Jag kör då in min skoter i bodan och pallar upp bakändan och låter den stå tills de blir höst, om de inte hittas på nå vatten körning eller dyligt under sommaren..
Det har jag också undrat, det är ju faktiskt inte dämparna som håller skotern uppe utan fjädrarna och när den står på marken är ju dämparna inte heller i något av ändlägena.Det finns nog lika många tips på sommarförvaring som det finns skotrar !
Men så här gör JAG för att det funkar för mina skotrar och för mig. Ställer in den i garaget, låter den stå på såna där hjul man har under skidorna och mattan med ca 10L bensin kvar. Ska riva den i sommar men sen brukar den få stå ute under en gran med ett tjock kapell. Startar den 2-3 gånger i månaden och låter den bli riktigt varm plus att jag gasar ur den när den är varm.
Har läst här på forumet om dämparna att det är en MYT att man ska hänga upp den för att spara på dämparna. Det blir ingen skillnad för dämparna. Hur ofta hänger man upp bilen för att låta dämparna på den vila, samma med en ATV ?
Bosse Bildoktorn (!) hade uppe det där i sitt radioprogram en gång. Och fjädrar behöver inte avlastas på det sättet, det som sliter ut en fjäder är nötning, dvs materialutmattning. En fjäder som är konstantbelastad i ett visst läge mår inte bättre av att vara mer eller mindre utsträckt än så.Det har jag också undrat, det är ju faktiskt inte dämparna som håller skotern uppe utan fjädrarna och när den står på marken är ju dämparna inte heller i något av ändlägena.
Grejen är väl den att dämpare som inte används blir "låsta" i läget de är, dvs. inget vidare att åka med sen på vintern. Om det är bättre att hissa upp skotern vette fan, är nog ingen större skillnad. Bättre att lägga den energin på att "använda" dämparna på skotern även sommartid...Har läst här på forumet om dämparna att det är en MYT att man ska hänga upp den för att spara på dämparna. Det blir ingen skillnad för dämparna. Hur ofta hänger man upp bilen för att låta dämparna på den vila, samma med en ATV ?