Assault matta på XP Summit

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Någon som testat ?
Är sugen på att beställa en och undrar om fästet i mattan är lika grymt på en XP som det är på en Assault om man sätter dit en sån matta ?
Hade nog fungerat Zuper mumma !! :rock:

Men Polaris använde väl sig fortfarande av 2,52" pitch/delning på drivhjulen/mattan har jag för mig :hmmmm:
...vilket betyder att du hade varit tvungen att skaffa drivhjul ifrån LYNX för att få det att funka på din Ski-Doo.

.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Lite sent kanske, men Assault-mattan passar utmärkt - då det faktiskt är 2.86" delning.

Med 10.5" vändhjul och rail extensions passar den även på en Renegade.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Fråga är om en 40cm, (för dom är väl 40 breda?) Summitmatta ryms i Assaultens tunnel?? Skulle helt klart vara ett ballt trick för att få bättre snögång på den Röde.........

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
Brorsans assault går då bättre i snön än min summit, men kan ju ha mycket och göra med att han har mer motor än jag..

Helt klart motorn....om du ändå ska byta varför inte testa articats nya M8 med ny motor?, skidoon går bra i djupsnö och ändå som tar dem brukar oftast va M7/M8 som är bra optimerade.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Helt klart motorn....om du ändå ska byta varför inte testa articats nya M8 med ny motor?, skidoon går bra i djupsnö och ändå som tar dem brukar oftast va M7/M8 som är bra optimerade.

Nja, en kompis har en M8a 09a och jag kommer inte riktigt överens med körställningen och så är dom för långa och vickiga tycker ja.. Men visst, 165hk hade ju inte suttit fel.. :)

B

Biosteel

Nja, en kompis har en M8a 09a och jag kommer inte riktigt överens med körställningen och så är dom för långa och vickiga tycker ja.. Men visst, 165hk hade ju inte suttit fel.. :)
jag som hade för mig att en mountainskoter ska vara vinglig och lång :rolleyes:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Assaultmattan har ett hilvetiskt fäste i vissa fören men i ren djupsnö så får den stryk av en vanlig 50+ mm lössnömatta så det sjunger om det. Den maler sönder snön på något vis så den går djupt som attan när man har tummen mot styret.

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
jag som hade för mig att en mountainskoter ska vara vinglig och lång :rolleyes:
Precis! :)
Assaultmattan har ett hilvetiskt fäste i vissa fören men i ren djupsnö så får den stryk av en vanlig 50+ mm lössnömatta så det sjunger om det. Den maler sönder snön på något vis så den går djupt som attan när man har tummen mot styret.
Det funkar så här! en matta med hårda kammar i löst puder gräver lättare ner sig än en med mjuka kammar som tex maverick som kammarna böjer sig och hjälper till att lyfta upp maskinen... typ löst torrt puder mjuka kammar hårdare snö = hårdare kammar! :hello:

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Assaultmattan är ingen höjdare i djup puder, kräver mer av föraren!
Provade göra lite konster (i en djupsnöbacke) som M7:an klarade galant men Assaulten bara stegrade mot skyn, sen satt man fast :). Därimot är Assaulten MKT bättre på led och i hårt före.

B

Biosteel

Ja, men en M8a är mycket mer vinglig än både assault och summit i mitt tycke..

Och vad som gäller längden så vill jag inte ha en som är längre än 146", den blir så klumpig då..

jaha ja den smaken e väll som baken förstås men sen om dom e mer vinglig det går ju att diskutera de sitter nog mer i hur man upplever skotern för det är nog ingen nackdel.:hello:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
jaha ja den smaken e väll som baken förstås men sen om dom e mer vinglig det går ju att diskutera de sitter nog mer i hur man upplever skotern för det är nog ingen nackdel.:hello:

Näe, iof.. Kanske mest är en vanesak..

Men man blir ju inte mer intresserad när man såg hur lätt kompisens boggie gick sönder i gränsen.. : /

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jahaa, en Assault -10 blir det.

Skoj, hoppas att du blir nöjd å att de fått till allt svammel med bränslet osv.

Själv drömmer jag om en E-tec 600 Summit, få se om man kan sjösätta det nästa år :)

B

Biosteel

Näe, iof.. Kanske mest är en vanesak..

Men man blir ju inte mer intresserad när man såg hur lätt kompisens boggie gick sönder i gränsen.. : /
nej de såg förjävligt ut. men blir väll nånting man får dras med på dom flesta mountainmaskiner antar jag :argh: