Sommarförvaring

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag kör tills det tar stopp (i det här fallet bensinstopp) och låter moder natur ta hand om min skoter :beer:


Nyckeln kom visst aldrig ur den heller. Står fortfarande i tändläget :rolleyes:


Okejdå, jag snapsar i den lite bensin och kör rosten ur cylindrarna ibland men sen får det vara nog. Sista turen i våras på barmark så skrek det våldsamt ur ett rostigt lager i boggien sen fick den stå där den hamnade.
Tyvärr har svartmyrorna som byggt bo i dynan försvunnit annars skulle ni fått se bild på en hel myrkoloni i mössfacket :laugh:

Ockelbon däremot står inne i ett skjul på sj-pallar med kapellet på sej så den får lite mer omvårdnad. Och varmkörning varje månad.
Med tömd tank pga sprucken bensinslang (som troligtvis var orsaken till den höga bränsleförbrukningen i vintras)
 

marwik

Medlem
1 apr 2010
32
0
1
Sandviken
Är det dumt att låta skotern stå ute över sommaren? Om den står skuggigt, på pall och täckt med tex presenning?? Har lite dåligt med plats för den =/
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Ställde in min skoter i garaget igår efter att man kommit hem från fjällen.

1. Ställde "Stödhjul" under skidorna

2. Tog invalid lyften och lyften den bak

3. Ställde in den mot väggen.

4. Lämnade ca 10 L kvar i tanken.

Kör alltid den ca 10 minuter 2-3 gånger i veckan.. Ska dock byta till non-slip driv hjul och 44as matta och lite annat...
Samt serva den med fett o.s.v då jag sänkt den en gång i vinter heh..
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
1. Ställer in skotern i varmgaraget.
2. Hissar upp den baktill.
3. Släpper på mattspänningen.
4. Startar den nån gång då och då.
5. Denna säsong blir det motorkonservering + stabiliseringsmedel i bensinen.
6. Till hösten går jag igenom hela maskinen och åtgärdar ev. fel (+ uppgraderar :biggrin1: )inför nästa säsong.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det finns nog lika många tips på sommarförvaring som det finns skotrar !

Men så här gör JAG för att det funkar för mina skotrar och för mig. Ställer in den i garaget, låter den stå på såna där hjul man har under skidorna och mattan med ca 10L bensin kvar. Ska riva den i sommar men sen brukar den få stå ute under en gran med ett tjock kapell. Startar den 2-3 gånger i månaden och låter den bli riktigt varm plus att jag gasar ur den när den är varm.

Har läst här på forumet om dämparna att det är en MYT att man ska hänga upp den för att spara på dämparna. Det blir ingen skillnad för dämparna. Hur ofta hänger man upp bilen för att låta dämparna på den vila, samma med en ATV ?
 
D

Draken

Aldrig gjort något speciellt vid sommarförvaring,den står i garaget hela året och bara tagit av kapellet och varmkört med jämna mellanrum under sommarhalvåret.
Och sen i med en dunk ny bensin på hösten och så är man igång.
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Jag brukar göra så här.

*Ställa in den i garaget
*Hälla olja in i tänstifthålen och dra lite försiktigt
*Kasta ett par filtar över den

Innan nästa vinter blir det nog och så att hälla i lite insprutar rengöring också.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Det finns nog lika många tips på sommarförvaring som det finns skotrar !

Men så här gör JAG för att det funkar för mina skotrar och för mig. Ställer in den i garaget, låter den stå på såna där hjul man har under skidorna och mattan med ca 10L bensin kvar. Ska riva den i sommar men sen brukar den få stå ute under en gran med ett tjock kapell. Startar den 2-3 gånger i månaden och låter den bli riktigt varm plus att jag gasar ur den när den är varm.

Har läst här på forumet om dämparna att det är en MYT att man ska hänga upp den för att spara på dämparna. Det blir ingen skillnad för dämparna. Hur ofta hänger man upp bilen för att låta dämparna på den vila, samma med en ATV ?
Det har jag också undrat, det är ju faktiskt inte dämparna som håller skotern uppe utan fjädrarna och när den står på marken är ju dämparna inte heller i något av ändlägena.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det har jag också undrat, det är ju faktiskt inte dämparna som håller skotern uppe utan fjädrarna och när den står på marken är ju dämparna inte heller i något av ändlägena.
Bosse Bildoktorn (!) hade uppe det där i sitt radioprogram en gång. Och fjädrar behöver inte avlastas på det sättet, det som sliter ut en fjäder är nötning, dvs materialutmattning. En fjäder som är konstantbelastad i ett visst läge mår inte bättre av att vara mer eller mindre utsträckt än så.
Däremot kan jag tänka mig att mattan inte mår så bra av att stå still mot marken hela sommaren. Men det är en annan historia.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Har läst här på forumet om dämparna att det är en MYT att man ska hänga upp den för att spara på dämparna. Det blir ingen skillnad för dämparna. Hur ofta hänger man upp bilen för att låta dämparna på den vila, samma med en ATV ?
Grejen är väl den att dämpare som inte används blir "låsta" i läget de är, dvs. inget vidare att åka med sen på vintern. Om det är bättre att hissa upp skotern vette fan, är nog ingen större skillnad. Bättre att lägga den energin på att "använda" dämparna på skotern även sommartid...
 

marwik

Medlem
1 apr 2010
32
0
1
Sandviken
Man slipper ju att kammarna blir böjda när man lyfter upp den i bak... Men är det nån nackdel att ha skotern stå ute över sommaren??
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
i somras ställde ja mina på pallar så att mattan inte stog i gräset/backen ifall det skulle bli blött och fukt kommer, för som den stog då så kunde ju fukten snirkla iväg åt ett annat håll och inte på mattan, sedan fick den stå under tak med kapell på och ja har inte märkt några biverkningar av att den står ute.
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
har haft min ute 1 år utan tak osv, bara med pressening det gör jag aldrig mer, det bildas kondens och skit så hela skotern blir som en svamp, närå men nästan.
så tränger in den i garage.

men 2 frågor

vart aldrig att man körde så mkt på slutet så har ca 25-30 liter i tank. Bra elr dåligt?
att stapla upp den lite baktill så mattan hänger fri litegrann från golv. Bra elr dåligt?

vill inte ha nå expert svar men lite fakta vore inte fel :)
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
jag lämnade några liter kvar i skotern så att den inte va lus tom, vet inte om ja fått för mig fel men om man kör den tom så blir de nå avlagringar i slangar osv? men ja lämnade som sagt några liter kvar sen fyllde ja bara på nytt när ja skulle ha igång den så att den "gamla" soppan blandades ut.. har du förgasare eller insprut?
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
På EFi maskiner ska man ha full tank när man ställer bort dom för sommarförvaring iaf. Man kan göra som vi gör med våra skotrar. Vi ställer ut ett antal lastpaller på marken och ställer skotrarna på dom, sen på med kapell och en mjuk filt under de och sen på en en pressenning :)
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
okey tack för svar! jag brukar köra ner tanken så mkt som möjligt, men tyvärr vart det inte så i år. Jag har gasare på min maskin. Menmen skitsamma tror inte den rasar för de precis :D
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
nej det gör den nog inte! ställde undan min idag och det finns drygt 20 liter kvar i tanken, med andra ord behöver man inte tanka lika mycket inför nästa vinter!