ZR och ZL!

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Jag har aldrig gillat AC av någon anledning men nu har Några kompisar köpt AC och dom är ricktigt nöjd så nu börjar jag fundera lite på en oxå!

Jag funderar främst på ZR 600 eller ZL 600 runt -00. Vilken är att föredra? Vad är bra och vad är dåligt med dessa maskiner? Hur lång är mattan original på dom? Är den 307 eller 325 som på nyare?

B

Biosteel

det är 307 på dom . dom är väldigt lika dom här. har för mig att zl kom ut som en budget version med blandannat sämre dämperi ?.. ägde sjäv en zr 600 och va kalas nöjd med den. gick skitbra och va driftsäker.

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
ZR:en har bla. bättre dämpare, annan drivaxel och tidigare modeller av zl:en har inte EFI... Har själv en ZL 600 motor i min 440 å de är bra klipp i den! Men se till att varva motorn/provköra riktigt så inte statorn har brunnit.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
det är 307 på dom . dom är väldigt lika dom här. har för mig att zl kom ut som en budget version med blandannat sämre dämperi ?.. ägde sjäv en zr 600 och va kalas nöjd med den. gick skitbra och va driftsäker.
Det stämmer. ZL har sämre fjädring. ZL var tillämpat för kvinnor. Z(L)ady

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Grabbarna har rätt. Skillnaden är att ZL har förgasare och vanliga stötdämpare medan ZRen har FOX dämpare orginal och insprutning annars är det inte så stor skillnad mellan dom. Det finns också en modell av ZRen som hette clicker den hade ställbara dämpare. Den främre i boggien kunde man justera från styret och i framvagnen fanns en liten ratt man kunde skruva på för att justera kompen i dämparen. Om ZL står för Zulawski Liquid vete smen men ZR står ialla fall för Zulawski Racing det vet jag för jag har träffat honom personligen.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
ZR = Performance
ZL = Trail Performance

Hur de skiljde på sina produktsegment har ändrats lite genom åren, men jag ger er fler exempel.

ZR motsvarar Firecat
ZL motsvarar Sabercat

Och lite längre tillbaks;

Prowler--> ZR --> FireCat
EXT--> ZL --> Sabercat

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Är det mycket haverier på AC? Man har hört att det är lite mer skruvning på dom än andra maskiner. Nog för att det kan var från maskin till maskin hur mycket dom går sönder. Vad brukar gå sönder isf? Tänkte om det är som te.x Ski-Doo att DESSboxen pajar rätt lätt.

Hur går dom i övrigt? (ZR och ZL) Lättkörda eller tung? Är det en bra skoter som man kan köra lite hur man vill med eller är det en ren ledpiskare?

Hur går dom i lössnö?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
En annan skillnad som inte kommit fram är att ZR har
ZR-boggie och ZR-framvagn. Dvs boggien skiljer, ZR har bla främre infästningen 5 cm framåt. Framvagnen på ZR har riktiga a-armar, ZL har u-armar.

Skillnaden är för att för ZL prioriteras comfort, för ZR prioriteras racingegenskaper.

B

Biosteel

så du menar att zl har bättre komfort än zr ? fast zr har bättre stötdämpare osv . ? de låter ju bessynerligt :)

rikard_87

Ny medlem
7 feb 2009
2
0
1
Delsbo
Jag skulle köpa en ZR om jag var som du.. Själv har jag en ZL och jag ångrar att jag köpte den. En ZR är mer en lek skoter tycker jag, pröva en kompis ZR och den var mycket skönare att leka mä.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Liquid är jag ganska så säker på att L:et står för..
Om L:et var Liquid, varför har då ZR ett R som även är vätskekyld?;) Uppgifter jag fick när ZL kom var att den var en "budget" skoter, alltså billigare fjädring osv. En dam skoter. No offence:rolleyes:

B

Biosteel

Om L:et var Liquid, varför har då ZR ett R som även är vätskekyld?;) Uppgifter jag fick när ZL kom var att den var en "budget" skoter, alltså billigare fjädring osv. En dam skoter. No offence:rolleyes:
då hade vi samma uppfattning om det där. :hello:

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jmf en BIL med sportfjädring har inte samma komfort som en med vanlig fjädring. Men den har bättre väghållning. Och visst, ZL var billigare än ZR. ZL har betydligt bredare mellan skidorna också.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
ZL = folkets version av performancemodellen ZR

Z står för första bokstaven i chassiedesignerns efternamn läste jag mig fram till. Zulawski alltså.