Motorproblem 600sdi

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Fick ett skumt fel på skotern nu efter jag gjort första service på den.
Började med att vid fullgas så låter det som att skotern fått en varvtalsregulator vid 8000varv på mätaren, låter som att den klipper tändningen på nåt sätt.

Sen igår när jag skulle av med den från släpet startade den till i ca 1 sek sen stannade den igen gjorde samma sak ett par gånger innan den började gå på tomgång.

Körde ett par km lugn körning å när jag sen skulle backa så stannade skotern då jag tryckte på back knappen. Var sedan sådär att den startade till å stannade några gånger, sen när den väl startade blinkade motorlampan men skotern går som tidigare förutom att "varvtalsregulatorn" nu flyttat sig till ca 6700varv istället.

Kollade givare mm. å hittade inga glappkontakter eller liknande. Kollade i säkringsboxen å var säkring nr1 trasig dock ingen skillnad efter jag provade byta ut den. Den säkringen ska gå till nån spridare vad jag kan förstå av de som står i locket på boxen.

Nån som varit med om nåt liknande å hittat nåt simpelt fel?

Ska in med den på verkstan ändå på måndag så får man kanske veta vad som hänt.
 

_norrland

Medlem
2 mar 2007
22
0
1
Det är samma fel på min också, när jag står still å trycker fullt då går de bra men när jag kör typ 10 å uppåt så börjar den varv spärra :/ vette fan vad de är ska lämna in min också och kolla.
 

RAVEFROMHELL

Medlem
23 feb 2009
10
0
1
Min skroter/ rave600sdi 2008 gör exakt samma grejj, den verkar också tro att bensin är gratis... ska in på sevice imorn, någon som har fått tillbaks sin från rep ? vad har dom gjort åt den?.

vad ska man hitta på om dom inte får till skiten?

rev limit 7500
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Lämnade in min idag men dom hade inte tid att kolla på den fören i slutet av veckan. Jag tror de är nåt med spridarna då en injector säkring går varje gång man startar den efter man bytt.

Verkar ha tagit mycke bränsle också just nu när det började rackla.
Kollade under inkörning å då ville den ha ca 2.2liter milen i ospårat före.
 

RAVEFROMHELL

Medlem
23 feb 2009
10
0
1
min ville endast ha ca 6 liter milen i helgen... eco driving?
undrar varför det är lynxar det handlar om... man skulle ha köp RE istället!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Tur man har garanti 2 år iallafall:)
Känner ju dock flera som kört dessa 600sdi problemfritt i bra många hundra mil också så man har nog bara haft lite otur som vanligt.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
nån typ av mini säkring på 5amp men de sitter nån i reserv på själva locket.
Hjälpte ju som sagt inte i mitt fall med endast byte av säkring då den for direkt ja startade igen.
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Ok, tack. Tycker min har sådana tendenser också, kanske ett marslidensyndrom ;) Får kolla när jag ska in på 2'a service framöver.
 

RAVEFROMHELL

Medlem
23 feb 2009
10
0
1
Hett tips, kolla upp slangarna som sitter till rave portarna!!! det var tydligen veckat på dessa på min så dom orkade väl aldrig upp då...
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Synd man redan har lämnat in maskinen annars hade ja kollat de men hursomhelst så blinkade ju motorlampan ändå så fort man startade.

Marslidensyndrom vet jag inte:) Gick som en klocka 37mil sist ja var där.

Får ju hoppas den inte börjar spöka igen bara när man ska till vuogga v13 och sen marsliden v15:evil:
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Nej dom verkar ha ett ***** system på de ställe där jag lämnade in den.
Dom skulle KOLLA på den först imorgon. Hur fan kan man få hålla på så... först tar det typ en vecka innan man kollar vad som är fel sen beställa grejer å sen fixa felet.
 

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Helt värdelöst men tyvärr känns det igen. Jag har sällan lämnat bort mina maskiner med gott resultat. Och om man mot förmodan ska ha fått nånting åtgärdat på utlovad tid - även om man ringt åtskildiga gånger i förebyggande syfte - väntar de sig enorma tacksägelser och rätten att malligt utmärka sig som övermänskligt hårt arbetande elitservicetekniker. Vad är det för nå?! :argh: DE FÅR JU BETALT!! (Måste dra i mig några lugnande bara jag tänker på det här...) Det är i alla fall seriösa attitydproblem bland många åf, antagligen pga att det är så ruggit lätt att sälja snöskotrar. En nyttig känga den här konjukturdippen. Nåja, vi avvaktar väl då. Keep in touch! (Lite OT, sorry)
 

Jokkaz_80

Medlem
10 jan 2009
14
0
1
Sundsvall
problemet med varvstoppet hugger till är en variator inställning. på den främre variatorn.. det finns 6 st olika lägen. org. står den på 4. prova att ändra den till 3 eller 2 så varvar den inte lika mycket å problemet försvinner. det står säkert i instruktions boken hur man ändrar lägena. lycka till..
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
problemet med varvstoppet hugger till är en variator inställning. på den främre variatorn.. det finns 6 st olika lägen. org. står den på 4. prova att ändra den till 3 eller 2 så varvar den inte lika mycket å problemet försvinner. det står säkert i instruktions boken hur man ändrar lägena. lycka till..

Du jag tror ju inte att den SKA varva 6800varv eller mindre isf. hade jag nog behövt vikta på ett antal gram till. Du får ju gärna förklara för mig också varför motorlampan blinkar direkt när man startar bara för att clickern på variatorn står på 4an?

Och org. varvstoppet på 600sdi ligger då säkert nånstans över 8200varv iallafall enligt mätaren. Med för lätta viktpinnar gick de knappt att få den till varvstopp vid körning tidigare.
 

Jokkaz_80

Medlem
10 jan 2009
14
0
1
Sundsvall
näe men de va inte jag svarade på heller.. första raderna du skrev: "Började med att vid fullgas så låter det som att skotern fått en varvtalsregulator vid 8000varv på mätaren, låter som att den klipper tändningen på nåt sätt." vet 2 st rave 600 sdi 08or som var så tills dom ändrade som jag skrev... att lampan blinkar osv ha jag inte yttrat mig om.. men hoppas verkstan löser dina problem..
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Okej men tyvärr uppfattade jag det inte så. Men hursomhelst så har den ju varvat 8100varv efter mätaren ändå fram till första service. Har som jag skrev även lyckats varva uppåt 83-8400varv när jag höll på att justera variatorerna tidigare utan detta varvstopp.

Däremot med upppallad skoter å bara tomgasning har jag fått de att slå in nångång tidigare. Borde veta på måndag vad som hänt iallafall.

Tur man har garanti ett år och 7 månader till iallafall:)