Mitt luftfilterfix till REV - med bilder

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Efter att ha läst på Doo-Talk tyckte jag det kändes bra att "säkra" luftboxen på min nygamla Renegade. Man vill ju varken ha snönyp eller motorns inre fullt med remdamm:(

Doo-Talk tråden för de vetgiriga:
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=37608&hl=filter+air

Jag silikonade fast utblåsfilter från en dammsugare över de fem hålen i luftboxen under stora hålet för foam-filtret. Funktionen av dessa fem små hål tvista de lärde om men troligen är de för att motorn inte skall sura ner sig och gå tokfett om stora luftintaget blir tilltäppt av snö (vilket inte är så svårt eftersom det är lite oklokt placerat:confused:). Nackdelen med de fem hålen är att de i och med närhet till variatorerna suger in remdamm rätt in i luftboxen och vidare in i trottelhus och vidare in i motorn. 1000 sdi hade väldiga problem med detta vill jag minnas. Nåväl...efter en tur på bara 5 mil syns tydliga svarta fläckar på filtret...och då har ändå inte huvudfiltret varit igentäppt över huvud taget....all denna skit skulle annars ha hamnat i motorn:bawling:

Sedan först en "billighetsfix" för att mota snökristaller och snönyp....ICA's egna damstrumpor i nylon....fin fin passform:D Nylon är inte helt optimalt eftersom det är hydrofilt, dvs inte repellerar vatten, men det hindrar åtminstone pudersnö att blåsa rätt in i motorn. Foamen i orginalfiltret är ju väldigt gles. Jag impregnerade filtret med högkvalitets filterolja oxå....inte säkert att detta behövs men det skadar aldrig tänkte jag.

Dock fick jag efter några da'r tag i "the shit"....dvs SLP's prefilterstrumpa för REV....gjort i finmaskigt nät av något hydrofobt material (teflon?) som starkt repellerar vatten. Snö som hamnar på det smälter och rinner av som droppar på utsidan:)

Slutresultatet innan återmontering. Foamen med SLP-strumpan återmonterad och ni ser dammsugarfiltret över de extra små lufthålen. Nu törs man ut och bränna i det gudomliga fjunlätta puder som fallit över Härjedalen senaste dagarna utan att oroa sig för snönyp:cool: Skönt att slippa få motorn full av remdamm oxå....en Rotax serie III skall man nog inte ge ett lillfinger vad gäller möjligheter att skära för då tar den hela handen;)

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Snyggt och bra blev det..

En liten fråga bara, OM det skulle komma vatten på damsugar filtret går inte det sönder då som papper typ ? eller håller det för vatten,det släpper väl antagligen genom vatten men det kanske inte går sönder ?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Snyggt och bra blev det..

En liten fråga bara, OM det skulle komma vatten på damsugar filtret går inte det sönder då som papper typ ? eller håller det för vatten,det släpper väl antagligen genom vatten men det kanske inte går sönder ?
Dammsugarfiltret är inte från en påse utan det som sitter vid utblåset från dammsugarmotorn. Följer med ett sådant till varje paket påsar till de nyare Electroluxerna:D Filtret i fråga är gjort i armerad nonwoven polypropylen (dvs värmesprayad polypropylen) och tål vatten samt är rejält starkt. Det är tätare än SLP-filtret och därför valde jag det till småhålen....för att mota mer remdamm. De fem småhålen mynnar ju inuti baljan och kommer ej i kontakt med "världen utanför" eller snö....däremot remdamm som sagt. Man vill INTE sätta något material som kan gå sönder över de fem små hålen eftersom resterna då sugs rätt in i motorn:eek:

// Matti

Last edited:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Ja, det var det jag tänkte komma till. Att det kan fara in i motorn om det skulle gå sönder.
Men nu vet jag att det är ett hållbart filter.. : )

Men släpper det genom vatten då ? Ska nämligen borra några små hål i botten på min luftburk på XPn och är ute efter nånting man kan sätta över hålen så man slipper få in så mycket skit i burken och ändå släppa ut vatten. Burkarna på XPna funkar ju inte så bra så det måste fixas.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Jeez....såg inte kul ut med så mkt vatten i filterboxen på XP:n! Tror nog dammsugarfiltret blir lite tätt för detta behov. Däremot kanske damstrumpetyg edyl i nylon skulle kunna funka (eftersom nylon binder till sig vatten och låter det passera).

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
ja, det kan nog funka.. Får sno ett par av bruden och testa.. : )

För övrigt så sitter det snöfilter från ski-doo orginal men det verkar inte hjälpa så bra.

