Alltså Trimpipor...

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Om jag skulle ha en slutburk på min skoter så skulle det gälla låga varv på lederna i samhället, man har väll sunt förnuft.
Att vara ute och köra mitt i natten förstår jag inte varför man ska göra, specielt med en slutburk så man väcker halva samhället:stupid:. Visst man har väll kommit hem från en heldag ute med skotern vid 22.00 tiden men då har man då inte tokgasat fast jag har orginalburk.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ett problem till är väl att en skoter till skillnad från en "Mullrande V8" är mitt ute i naturen, långt från vägar, där många människor förväntar sig tystnad.
En del av oss har en hög tolerans nivå mot motorljud, en del andra har en lägre tolerans nivå. sedan finns det tyvärr för oss skoteråkare dom människor som inte har någon tolerans nivå alls.
Och många gånger så har den sistnämnda gruppen människor, mycket att säga till om när upplevda skoterproblem ska lösas i ett specifikt område.
Och då blir det tyvärr alltför många gånger en enkel problemlösning, FÖRBUDSOMRÅDEN.

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Citat ifrån Jeremy Clarkson
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile"

Det samma gäller för skotrar :)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
en muskelbil med v8 låter inte i närheten av vad en Brrraaaappp maskin gör så det är inte jämförbart, dessutom så hur ofta sitter du och grillar när det kommer 5st V8or och gasar förbi, det sköna med 8an är det gluggande ljudet ur avgasrören.

eftersom att många inte kan hålla sig från att köra runt kvarteret mitt i natten så är det väl enklast att förbjuda andra än dom originalmonterade systemen,
var förbi farsan på djuptjärn/kalix och han hade inte kunnat sova på skärtorsdagsnatten eftersom att det var en idiot som tyckte att det tuffa ljudet var viktigare än 100talets personers sömn.
att sen säga "men så gör inte jag" spelar ingen roll, någon gör det och det förstör för alla.
Det är inte själva ljudet från en V8 som var min poäng. Det var att om man säger att man gillar motorljud men inte avgasljud så är min fundering vad som menas med motorljud eftersom istortsett allt ljud som kommer från en motor kommer ut genom avgassystemet...
Sen om man gillar eller ogillar ljudet från en V8a med 3" avgas system eller en skoter med slutburk är ju upp till var och en.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om jag skulle ha en slutburk på min skoter så skulle det gälla låga varv på lederna i samhället, man har väll sunt förnuft.
Att vara ute och köra mitt i natten förstår jag inte varför man ska göra, specielt med en slutburk så man väcker halva samhället:stupid:. Visst man har väll kommit hem från en heldag ute med skotern vid 22.00 tiden men då har man då inte tokgasat fast jag har orginalburk.
OT: Hur låter din slutburk? Har du samma ljud som jag, dvs på låga varv (runt 3-4.000) så är de ett lite dovt mullrande och när du trycker in gasen så övergår de mullrande ljudet mer till ett vasst ljud. Men de dova mullrandet finns fortfarande kvar i bakgrunden?

Och hur ser din slutburk ut? min är ganska liten och har ett X på ovansidan, är de likadant på din?

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
en muskelbil med v8 låter inte i närheten av vad en Brrraaaappp maskin gör så det är inte jämförbart, dessutom så hur ofta sitter du och grillar när det kommer 5st V8or och gasar förbi, det sköna med 8an är det gluggande ljudet ur avgasrören.

eftersom att många inte kan hålla sig från att köra runt kvarteret mitt i natten så är det väl enklast att förbjuda andra än dom originalmonterade systemen,
var förbi farsan på djuptjärn/kalix och han hade inte kunnat sova på skärtorsdagsnatten eftersom att det var en idiot som tyckte att det tuffa ljudet var viktigare än 100talets personers sömn.
att sen säga "men så gör inte jag" spelar ingen roll, någon gör det och det förstör för alla.
Ni som är så dumma att ni tror en skoter med oljudsburk låter mer än en cleveland 351cui med 3" avgassystem är ju helt vrickade

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Allt som får en skoter att:
1) lukta mer
eller
2) låta mer

är värt HUNDRA PISKRAPP!

Eftersom det får vanligt folk att hata skotrar ännu mer. Vilket förstör för alla skoteråkare!
Att det ska vara så svårt att fatta för ett korkat fåtal.....

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Strömsund, Storumans kom.
Jämför det med att åka en mullrande jänkare eller en Mercedes med v8. Även om Mercan kanske tillochmed går bättre så är det någonting med mullrandet i jänkaren som får alla småfjun på kroppen att stå. Vill man dra åt sig blickar och vill att det ska se ut/höras som om att det finns många hästar under huven, åker man då den förbisusande Mercan eller mullrar lite extra med jänkaren? Vilken är mest komfortabel? Jo, Mercan. Vilken har du roligast med? Vilken bil kör Sven-Greger, 80 och vilken kör Kalle, 23 helst en solig sommardag? Vilken vill sedan Kalle åka med på långkörningen istället?
Folk vill uppleva motorljudet som om att de har många hästkrafter tills de skaffar en skoter med så pass mycket kraft att de inte behöver höras. Eller så växer man helt enkelt ifrån det och skriver till slut sina klagomål på skoterforum när nån slyngel braaapat-förbi grillstället och stört signalen på portabla reseradion.

