Sommarförvaring

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
de e i motorn som de händer! kör den bara länge så allt kommer ut och att den blir riktigt varm! inte bara 1 minut..
samma om du sänker den i sjön så ska du köra den länge efter du fått igång den:)
Okej men man är ju lite nervös då man inte har någon tempmätare, man vill ju inte köra den tills den kokar.
 

Stoken

Aktiv medlem
4 feb 2008
98
0
6
Bensinen i dag är så dålig att den inte tål att stå över sommaren, fäller ut eller kristalliserar sig om man har otur, med haveri som följd.

Kör skotern nästan tom på bensin eller sug ur den, tippa i några liter akrylatbensin (Aspen) och kör motorn så de kommer in i förgasare mm.

Akrylatbensinen är helt stabil.... händer inget otrevligt i motorn när den står länge. tar man desssutom aspen 2takt så smörjer det extra med.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
köpte en skoter i sommras och den startade inte när den skulle in på verksta
bensinen såg ut såhär när jag tömmde den
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Bensinen i dag är så dålig att den inte tål att stå över sommaren, fäller ut eller kristalliserar sig om man har otur, med haveri som följd.

Kör skotern nästan tom på bensin eller sug ur den, tippa i några liter akrylatbensin (Aspen) och kör motorn så de kommer in i förgasare mm.

Akrylatbensinen är helt stabil.... händer inget otrevligt i motorn när den står länge. tar man desssutom aspen 2takt så smörjer det extra med.
Har man bara nåra liter akrylatbensin bildas väl kondens i tanken??
 

Kkthxbai

Aktiv medlem
9 dec 2008
50
0
1
Timrå
Töm Tanken, och kör med bensinbooster tills du har krut torr tank, på så vis slipper du kondenskristallerna som blir, samt att du tömmer förgasaren på bensin.

Tänk även på att använda bensinboostern när du ska köra första åket för vintern eftersom det oftast blir lite kristallisering i förgasaren endå.

Förvaringstiden för bensinen nu ligger på ungefär en månad nu, så det är inte rekommenderat att ha full tank när du ställer undan skotern.

Dessa tips har jag fått från en återförsäljare av skotrar, så de bör vara rätta med tanke på hans tid i branschen.

Hissa även gärna upp skotern så slipper du trycket på dämparna och böjda kammar =)

MVH/Johannes
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Motorkonservering, hur nödvändigt är det? Allt ifrån "helt nödvändigt" enligt somliga till "aldrig gjort det" enligt andra.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Töm Tanken, och kör med bensinbooster tills du har krut torr tank, på så vis slipper du kondenskristallerna som blir, samt att du tömmer förgasaren på bensin.

Tänk även på att använda bensinboostern när du ska köra första åket för vintern eftersom det oftast blir lite kristallisering i förgasaren endå.

Förvaringstiden för bensinen nu ligger på ungefär en månad nu, så det är inte rekommenderat att ha full tank när du ställer undan skotern.

Dessa tips har jag fått från en återförsäljare av skotrar, så de bör vara rätta med tanke på hans tid i branschen.

Hissa även gärna upp skotern så slipper du trycket på dämparna och böjda kammar =)

MVH/Johannes
Borde det inte räcka med akrylatbensin i?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Borde det inte räcka med akrylatbensin i?
Akrylatbensinen skall man passa sig för har jag fått veta om man inte kört på detta från början, akrylatet skall ha förmågan att "storstäda" alla avlagringar mm som finns på en inkörd motor, jag vet inte om det kräver att man kör igenom ett par tre tankar eller bara 5 liter så jag har avstått från det helt.

Sommarförvarar i varmgarage, några liter bränsle i tanken och sedan spiller jag i lite färskt bränsle ett par gånger under sommarn i samband med start och varmkörning av maskinen.
Byter bränslefilter på hösten innan första körningen och sedan bara åka, aldrig haft några bränslebekymmer då i alla fall.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Akrylatbensinen skall man passa sig för har jag fått veta om man inte kört på detta från början, akrylatet skall ha förmågan att "storstäda" alla avlagringar mm som finns på en inkörd motor, jag vet inte om det kräver att man kör igenom ett par tre tankar eller bara 5 liter så jag har avstått från det helt.

Sommarförvarar i varmgarage, några liter bränsle i tanken och sedan spiller jag i lite färskt bränsle ett par gånger under sommarn i samband med start och varmkörning av maskinen.
Byter bränslefilter på hösten innan första körningen och sedan bara åka, aldrig haft några bränslebekymmer då i alla fall.
Aja får väl släpa hem skotern så den får stå i garage iaf, ska fixa lite med också :D Men det är bättre att ha typ 2-3 liter vanlig soppa kvar i tanken än full tank? Om nu 38 liter bensin skulle vara obrukbar vill inte jag stå för notan...
 

Kkthxbai

Aktiv medlem
9 dec 2008
50
0
1
Timrå
Borde det inte räcka med akrylatbensin i?
Aldrig testat, det kan ju funka, men har iallafall blivit tillsagd att boostern rensar väldigt bra, har faktiskt aldrig hört om akrylatbensinen =)

Och angående bensin kvar i skotern, så ha bara en liten skvätt kvar om du vill ha bensin i, själv tar jag ur allt och gör ren tanken osv varje sommar =)
 

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Brukar inte ha så mkt soppa kvar i tanken när vintern är slut så jag brukar skita i att tömma bensinen. Tack vare jag startar skotern och låter den gå 20-30 min några gånger i månaden så gammbensinen går åt och då fyller jag på med lite ny. Lyfter upp bakändan och ställer nånting där fram. Lyfter inte upp framändan så att skidorna är i luften utan avbelastar bara dämparna lite.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Akrylatbensinen skall man passa sig för har jag fått veta om man inte kört på detta från början, akrylatet skall ha förmågan att "storstäda" alla avlagringar mm som finns på en inkörd motor, jag vet inte om det kräver att man kör igenom ett par tre tankar eller bara 5 liter så jag har avstått från det helt.
Jag har kört alkylatbensin i två vintrar i en Rotax 470 och nu i min Yamaha 700.
Rotaxen hade gått ca 600 mil när jag började köra på alkylatbensin. Jag körde 150 mil och hade inte det minsta problem pga bensinen.
Nu har jag kört en full tank alkylat i Yamaha 700:an och har då hittills inte märkt något problem.

STCC-serien kör med alkylatbensin, så den kan ju inte vara helt kass...;)