Tomgångskrångel Rave 800

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Nu har jag testat det mesta tycker jag och tomgången muppar sig ändå på Lynxen :( Hur jag än gör så sjunker tomgången sakta/snabbt (lite olika) ner till så låga varv så de börjar skramla som fan i variatorn. Trycker jag till lite på gasen så åker tomgången upp till högra varv, lite beroende på hur jag har skruvat på tomgångsskruven, men sen så sjunker den igen & det börjar skramla.

Jag har kollat upp bestyckningen, testat koppla ur dpm, även testat att plugga alla slanganslutningar på förgasarna som går till dpm'en, har bytt kolvar, kopplat bort separata oljesmörjningen & blandat 2% i tanken istället, nya stift samt testat lite andra småsaker utan förbättring.

Så är det nån som har nån bra idé om vad som orsakar problemet? Jag har för mig att jag har läst att tomgången kan sjunka ifall veven går trögt pga dåligt med fett i vevlagrena. Kan man isåfall känna att det går trögt genom att dra i startsnöret? jag har provat utan stift men jag tycker det går skapligt lätt. Sen så har jag kört såhär i ca 100 mil och jag tycker att om det är dåligt med fett i lagrena så borde det ha havererat för längesedan.

Skotern går ju bra för övrigt... Snälla hjälp! :bawling:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Först tycker jag du ska kolla upp så insugsgummina inte är trasiga. Testa med startgas å spruta utvänding kring insuget/gummina när den står på tomgång och se om den går upp i varv.

Annars så skulle ja tro att den får tjuvluft genom nån packbox på veven, du kan ju även testa där med startgas, genom att spruta bakom permär variatorn.

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Har du kollat så att reedsen är täta?
Mina var det inte och min tomgång levde också sitt eget liv.
Min var även trögstartad,men fick tips av någon här på forumet att byta reeds/gummin och det löste mitt problem.

Om reedsen är dåliga ser du det när du plockar lös dom, så man slipper ju chansa.

Dom har ju en tendens att gå sönder.........

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Först tycker jag du ska kolla upp så insugsgummina inte är trasiga. Testa med startgas å spruta utvänding kring insuget/gummina när den står på tomgång och se om den går upp i varv.

Annars så skulle ja tro att den får tjuvluft genom nån packbox på veven, du kan ju även testa där med startgas, genom att spruta bakom permär variatorn.
gummina har jag kollat & de ser hela & fräscha ut, har även testat spruta startgas lite här & var, glömde skriva det =)

Har du kollat så att reedsen är täta?

Mina var det inte och min tomgång levde också sitt eget liv.

Min var även trögstartad,men fick tips av någon här på forumet att byta reeds/gummin och det löste mitt problem.

Om reedsen är dåliga ser du det när du plockar lös dom, så man slipper ju chansa.

Dom har ju en tendens att gå sönder.........
Aah det har jag däremot inte kollat! Trögstartad är ju faktiskt min med. Det tipset var guld värt, ska undersöka det till helgen =)

Traktorn :

Varför gör du igen en ny tråd om samma sak ?

Du har ju redan startat 2 andra trådar om exakt samma sak tidigare.
Därför att jag inte har fått nån hjälp där angående detta och titta vad som händer när jag startar en ny tråd? Vips så har man världens bästa tips, e säkert i reedventilerna det sitter =P

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Nu har jag plockat lös vforce3-ventilerna! Och de såg faktiskt inte allt för bra ut. Dels så glipade det litegrann på nästan alla "flärpar", sen så var det 3st flärpar som var lite skadade, en liten flisa borta i kanten på 2st samt en flärp som var lite mer uppfransad. känns som att det är detta som är felet. så man får väl köpa nya...

men ett par fräscha reeds då, ska de vara 100% täta när de är stängda eller brukar de glipa litegrann ändå?

sen så kikade jag lite på förgasarna också, upptäckte att om man inte gasar så mycket & sen släpper gasen så går inte trottlarna ner helt. är det detta som är standardgrejen på de här maskinerna att manm läre dutta till på gasen för att tomgången ska gå ner?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Nej nej, nog ska den gå ner på tomgång utan att gasa till.
testa rengör inne i trottelhuset samt på trotteln och så om den går lättare.
Annars kan det ha blivit nån grad på nån kant på den som du måste slipa till.

Ja, reedsen ska vara helt stängda.

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
okok. ska testa rengöra gasarna & se om de blir bättre då. men hur fan ska man veta vad man ska ha för blad till reedkorgarna egentligen? finns ju massor att välja på tycker jag. det står v3122 på korgarna iaf, och så är det 4 blad i varje korg med 4 pedaler på varje blad. nån som är haj på detta? =)

http://www.pdsab.se/index.php?cPath=22_23_48

där finns det 3 att välja på, nån måste ju vara rätt, men vilken? xD

Mangaloranga

Aktiv medlem
26 jan 2009
52
0
1
Skellefteå
Det finns rekomendationstabeller under produktinfo till vänster längst ner på sidan.

Håller du upp reedsen mot en stark lampa, så ska du inte kunna se några ljusstrimmor komma igenom.

Så ja, dom ska vara helt täta......

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu funkar lynxen klockrent! äntligen!!! :D jag har haft problem med det där ända sen jag köpte fanskapet för snart 2 år sedan. har aldrig haft en tanke på att det kunna vara reedventilerna. men nuså är det jämn & stabil tomgång samt så är skotern väldigt lättstartad. första eller andra rycket går den igång på. *lycklig*