Men ska nog köpa SLP´s snöfilter samt sätta kardborre runt filtret för det blir inte riktigt 100 tätt runt filtret föratt det vill åka in lite hela tiden så det blir glepor på kanterna.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
På min rev 07 hade jag följande system installerat... slapp alla problem med snö.. plus att det blev ett mkt grymare ljud :D

http://www.timbersled.com/AirIntakeSystems.htm

Edit: beställde det dock från BMP
Ja...den lösningen med interna separata luftfilter har jag sett och hört om på många 1000 SDI eftersom den vanliga burken där drog i sig mängder med remdamm....1000-kubikarn producerade ju också en hel del dylikt. Sett bilder på trottelhus som varit helt svarta med gummibeläggning på insidan:eek:

Det står att man vinner några hk men det är jag lite skeptisk till. Insugsluftens temperatur gör mycket för effekten....kall utomhusluft är tätare och innehåller mer syre än varma luften inne i baljan. Hur upplevde du det på din maskin!?

Sen undrar jag hur det funkar med temp.sensorn och styrningen för SDI:n. Ser på ovanstående att de monterat den i aluminiumskyddet ovanför filtren så det kanske funkar:)

Snyggt och bra uttänkt och tillskärt verkar satsen vara i varje fall:cool:

mvh / Matti

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Detta låter intressant efter ett haveri med snö i gasarna.
Vad kostar en sådan DAM slp strumpa ;) och var finns dom att inhandla till vettigt pris?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Nackdelen med öppna filter är ju dock som sagt lufttemperaturen som motorn får i sig, betydligt varmare.. Sedan om givarna verkligen fungerar som dom ska är man kanske inte så jättesugen att prova..

Har även funderat på att dom måste läka in en del i skarven mellan yttre och inre luftburken? Så om man skulle hitta på någonting i stil med att klistra fast nån puderduk på insidan av inre burken för att vara helgarderad mot snöskärning.

Om ni har tänkt på det så är det ytterligare 2 fina hål i yttre luftburken där man hänger fast den i kåpan, inte heller så bra..

Och JA, remdamm är ett stort problem på 600SDI också. Var helt tjockt i min efter 450 mil vilket resulterade i dålig tomgång, gassvar m.m.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Om ni har tänkt på det så är det ytterligare 2 fina hål i yttre luftburken där man hänger fast den i kåpan, inte heller så bra...
Jodå...tänkte på dem också....men lät dem vara. Dels täpps dom delvis till av pliggarna i kåpan som de hängs upp på och sedan funkar de som dräneringshål för evt vatten som på ett eller annat sätt hamnar i burken. Men du har rätt, damm kan nog sugas in där också. Börjar mer och mer gilla Arctics lösning på ursprungliga Firecat'en med luftintag i nosen skyddat av ett vattenavstötande filter liknande SLP's. F7'ans motor hade ju dock trottelhusen framåt vilket underlättade denna fina lösning:cool:

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Jodå...tänkte på dem också....men lät dem vara. Dels täpps dom delvis till av pliggarna i kåpan som de hängs upp på och sedan funkar de som dräneringshål för evt vatten som på ett eller annat sätt hamnar i burken. Men du har rätt, damm kan nog sugas in där också. Börjar mer och mer gilla Arctics lösning på ursprungliga Firecat'en med luftintag i nosen skyddat av ett vattenavstötande filter liknande SLP's. F7'ans motor hade ju dock trottelhusen framåt vilket underlättade denna fina lösning:cool:

Men hur bra är det egentligen i lössnö? Tycker det borde sätta igen sig när snön börjar gå över huven?

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Men hur bra är det egentligen i lössnö? Tycker det borde sätta igen sig när snön börjar gå över huven?
Jag har för mig F7:ans örnnäsa (plastkåpa över luftintaget) gör att snön rinner av ganska bra, sen sitter det ju som sagt standardmonterat ett snötätt prefilter på F7:an. På Arctics M-modeller är ju dock luftintaget uppflyttat under rutan på sidorna så du kanske har en poäng.

REV'arna har ju dock en osedvanligt idiotisk placering av luftintaget kombinerat med en gles foam utan prefilter....vid inspirerad boondocking åt vänster är ju filtret nere i pudret och grötar:mad: Jag tror dock SLP's prefilter som jag monterat kommer mota snön bra:)

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.262
81
48
Övik
Jo något måste man göra åt saken, blir som en isskorpa på filtret efter ett tag som det ser ut original...

SxMod

Medlem
5 nov 2007
22
0
1
hur sjutton gör alla med luftburken på RS600 när ni kör i mycket lössnö för min lägger igen hela tiden, det är inte lönt att vika ut i snön!
tacksam för svar!