Isiga fotsteg

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
F6an har en tendens till att sammla en massa snö på fotstegen som sen blir is. Sparkar med hälen 2-3ggr per fotsteg och tar sen bort de med handen. Får göra det nån gång då och då men inget att bry sig om, tycker jag iaf

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Nä jag har inte tyckt det varigt ett problem häller om det varigt efter en bra stunds åkande.... men det e ju som sakt hela tiden!!

Better boards värkar ju vara en bra lösning faktiskt. Men det e ingen fler lynx revo åkare som känner igenn problemet?

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Nä jag har inte tyckt det varigt ett problem häller om det varigt efter en bra stunds åkande.... men det e ju som sakt hela tiden!!

Better boards värkar ju vara en bra lösning faktiskt. Men det e ingen fler lynx revo åkare som känner igenn problemet?
jo mye irriterad, men vill inte börja kapa och montera better boards kör med gummiklubba

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Jag gjorde ett riktigt bond-mek på Summiten och drog upp lite bultar genom hålen i fotstegen. De sticker upp kanske 5-8 mm över sidoförstärkningen i fotstegen.
Funkar kanonbra + att man bara kan skruva ut dem när man ska sälja, slipper kapa & joxa så mycket. Inte skönt om man har tunna sulor dock...skulle ut och testa en sväng i sneakers och höll på att dö av "fotbehandlingen". Men med skoterbootsen märker man det inte.
Och visst, snö packas det ändå, men det bli inte halkigt eller i vägen.
Ett tips bara!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

Jag upplever samma.... Jag har en gummiklubba med mig.

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Bara en liten tanke när så många har problem, kommer de mycke varmluft nånstans från motorutrymmet så att de värmer fotstegen? Gäller de båda fotstegen lika mycket?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
På min så går ju kylarslangen på utsidan av fotstegen som dom blir ljumna och då blir de slask på fotstegen som sen fryser.

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Jag gjorde ett riktigt bond-mek på Summiten och drog upp lite bultar genom hålen i fotstegen. De sticker upp kanske 5-8 mm över sidoförstärkningen i fotstegen.
Funkar kanonbra + att man bara kan skruva ut dem när man ska sälja, slipper kapa & joxa så mycket. Inte skönt om man har tunna sulor dock...skulle ut och testa en sväng i sneakers och höll på att dö av "fotbehandlingen". Men med skoterbootsen märker man det inte.
Och visst, snö packas det ändå, men det bli inte halkigt eller i vägen.
Ett tips bara!

de tycker jag va en riktigt bra lösning faktiskt. och inte är den dyr heller:p

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Bara en liten tanke när så många har problem, kommer de mycke varmluft nånstans från motorutrymmet så att de värmer fotstegen? Gäller de båda fotstegen lika mycket?
Från variatorsidan så kommer det ju lite varmluft som gör att det blir förb*nnat isigt. :(

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Jag tycker det e lika på båda sidorna!

Det jag har gjort för ett förbättra det hela så har jag borrat upp större hål så det lättare ska ramla igenom snö å gjort halk skydd! Kan lägga upp bild på det om det skulle va nån som e intresserad...
Det blev som sakt bättre men det e forfarande inte så bra som jag ville att det ska va!

Ferrita

Aktiv medlem
9 apr 2008
94
0
6
Delsbo
Japp syrafast fyrkants profil 40x20x2 borrat massa 14mm hål å klyvt mitt i hålet. Sen vässat dem å bultat fast i stegen. Det e ruskigt bra grepp i dem!

Tills det blir för mycket is å snö!!

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
En getto variant jag gjorde på min en av mina skotrar var att dra ner självgängande skruvar i röret på fotsteget, ni vet dom har ju en ful sexkansskalle, man väljer så klart korta som inte går igenom.
Mvh