är ALLTID perfekt, oavsett om jag kör själv på led eller om jag ligger i djupsnö med passagerare. Kan varmt rekommendera detta v-kit. Jag tappade heller inga varv när jag bytte till en 377 rem, har hört många andra som tappat ca 400 rpm när dom testat med 377:an.

Intressant, kan du specificera med vad du menar med "varven är ALLTID perfekt" vilket varv är det, var ligger din peak?

Svårt att tro att du håller konstant varv vare sig du är puder lr på led.
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Det är just det att den inte växlar konsekvent på samma varvtal som jag inte misstänker variatorerna. Vad skulle kunna hända i variatorn som gör att den plötsligt byter maxvarv?

3,5 - 4 l/mil! Det var inte lite. Min tar kring 2,5 på hård led men jag förhoppning att den ska bli lägre efter denna modd.

Har också variatorkit, fast från cudney racing. Antar att olika variatorbestyckningar är olika känsliga för om man tappar effekt och vrid i motorn. Men teoretiskt sett så bör varvtalet alltid ändras om något händer med momentet i motorn.

Har monterat tillbaka tempmätaren men inte hunnit prova ordentligt. Men det kommer bli en del mil i nysnön i helg :) så efter det vet jag om det funkar. Bara inte nysnön kyler för bra nu så att jag inte märker nån skillnad. :rolleyes:
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Just "ALLTID" var väl fel av mig att skriva, far jag upp till fjälls och klättrar på hög höjd så tappar jag både varv och effekt självklart, men där jag bor så håller sig varven konstant på 8050 både på led och i puder. Enligt boken ska peaken ligga på 7950 men Joe Imhoff sa att jag skulle vikta på så att den ligger på 8050-clicker 3, detta pga missvisning av varvräknare.
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Just "ALLTID" var väl fel av mig att skriva, far jag upp till fjälls och klättrar på hög höjd så tappar jag både varv och effekt självklart, men där jag bor så håller sig varven konstant på 8050 både på led och i puder. Enligt boken ska peaken ligga på 7950 men Joe Imhoff sa att jag skulle vikta på så att den ligger på 8050-clicker 3, detta pga missvisning av varvräknare.

Fortfarande lite missvissande, har du en extern digital mätare som visar rpm lr? Det är ganska svårt att ha koll på mätaren när man är och leker i 1m puder och har full tjå att ha kul eller på våren då det är tung snö som belastar motor rejält.

Men hur som, det är jätte kul att din skoter är så "konsekvent" i sitt agerande, har svårt att tro att det är dynamo joes kit som gör den skillnaden, har polare som har samma kit men som har samma problem med motorn / rpm



Beträffande förbrukningen, så har motor min fått en del modifieringar :D
 

rev_fluffy

Medlem
26 jan 2009
48
0
1
har en renegade 800 ho -05
när jag drar igång den står det 9-10 i det digitala fönstret där trippen är. är det en felkod?
mina stift är lite väl svarta och inte gyllenbruna. kan min motorstyrning ha ställt ner tänningen för att någon givare spökar?
 
4

426H

har en renegade 800 ho -05
när jag drar igång den står det 9-10 i det digitala fönstret där trippen är. är det en felkod?
mina stift är lite väl svarta och inte gyllenbruna. kan min motorstyrning ha ställt ner tänningen för att någon givare spökar?
Det är ingen felkod utan visar att hastighetsmätaren är kalibrerad för 10t drivhjul tror jag.