Ny lag inom nerladdning.

fleetwood76

Medlem
27 jan 2009
34
0
1
Piteå kommun
eftersom det inte är så dyrt att få tag i ip-adressen så blir det snart en lönsam bransch att jaga ip-adresser :-(
Jag har inte laddat ned så mycket material, och har inte satt mig in till 100% i dom olika nya lagarna, men efter vad jag har förstått så är ovanstående citat mycket klarsynt från grovsnus.

Just det som står där, är det som gör att ingen kan känna sig säker hur liten man än tror sig vara.
Att det sedan finns olika knep och knåp för att lura systemet al'a fartkameror är självklart. Lika självklart som att knep och knåp från motpartnern också utvecklas, dessutom med myndigheter i ryggen.

Då kommer ekonomin in i bilden.
Om (när) det blir en lönsam bransch att inkassera avgifter (inte bötfälla) på nerladdat upphovsskyddat material på entreprenad, så kommer "motpartnern" att ha ekonomiska muskler att utveckla och driva "knep och knåp" motmedel.
Jämför med till exempel privata parkeringsbolag.
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Har jag fattat saken rätt att om jag sitter på grannens trådlösa och laddar ner så åker han dit för det p g a att det är hans uppkoppling? Då kan jag ju sätta fart. Ingen kan ju sätta dit mig eftersom datorn inte är min heller...Det är skolans...
Vilken dator du använder spelar ingen roll, men det är inte speciellt schysst att låta en granne ta fallet om "du" åker fast. Istället för att vara en idiot och vara jävligt taskig mot din granne, vänta ett tag och se vad som händer när IPRED lagen har trätt i kraft. Kommer att komma alternativa lösningar till den du tänkte på som inte involverar vrickade moraliska principer.

Jag har inte laddat ned så mycket material, och har inte satt mig in till 100% i dom olika nya lagarna, men efter vad jag har förstått så är ovanstående citat mycket klarsynt från grovsnus.

Just det som står där, är det som gör att ingen kan känna sig säker hur liten man än tror sig vara.
Att det sedan finns olika knep och knåp för att lura systemet al'a fartkameror är självklart. Lika självklart som att knep och knåp från motpartnern också utvecklas, dessutom med myndigheter i ryggen.

Då kommer ekonomin in i bilden.
Om (när) det blir en lönsam bransch att inkassera avgifter (inte bötfälla) på nerladdat upphovsskyddat material på entreprenad, så kommer "motpartnern" att ha ekonomiska muskler att utveckla och driva "knep och knåp" motmedel.
Jämför med till exempel privata parkeringsbolag.
Ja alltså, skivbolagen och liknande har alldeles för mycket pengar. Finns inte många som inte dom kan muta.
 
D

Deleted member 9532

Woodlauncher, Jag hoppades att du skulle se ironin och dumhetsförklaring av det svenska rättsväsendet i mitt inlägg, men jag ska lägga till en liten gubbe som gör det lite mer klarsynt...
 

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Woodlauncher, Jag hoppades att du skulle se ironin och dumhetsförklaring av det svenska rättsväsendet i mitt inlägg, men jag ska lägga till en liten gubbe som gör det lite mer klarsynt...
:) Detta är internet, väldigt svårt att se ironin i en text jag själv inte skrivit hehe
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Åter till topic så tycker jag att trådskaparens ide är ett utmärkt sätt att ta del utav musik på.
Då det inte går att spåra på något sätt om inte ett hembesök görs, och hur stor är den sannolikheten? i dagens läge, Noll.
Tack :)

Shit vilken diskution det här vart. Skapa denna tråd för 24timmar sen och redan 3 sidor. verkar vara ganska hett ämne.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Marknaden för klienter med IP-kryptering kommer att bli stor inom kort. De trodde att musiknerladdningen var utrotad i samband med nedstängningen av Napster också.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
I all annan brottslig verksamhet (Misshandel, stöld etc) så friar hellre än fäller domstolarna.
Dock när det gäller så grova brott som att ladda ner musik eller film där offren lider så fruktansvärt fruktansvärt mycket över dom imaginära pengar dom missar :)stupid:) då fäller dom hellre än friar...

Heja Sverige! :hmmmm:
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Marknaden för klienter med IP-kryptering kommer att bli stor inom kort.
Japp, pedofiler och personer som sprider barnporr kommer få en stor fördel eftersom halva sverige kommer att andvända samma metoder för att bli anonyma på nätet. Vilket gör att dom bara kommer bli några i mängden. :stupid:

ipred lagen är helt absurd, varför ska man skapa en lag och fälla personer som man inte ens vet är skyldiga?

Stins1! skrev:
Sen med den nya lagen så kommer många bli stoppade i tullen bara för att man har en MP3 så kommer den bli genomsökt och samma med bärbara datorer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4526418.ab
Blir att ta med sig dubbla hårdiskar när man är ute och reser alltså, en utan personligt matrial och den med personligt matrial gömd när man paserar tullen...
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Även om jag står tecknare för internet och min ip-adress, så går det ju ändå in peka på att det är JAG som har laddat hem musik eller filmer.
Eftersom jag har en sambo som sitter med datan oxå, ska inte hon få använda min dator då?
Sen har man ju fest ibland och folk sitter med datan.

Ska ju bli MKT intressant att se hur de ska kunna fälla en person som har trådlöst bredband hemma och en familj som alla sitter vid datorn.
Och då få fram VEM som laddat hem.

Personligen tror jag att det blir Fiasko av detta, då man skall ha klara bevis som styrker vem som gjort brottet, d.v.s laddat hem olagligt.