Vilka motorer passar i en Audi a3..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Sitter o kollar lite på en ny motor till bilen..
Vilka motorer är det som passar? Motorfästen, växellåda osv.

Är en Audi a3 1.8 '98.

Hur mycket krävs för o bygga om till quattro..? Motor, växellåda plus drivlina bakåt?


:hello:
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Exakt vad vet jag inte men kan tänka mig kardantunnel med tillhörande golv under baksäte och bak förbi hjulhuset? för hjulupphängning mm.
Ja förutom kardan så ska du ju dit med diffar, bakaxlar å fördelningslåda. Vill du ha en quattro så är nog det enda rätta att köpa en
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Quattro är ett måste ;) men då finns det ju bilar som redan har det.

Varför vill du peta in en annan motor? Fått tag på nån bil med rasad topp?
 
R

Robin

1,8T/TS går ju rakt i och är väl mest prisvärt att hinka i.

Dock hade väl jag sålt a3an å köpt iaf minst en a4 avant.
A3an ser ju ut som skit..
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
surfa in på nåt bilforum så finns de bättre svar att få.. men jag personligen skulle inte hålla på o byta motor i en sån pass "vanlig" o halvtråkig bil utan lagt dom pengarna o tiden de kostar på någon annan roligare bil..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har du rätt pris så säljer du den till mig och köper en ordentlig bil direkt. Råkar nämligen behöva en bil och jag har inget intresse av varken quattro eller stora motorer.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Ser inget intresse o ha nån roligare bil osv.. Därför har jag skotern. Bilen ska ta mig från A--B.
Isbil finns det vettigare saker o ha.

Sen är a3an perfekt storlek. Liten med STORT last utrymme!

Är inte häller medlem på nå bilforum så söker min lycka här.

Nej, mest för karrossen inredningen osv är skit fint. Men bilen börjar närma sig 30'000mil o då blire kamrems byte osv...

Kan jag lika gärna hinka i en annan motor.

Disel vore det optimala. 1.9tdi.
Men även andra är intressanta.

Åter till topic!
 
R

Robin

Ser fortfarande 1,8T (150hk) TS (180hk) som det bästa valet.
Snål och effektiv motor med ganska bra trycka.

Disel för att del, men har du kollat upp möjligheterna att regga om en bensinare till disel?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jobbar som bilmek..
jag skule köpt annan bil! de e ju så tråkigt att byta motorer i bilar! och du kommer se att de blir bra mycket mer jobb än va du trott! du ska dit med ic och massa annat trams! köp en a3 1.8t om du ändå ska göra en! eller så köper du en subaru forester 2.0t -99 med lite trim på finns inge tuffare! härligt ljud också! som en liten v8a!
och ingen skulle ju vilja rejsa mot en gammal subba forester men ack så dem fick spö!!!:laugh:
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Gör även bytet för o lära mig.. Så, ja lite ligger i det också.
Enda bil jag bytt motor i är en Ferrari 348.. :laugh:

Men en 1.8t (S) vore fint. Nu gäller det bara o hitta en skrotad jäkel o sno motorn ifrån.


Va fan är nöjet o byta bil..? :confused:
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Gör även bytet för o lära mig.. Så, ja lite ligger i det också.
Enda bil jag bytt motor i är en Ferrari 348.. :laugh:

Men en 1.8t (S) vore fint. Nu gäller det bara o hitta en skrotad jäkel o sno motorn ifrån.


Va fan är nöjet o byta bil..? :confused:
men du sliter ju ut dig karl!!! bättre att spara energin till körning och kärrningen;) haha
jag som mekar hela dagarna med bilar sen åker man hem och ska meka med skotrar ibland blir jag less på de... mest på bliarna! skotrar e ju kul iaf:beer:
 
R

Robin

1,8T är garanterat lättare att hitta och chippa upp den så har du 180hk.

Sedan i med en T04 turbo, större Lmm, 2,5" avgas hela vägen och fmic så ligger du uppe i 200hk+, räcker gott till en liten a3.

Dock säger jag ju som alla andra å köp dig en ny bil och kitta upp den ist.
Har du kollat på möjligheterna att regga a3an med turbo också? Bör ju inte vara några problem men man vet ju aldrig.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag hade en A3:a 1.8T som jag chippade och bytte avgas på.. Fick upp den till 240Hk i bänk.. 0-100 på 5.4 Sec.. Trevlig bil som inte drog mycket om man åkte vanligt..
Lite OT men ändå.. :)
 

Mazze

Välkänd medlem
17 jan 2009
198
0
6
Leksand/Hede/Arjeplog
1,8T är garanterat lättare att hitta och chippa upp den så har du 180hk.

Sedan i med en T04 turbo, större Lmm, 2,5" avgas hela vägen och fmic så ligger du uppe i 200hk+, räcker gott till en liten a3.

Dock säger jag ju som alla andra å köp dig en ny bil och kitta upp den ist.
Har du kollat på möjligheterna att regga a3an med turbo också? Bör ju inte vara några problem men man vet ju aldrig.

Det blir allt annat än lätt, eftersom det är en -98 så är det med största sännolikhet helbilsgodkänd,
vilket innebär att man egentligen inte får byta ut nånting på bilen mot något som inte är original.

Dock så går det väl alltid att regga som ombyggt fordon, men det är ju inte heller så lätt, beror ju lite på vad karossen är godkänd för i Nm/kW.
Men man brukar ju få byta ut bromssystemet, förstärka framvagn och kanske kaross tom för att det ska bli godkänt.
 
R

Robin

Jag hade en A3:a 1.8T som jag chippade och bytte avgas på.. Fick upp den till 240Hk i bänk.. 0-100 på 5.4 Sec.. Trevlig bil som inte drog mycket om man åkte vanligt..
Lite OT men ändå.. :)
Dom bänkpapprena vill jag gärna se innan jag sätter mig i tron om att det skulle vara sant.

Lmmen bottnar redan vid 200hk och org T03 turbon klarar aldrig av att leverera 240hk.