Varför kör jag med oljudsburk? Originalmotorn såldes med originalburken och nu har jag inte plats med en skruvmejsel innanför huven. En passande originalburk till den här motorn tar tre gånger så stor plats som burken jag har nu och att kapa hål i huven är inte aktuellt. Nästa skoter har förmodligen originalburken kvar. Det är skönt att slippa susandet i öronen en söndagkväll efter en intensiv skoterhelg.
http://www.youtube.com/watch?v=NH2TIEmt87Q&feature=related

:rolleyes:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Bazooka: Om du ska ha ett exempel på hur en rejäl motor låter måste du väl välja en riktigt frän motor ;) Här kommer ett riktigt exempel :D

Edit: Ser att du bor i Strömsund, men inte visste jag att de finns ett strömsund så långt upp i landet.

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
hahahaha va ni gnäller på just skotrar? , fins ju massa grejer som lever om ju , tex bilar (film ovanför), motosågar, lastbilar , traktorer, crossar , tåg , Motorcyklar, ja listan kan göras lång ! :rolleyes:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
hahahaha va ni gnäller på just skotrar? , fins ju massa grejer som lever om ju , tex bilar (film ovanför), motosågar, lastbilar , traktorer, crossar , tåg , Motorcyklar, ja listan kan göras lång ! :rolleyes:
Skillnaden är att inget av dom ovanstående går att ta bort i dagsläget, utom crossar då men dom får ju inte köras varken på väg eller i terrängen.

Skotrar däremot ligger väl rätt så risigt till som det är redan...

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Ni som är så dumma att ni tror en skoter med oljudsburk låter mer än en cleveland 351cui med 3" avgassystem är ju helt vrickade
lite netikett skulle du behöva lära dig i ditt tilltal mot andra, jag har haft diverse bilar i spannet mellan V8 och boxer 4:a alltså <450hk. mina kunskaper sträcker sig betydligt längre än att montera ett trimchip och effektrör.
och jag behöver inte sitta och drömma på youtube med klipp på 8:eek:r eftersom jag har egna upplevelser inom trimning.

t0k_SXViper: om du gillar extremt höga ljud så kan väl inte formel1 vara något för dig
jag har varit på monza, har du det? :aetsch:

lite synd med det här forumet att det alltid ska bli låg nivå bara för att halva styrkan antagligen inte ens är myndiga.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Inga vuxenpoäng där inte...:stupid:

Som någon skrev, skoterhobbyn ligger nog pissigt till ändå...acceptansen för miljöförstörande nöjeskörning blir allt mindre, och då är direkt KORKAT att göra skoterhobbyn ännu mer hatad!
(Med t ex slutburkar, idiotkörning m m)

t0k_SXViper

Välkänd medlem
15 okt 2006
308
0
16
38
Örnsköldsvik/Mjösöby
Bonde456: Nej, jag har inte varit där men skulle verkligen vilja åka dit. Men du som varit där live då, hur är ljudkulissen? Dom låter väl inte som en vanlig bil va? Inte lägger dom väl ner formel1 enbart för att det stör dom som bor bredvid banan va?

Nu har jag ingen aning faktiskt, men finns det verkligen många ställen där det blivit skoterförbud pga skotrar lever om?

#Pontus#

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
1
18
Ö-vik / skorped
mitt förra inlägg va inte specielt seriöst heller ;) ville väll mäst se va folk sa om jag påpeka andra grejer än skoter :eek: meen förlåt om nån blev sur för det :hello:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Ohh ännu en underbar tråd om slutburkar! Om du ogillar extremt höga ljud så kan väl formel1 inte vara något för dig va?
Formel 1 passerar ju inte direkt våra tätbebyggda områden, eller hur..

Tycker du det är att jämföra med oljudsburkar på skotrar? :stupid:

Bazooka

Välkänd medlem
23 feb 2009
120
0
16
Strömsund, Storumans kom.
Bazooka: Om du ska ha ett exempel på hur en rejäl motor låter måste du väl välja en riktigt frän motor ;) Här kommer ett riktigt exempel :D

Edit: Ser att du bor i Strömsund, men inte visste jag att de finns ett strömsund så långt upp i landet.
Plocka bort ljuddämparen på mercan också så ska vi se vilken som lever om mest ;) Dessutom har antagligen tysken mer pulver än den gamla jänkaren ;)

Postade det där klippet mest därför att Antonol fick det att låta som om mercor skulle låta mesigt vilket man väl knappast kan påstå om C63:an jag visade, eller hur? :rock:

Angående Strömsund så är nog min lilla by så liten och obetydlig att ingen utanför en 20 mils radie från Storuman ens hört talas om den, haha :D Du anar inte hur många gånger folk trott att jag bott i Jämtland när jag sagt att jag är från Strömsund :p

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu har jag ingen aning faktiskt, men finns det verkligen många ställen där det blivit skoterförbud pga skotrar lever om?
Nationalparkerna och många naturreservat i Sverige har skoterförbud, en av anledningar till detta, och tämligen svårt att argumentera emot, är just bullret från snöskotrar stör människor som vill uppleva miljöer fritt från motorljud.
Om det enbart beror på bullrande slutburkar är väl inte troligt, men ju mer en skoter lever om, ju längre hörs den och upplevs än mer störande.

Det är förövrigt även förbjudet att (låg)flyga över nationalparkerna, för även dom stör de människorna som har noll toleransnivå mot buller.
Tyvärr så har dessa motorljudshatare lättare att få igenom sina argument, än vad snöskoterorganisationerna har. Därför har inte det sista skoterförbudsområdet skapats i Sverige.
Jag tror att det är därför så många skoteråkare är emot slutburkar. Alltså inte alltid att dom blir störda själva, utan vetskapen om att skoterhatarna störs och dom tar till alla möjligheter att förbjuda oss alla att köra snöskoter.
Så varför bjuda på gratisargument :confused: