Efter att ha läst på Doo-Talk tyckte jag det kändes bra att "säkra" luftboxen på min nygamla Renegade. Man vill ju varken ha snönyp eller motorns inre fullt med remdamm
Doo-Talk tråden för de vetgiriga:
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=37608&hl=filter+air
Jag silikonade fast utblåsfilter från en dammsugare över de fem hålen i luftboxen under stora hålet för foam-filtret. Funktionen av dessa fem små hål tvista de lärde om men troligen är de för att motorn inte skall sura ner sig och gå tokfett om stora luftintaget blir tilltäppt av snö (vilket inte är så svårt eftersom det är lite oklokt placerat). Nackdelen med de fem hålen är att de i och med närhet till variatorerna suger in remdamm rätt in i luftboxen och vidare in i trottelhus och vidare in i motorn. 1000 sdi hade väldiga problem med detta vill jag minnas. Nåväl...efter en tur på bara 5 mil syns tydliga svarta fläckar på filtret...och då har ändå inte huvudfiltret varit igentäppt över huvud taget....all denna skit skulle annars ha hamnat i motorn:bawling:
Sedan först en "billighetsfix" för att mota snökristaller och snönyp....ICA's egna damstrumpor i nylon....fin fin passform Nylon är inte helt optimalt eftersom det är hydrofilt, dvs inte repellerar vatten, men det hindrar åtminstone pudersnö att blåsa rätt in i motorn. Foamen i orginalfiltret är ju väldigt gles. Jag impregnerade filtret med högkvalitets filterolja oxå....inte säkert att detta behövs men det skadar aldrig tänkte jag.
Dock fick jag efter några da'r tag i "the shit"....dvs SLP's prefilterstrumpa för REV....gjort i finmaskigt nät av något hydrofobt material (teflon?) som starkt repellerar vatten. Snö som hamnar på det smälter och rinner av som droppar på utsidan
Slutresultatet innan återmontering. Foamen med SLP-strumpan återmonterad och ni ser dammsugarfiltret över de extra små lufthålen. Nu törs man ut och bränna i det gudomliga fjunlätta puder som fallit över Härjedalen senaste dagarna utan att oroa sig för snönyp Skönt att slippa få motorn full av remdamm oxå....en Rotax serie III skall man nog inte ge ett lillfinger vad gäller möjligheter att skära för då tar den hela handen
Doo-Talk tråden för de vetgiriga:
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=37608&hl=filter+air
Jag silikonade fast utblåsfilter från en dammsugare över de fem hålen i luftboxen under stora hålet för foam-filtret. Funktionen av dessa fem små hål tvista de lärde om men troligen är de för att motorn inte skall sura ner sig och gå tokfett om stora luftintaget blir tilltäppt av snö (vilket inte är så svårt eftersom det är lite oklokt placerat). Nackdelen med de fem hålen är att de i och med närhet till variatorerna suger in remdamm rätt in i luftboxen och vidare in i trottelhus och vidare in i motorn. 1000 sdi hade väldiga problem med detta vill jag minnas. Nåväl...efter en tur på bara 5 mil syns tydliga svarta fläckar på filtret...och då har ändå inte huvudfiltret varit igentäppt över huvud taget....all denna skit skulle annars ha hamnat i motorn:bawling:
Sedan först en "billighetsfix" för att mota snökristaller och snönyp....ICA's egna damstrumpor i nylon....fin fin passform Nylon är inte helt optimalt eftersom det är hydrofilt, dvs inte repellerar vatten, men det hindrar åtminstone pudersnö att blåsa rätt in i motorn. Foamen i orginalfiltret är ju väldigt gles. Jag impregnerade filtret med högkvalitets filterolja oxå....inte säkert att detta behövs men det skadar aldrig tänkte jag.
Dock fick jag efter några da'r tag i "the shit"....dvs SLP's prefilterstrumpa för REV....gjort i finmaskigt nät av något hydrofobt material (teflon?) som starkt repellerar vatten. Snö som hamnar på det smälter och rinner av som droppar på utsidan
Slutresultatet innan återmontering. Foamen med SLP-strumpan återmonterad och ni ser dammsugarfiltret över de extra små lufthålen. Nu törs man ut och bränna i det gudomliga fjunlätta puder som fallit över Härjedalen senaste dagarna utan att oroa sig för snönyp Skönt att slippa få motorn full av remdamm oxå....en Rotax serie III skall man nog inte ge ett lillfinger vad gäller möjligheter att skära för då tar den hela handen