Och tänk att de som alltid uttalar sig om att Yamaha dels aldrig har haft någon själv och dels aldrig anmärker på vikten på MachZ eller Thundercat...
Inget inlägg hittills i tråden berör ju själva frågeställningen.
Självklart skriver man inte i forum som detta utan att ha kött på benen....eller det gör väl en del nördar förståss
Jag vet inte hur det är med andra som svarat tidigare i tråden men jag har haft en Rage -05a, Apex -06a och en Venture MP -08:a. Rage'n och Apexen är blyslädar (precis som de gamla dinosaurierna T-cat och MachZ) jämfört med motsvarande 2-taktare det kan ingen argumentera mot för det är kalla fakta. De jag närmast jämför med och har ordentlig erfarenhet av (mer än bara provkört) är Arctic Cat F6 SnoPro -08a och SkiDoo Renegade 600 sdi -07. Sen att de (Rage och Apex) är fullt körbara är en annan sak....mycket går ju att kompensera med effekt (som i Apexen's fall) men det är maskiner för jämna och hårda leder med svepande kurvor och sjöisar, det skall man ha klart för sig. Ingenting att ha när det blir bökigt och jävligt eller för den delen att ge sig utanför lederna med.
Jag undrar hur många som uttalar sig odelat positivt om 4-taktarnas köregenskaper som har kört ordentligt många bra 2-taktare....tvärtomfrågeställning så att säga
Och för att återgå till frågeställningen....JA...det är ganska stor prestandaskillnad på Vector och RX-1, speciellt om du med den senare får en Apex med insprutar-4an och Deltabox II-chassit. Apex = prestanda som de vassaste 800 2-taktarna men tyngre och bängligare när det blir knöligt och krokigt på lederna. Vector prestanda som en ordinär 600 (nyaste insprutar 2-T 600-orna känns vassare/rappare) och samma nackdelar som Apex när det blir bökigt.
Sen finns annat som talar för 4-taktarna såsom Yamaha-kvalitet i största allmänhet och driftsäkerhet i synnerhet. De är byggda som stridsvagnar och motorerna bara går och går
Om du går upp 10.000 i pris till 60.000 kr kan du hitta en Polaris IQ 600 cfi -07:a....då får du en maskin som kör cirklar kring både Vector och Apex på ordinära knöliga svenska leder
Ha'de / Matti