HJÄLP, innan jag blir tokig. Digatron Avgastemp!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Inte 100% säker men kan vara så att voltreggen tar bort pulserna. DVS inget RPM kan mätas!
Jo tänkte på att det kanske var pga RPM mätningen, visste inte om du hade den funktionen. Men ändå, på min maskin t.ex mäter den varv efter regulatorn (om jag inte tänker helt skevt). Så då beror det på då om Digatron mätaren är känslig på något sätt då som gör att den inte känner av på regulerad spänning men det låter konstigt.
Kollade du upp specs på drivspänning?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo tänkte på att det kanske var pga RPM mätningen, visste inte om du hade den funktionen. Men ändå, på min maskin t.ex mäter den varv efter regulatorn (om jag inte tänker helt skevt). Så då beror det på då om Digatron mätaren är känslig på något sätt då som gör att den inte känner av på regulerad spänning men det låter konstigt.
Kollade du upp specs på drivspänning?

Hittar inga spec på varken drivspänning lr ström svängning. (AC DC).
Enda som står är:

Connect to lightning coil _BEFORE_ regulator.. (Hur gör jag med stator då?)
Dock stod de även, connect blackwire (ground) to engine block, är det verkligen så viktigt, räcker det inte med chassiet, dit allt annat jordas?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
(Hur gör jag med stator då?)
Hur menar du?

Dock stod de även, connect blackwire (ground) to engine block, är det verkligen så viktigt, räcker det inte med chassiet, dit allt annat jordas?
Vet inte hur elsystemet ser ut Yamaha men på min Polaris är det inget förutom tändstiften som jordas genom chassit/motorblocket. Och annars så borde det inte spela någon större roll om du jordar i chassit eller blocket, sålänge som det finns en vettig kontakt mellan dem. Men vill man vara säker på att slippa spänningsfall och andra fel pga dålig jord så är det bästa att jorda direkt i blocket, men troligtvis går det minst lika bra att jorda direkt i kablarna som går från spolarna till lyset osv, bara man vet vilken av kablarna.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det jag menade med stator, är att jag har ju ingen separat ljusspole.
Endast 3st vita kablar som går till volt-reggen för att senare delas upp i systemet.
+ 2 andra kablar som går direkt till CDI'n..

Jodå. Har rätt jord.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag tror att du måste jorda den på motorn eftersom allt annat är efter regulatorn.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det jag menade med stator, är att jag har ju ingen separat ljusspole.
Endast 3st vita kablar som går till volt-reggen för att senare delas upp i systemet.
+ 2 andra kablar som går direkt till CDI'n..

Jodå. Har rätt jord.
Blev så fundersam så jag tog och tittade elschemat till skotern. Den var däremot jävlkigt kass på att visa hur kablarna går innuti statorn utan visade bara som du säger, stator >3st vita & 2 andra kablar som går till CDIn. alla tre går in i regulatorn men efter går det ju bara två ut.
Angående att det står att du ska koppla den innan regulatorn så är det antagligen för att de säkrar utifall regulatorn även likriktar vilket ju får som följd att pulserna för RPM försvinner. Men eftersom ditt system är växelström hela vägen bör du kunna kolla in den även efter regulatorn varpå du betyldigt enklare bör kunna urskilja vilka kablar som ska kopplas vart. Jorden kan du som sagt koppla direkt i chassit/motorblocket eller bara koppla in det direkt på jordkablar som går direkt tillbaka till statorn...
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Du har ju trefasstator i din maskin, därav tokeriet. De två trådar som går till CDI'n är triggerspolen, den får du ingen spänning ur, utan enbart en puls som talar om när den ska tända. För efter regulatorn delar det väl upp sig till CDI'n också?

Blir väldigt osäker på hur det ska kopplas när det är trefasstator, kanske kan bli klurigt. Vad exakt är det för beteckning på din Digatron? Lägg upp en bild om inte annat
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du har ju trefasstator i din maskin, därav tokeriet. De två trådar som går till CDI'n är triggerspolen, den får du ingen spänning ur, utan enbart en puls som talar om när den ska tända. För efter regulatorn delar det väl upp sig till CDI'n också?

Blir väldigt osäker på hur det ska kopplas när det är trefasstator, kanske kan bli klurigt. Vad exakt är det för beteckning på din Digatron? Lägg upp en bild om inte annat

Här fick jag behövlig info...

Diggan är en DT-34S Mer exakt vet jag inte!