Inga nållagerkorgar, varför? Och hur monterar man tillbaka?

55555

Medlem
23 mar 2009
14
0
1
Läste faktiskt (här på forumet någonstans) att vissa motorer INTE hade nållagerkorgar och det skulle sitta någon klisterlapp med info om det.

Hade det i tankarna och la för vevhuset med papper..

jo visst fan hade min 670 en massa pinnar som rasade ner.

hur ska man få tillbaka dom på enklaste sättet.
En del tips kan vara bra tillhands


och varför väljer man att krångla till det med massa smånålar???
ofattbart.

Tur att man slapp fiska upp dom från vevhuset.

Bild på problemet
http://www.youtube.com/watch?v=NgP06jMmO4k
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Sv: INGA NÅLLAGERKORGAR VARFÖR? OCH HUR MONTERAR MAN TILLBAKA

Du kan lägga dit fett i "sätet" och stoppa dit dem en för en.

Eller så köper du nya (det smarta valet) och då kommer de på en plasthylsa som man bara stoppar dit och sedan dit med kolvbult och grejor. Luddigt förklarat kände jag.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Sv: INGA NÅLLAGERKORGAR VARFÖR? OCH HUR MONTERAR MAN TILLBAKA

Eller har den en gammal kolvbult så kan du kapa av den så den rymms mellan kolven och sen sätta pinnarna runt den och sen bara trycka ut den med den nya kolvbulten..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: INGA NÅLLAGERKORGAR VARFÖR? OCH HUR MONTERAR MAN TILLBAKA

Med korg lösa lager så bärs kolvbulten upp av fler rullar än med korgade. De blir tåligare för stötar, baktändningar och sånna saker. Större kontaktyta mellan staken och kolvbult allså.

"vet" man att man aldrig kommer att öppna upp och *****s med dessa nålar igen, då äre värt att ha dem på platts.

Men såvitt jag förstår äre många tävlings maskiner som kör på korjade just för att man helatiden plockar isär och ihop och därför inte orkar hålla på och trillskas med dessa lager.

Och ja bra ide med avkapade kolvbulten jocke!
och som pyrro säger, köper du nya får du väldigt fiffiga svarta lagerhållare som man brukar kunna återanvända några ggr. oerhört smidigt.

och ditt problem med de nerfallna, har du motorn på bänken äre ju bara att vända vevhusett upp och ner och skaka lite (been there done that, men bra resultat) annars så får du försöka med en lång och smal magnetpinne..

Lyckatill
 

55555

Medlem
23 mar 2009
14
0
1
Tack så mycket för tipsen och det här kan nog hjälpa fler

Första problemet 27 pinnar har man så man får leta den sista( vilken tur att någon skrev 28)
Tror den ligger i baljan , men här måste man vara säker.

Inte nog med de utan dom där nållager pinnarna är magnetiska också.
så man får väl hoppas att inte det spelar någon roll hur dom sitter.

kolvbults iden är bra , fettet funkar nog också bra.

Såg att dom tog 21$ på skidoo sprängskisser för nållagret.
Men kan det gå på 200 spänn i sverige.

Men det blir väl ett nytt med monterings plast så slipper man kanske massa elände.
imorrn ska dom dömma cylindern på motorrenoveringen.
 

55555

Medlem
23 mar 2009
14
0
1
Fick tillbaka cylindrarna tyvärr fick han bara tag i ett nållager och det var ett vanligt (61kr).

Jag fattade att det hade med trycket att göra. därför hade man fler rullar.

Men spelar det någon roll om jag kör med ett vanligt och ett löst??

självklart fattar jag att lika är bäst men finns det någon regel som säger ajajaj inte olika.. annars kör jag dit det gamla pinnarna. med lite fett på.

TACKAR FÖR TIPSEN

 

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Rotax 670 har inte lösa rullar orginal,men om vevstaken är bytt så kan den nya vara för lösa rullar. Har för mig att det inte går att sätta nållagerkorgarna i stakar som är gjorda för lösa rullar.
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
Jag har en 552 fläkt och den har också dessa korglösa varianter. Kan nån säga vilka korgade lager som passar. Ingen stans säljs det lager till min maskin, verkar bara finnas original. Jag vill ha vanliga klassiska lager. Skotern är en lynx st550.

//
 

trilla

Välkänd medlem
21 mar 2010
208
2
16
Umeå
eftersom ingen svarar så svarar jag vad jag själv kommit fram till efter lite utforskning.
Kimpex 09521 20x25x24
Skidoo 420832 445
Wiseco B1031
Yamaha 93310-320G0-00
Ska visst alla fungera och passa men detta är till motorer som heter seriesIII. Jag vet inte vilka motorer det är och om min 550fläkt kvalar in under denna kategori.

//