Totalras Powertek 800

Daljoo

Välkänd medlem
23 mar 2006
200
0
16
Vännäs
Hittar man samma problem på 600 SDI motorn av samma årsmodeller? Dvs är det "serviceintervall" på att återinfetta lagrena även där?

Hinner man på en dag å riva isär motorn, fetta å ihop med den igen...bör man väl göra?

Daljoo: Saknar ord för vilket förbannat helvetes ***** skit att åka på ett sånt ras,å precis i samband med inbyte!? Känns som din otur är förbrukad, köp en lott...du lär vinna miljoner!
Jag hade själv tänkt köpa en renegade med powertk 800:an, men ju mer man läser om rasen ju mer funderar jag på fyrtakt. Men vi får se vad det blir. Du kan väl skriva i denna tråd vad allting kostar och vad du byter samt var du köper!? Detta lär inträffa ett antal gånger till innan ptek motorn går i graven :-/
Jag har ringt runt och kollat upp vad det skulle kosta att laga motorn. Köpa nya lösa delar är bara att glömma det rör sig om nästan 30 papp. Tords motorservice hade ingen motor men brukar ta 19-22 för en beggad motor i bra skick som gått runt 400 mil.

På nya motorer skiljer det rejält vilken handlare man frågar. Dyrast var handlarnen som ville 29+ moms. Billigaste handlaren ville ha 24 inkl moms. Detta är då för ett shortblock, dvs block, vev, stakar, cylindrar och kolvar. Eftersom jag är less på 2-taktare och redan innan raset bestämt mig för att jag ville ha en 1200-4tec så har jag ringt runt och kollat vem som ville ha min rasade skoter. Jag fick ett inbytespris, mellanpris, på 86000 av en handlare så det tog jag direkt. Om jag räknar 86000 - de 24 motorn skulle kostat landar jag på ett inbytespris på 62 emellan vilket jag anser vara ganska bra då 800:an i fungerande skick var värd mellan 55 och 60. Till alla er som kör 800 powertek, fetta in era lager IDAG via nipplarna eller klyv motorn på en gång. Jag skulle inte köra en meter!
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
tog bort primären idag efter en rejäl remsprängning igår med trådar som satt fast bakom variatorn, samtidigt tänkte jag byta packbox och fylla fett och det var nog tur att jag tog upp det, det var ytterst lite fett där och det var nån typ av grafitfett där och inte det vita men de verkar inte gått torr. Så jag rengör och trycker dit så mkt fett jag kan och smackar ihop det tänkte jag och ev att jag ber en lagerlalle från industrin kollar med sin utrustning om lagren verkar ok. Jag tror det är det minsta man ska göra som 800HO ägare att åtminstone peta bort boxen och fylla med fett jag har prövat att trycka in fett genom rören men inte såg jag till nå fett från den manövern i allafall

Du har fortfarande ett torrt lager på magnetsidan då. Det måste också fettas in.
 

rhortlund

Aktiv medlem
24 okt 2007
84
0
6
Ä-byn
tog bort primären idag efter en rejäl remsprängning igår med trådar som satt fast bakom variatorn, samtidigt tänkte jag byta packbox och fylla fett och det var nog tur att jag tog upp det, det var ytterst lite fett där och det var nån typ av grafitfett där och inte det vita men de verkar inte gått torr. Så jag rengör och trycker dit så mkt fett jag kan och smackar ihop det tänkte jag och ev att jag ber en lagerlalle från industrin kollar med sin utrustning om lagren verkar ok. Jag tror det är det minsta man ska göra som 800HO ägare att åtminstone peta bort boxen och fylla med fett jag har prövat att trycka in fett genom rören men inte såg jag till nå fett från den manövern i allafall

Går det få dit en ny packbox utan att klyva motorn och utan att skada packboxen
 
Last edited: