Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vilken panik det blev över den här tråden.

Jag har inte hört nånting om att alla ungdomar i Norge klagar och gnäller på att man bara får köra 550 fläktis när man är under 18år. För att dom är vana vid det, det har alltid varit så. I Sverige har det alltid varit fri motorstorlek bara du klarar skoterkortet.

Har kört en 550 fläktis och nog kan man ha riktig roligt med den också.

Jag tycker vi ska göra som grannarna(Norge)att är man under 18år så är det 550 fläktis som gäller. Sen är det säkert många som skiter i det och köper sig en 1000cc men vad då, bättre att dom där 20% som har nått i skallen och gör som lagen säger köper en 550 fläktis istället för en 1000cc som kompisen gör. 20% är mycket bättre än 0%.


Om man tänker att det är ingen ide, alla kommer inte köpa en 550i flesta kommer köpa 600cc -->. Undra hur Sverige skulle sätt ut om man tänkte så när det gäller alla trafik regler osv, vågar inte ens tänka så.

16-18år: 550 Fläktkyld
18år -->: Fri kubik
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Nog tror jag tävlings åkarna vill åka ut och leka med sin värsting ibland. Och jag tror ju knappast dom skulle sätta sig på en 550 om dom äger en pro 600 el 800. Inte ens om dom kör std 600 heller!
Hallååå?

Vad har detta med topic o göra?
Eller vad vet jag, markus grönholm kanske brummar runt med sin WRC bil på vägarna..

Pro 600 och 800 är olagliga maskiner, utanför bana. Både på grund av effekt o ljud reglementen!
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag tror inte denna tråden, eller något brev till vägverket heller för den delen kommer leda till något, känns inte som om tråden ger något heller, annat än att folk får tjafsa lite....
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Ni äldre som sitter här och förespråkar effektgränser och dylikt tog säkert kortet vid 16 års ålder. När ni nu är så pass gamla att ni inte kommer bli drabbade av om nån ny lag stiftas, så är det ju ganska enkelt att sitta här och leka Dr.Phil.
Det verkar som att samhället tror att ungdomen var smartare förr. Jag tycker det är lite "Det var bättre förr" Syndrom på den här diskussionen.
håller fan helt med dig!! å ni era ***** gamm gubbar ni är så ***** avensjuk så de finns fan inte. om ni var 16 så tror ja att ni inte skulle vilja
köra en skoter me 30 hk. om vi säger så här då nu inför vi en lag som gör att alla över 50 inte får köra skoter och om ni vill de så får ni helt enkelt ta om kortet och nu med de nya kostar ca 6 tusen skulle ni tycka de var så kul nä tror inte de hurru du farfar.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Tror TS missat att första april var för 2 veckor sen... de dummaste ja läst på länge, de går utmärkt å köra åt helvete på en 550fläkt också...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
En sista fråga från mig....

VARFÖR kommer detta inte funka bra inom skoter, OM det nu funkar så bra inom MC..?
Ja det kan man fråga sig! Svara på det, ni som är under 18 och skriver arga inlägg här...

Ju fler som har skrivit "fjuniga" inlägg i denna tråd, desto lägre har nivån sjunkit. Och desto mer har jag blivit övertygad om att det vore rätt med effektbegränsning för icke-myndiga, plus ordentlig körkortsutbildning för snöskoter.

Detta är mitt sista inlägg och min sista läsning i denna tråd.

Tack för den storartade underhållningen!
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Ja det kan man fråga sig! Svara på det, ni som är under 18 och skriver arga inlägg här...

Ju fler som har skrivit "fjuniga" inlägg i denna tråd, desto lägre har nivån sjunkit. Och desto mer har jag blivit övertygad om att det vore rätt med effektbegränsning för icke-myndiga, plus ordentlig körkortsutbildning för snöskoter.

Detta är mitt sista inlägg och min sista läsning i denna tråd.

Tack för den storartade underhållningen!


Jag har fått känslan av att du är en sån person som inte går övertyga om något som går emot vad du redan bestämt dig för......

Den här tråden känns varken givande eller nödvändig på något annat sätt än att få läsa de olika sidornas åsikter, det är som att glo på en dokusåpa, ger inget, tar bara upp tid, men man kan inte låta bli att snegla lite då och då...
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
alltså allt under 60hk räknas ju som dött, tänk om killen som ska köra väger ca 100+, hur bra går de för han att ta sig fram på en skotern med så låg effekt tro?
Tror du att lätt MC fungerar?

Only at a forum där majoriteten av medlemmarna är under 16.

Har inget emot dessa restriktioner, tvärt om!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ja det kan man fråga sig! Svara på det, ni som är under 18 och skriver arga inlägg här...

Ju fler som har skrivit "fjuniga" inlägg i denna tråd, desto lägre har nivån sjunkit. Och desto mer har jag blivit övertygad om att det vore rätt med effektbegränsning för icke-myndiga, plus ordentlig körkortsutbildning för snöskoter.

Detta är mitt sista inlägg och min sista läsning i denna tråd.

Tack för den storartade underhållningen!


fint, de fjuniga här har avgjort för Erik hur de blir för ungdommarna i skotersverige..
Starkt jobbat
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Ja har precis fyllt 15 å kommer köpa 600 eller nåt sånt till vintern men ja kommer ju knappast bli å köra omdömeslöst bara för dä! när jag å mina kompisar som oxå är 15 är ute å åker så går dä väldigt mycke lugnare än vissa som man möter som säkert är 35 å uppåt. Om man bara fick åka på t.ex. 550 maskiner så skulle åtminstonde jag bryta mot lagarna då en 550 knappast orkar driva en 365 matta mä 51 kam lika bra som en 800,som jag vill ha för att kunna åka på dom ställen som jag tycker är kul,kraftledningsgator som går rakt upp mä 1m snö i t.ex. och ja, jag har kört 550 å vet att dom inte ä döklena men som sagt, dom har ju inte samma effekt som en 800!

å en höjd åldersgräns å effektgräns ä helt onödigt enligt mej men ett lite bättre kort skulle inte skada alls!
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Jag tycker att allt de här med effekt begränsning låter så ***** idiotiskt så de är inte sant!
När man verkligen brinner för skotrar så låter de nästan som om de skulle vara ett försök att utrota allt va roligt heter..
alltså allt under 60hk räknas ju som dött, tänk om killen som ska köra väger ca 100+, hur bra går de för han att ta sig fram på en skotern med så låg effekt tro?

näe de är bra som de är tycker ja! behåll de!:cool:
Det är inte ett försök att utrota allt vad roligt heter utan tvärtom. Det är ett försök att se till att vi alla får ha det roliga kvar även om man måste vänta i två år extra innan man sätter sig på en värstingmaskin.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det här är stor underhållning pojkar!

Att vi på något sätt skulle vara avundsjuka tycker jag är ett pinsamt påstående. Att man dessutom utpekas som lastgammal, för att man vill förändra skotersverige är också tragiskt.

Hur många här inne tycker att hela hobbyn "skoter", fungerar bra i Sverige?
Folk kör i fyllan och kör ihjäl både sig själv och passagerare.
Snorungar på 16 år, tokkör inne i samhällen dygnet runt.

Det skräpas ner, och förstörs så in i helvete i naturen.

Vi måste ju såklart börja någonstans, för med den utveckling vi har idag, så kommer skoter som hobbyverksamhet, sakta men säkert gå en trist död till mötes.

Jag förstår mycket väl att ni småpöjkar blir upprörda över sådana här saker, men förändringens vindar måste någon gång blåsa även inom skotervärlden. Det går åt fel håll för i helvete! Inser ni inte det?!

Sen kan vi nog enbart glömma allt vad kubikrestriktioner och effektbegränsningar heter (då dessa skulle bli väldigt svåra att hålla efter för ordningsmakten), men det skulle verkligen behöva införas någon restriktion under de första två åren som man har sitt skoter-KÖRKORT. Körkort ja, det måste införas en längre och djupare utbildning för att få ta ett körtkort för snöskoter, vilket jag dessutom är övertygad om är på gång.

Sen har jag en liten fråga.. Var några tidigare i tråden som ville att tråden skulle tas bort fort som fan så att detta inte infördes.. Varför är ni oroliga? (det fungerar ju så bra med 16-åringar på 150-hästars skotrar utan ett riktigt körkort, eller?)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Vad grundar du "Snorungar på 16 år, tokkör inne i samhällen dygnet runt" på?
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Vad grundar du "Snorungar på 16 år, tokkör inne i samhällen dygnet runt" på?
Det är väl lika i de flesta samhällen där det går att köra skoter, man ser det när dom tar av sig hjälmarna vid Statoil.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Vad grundar du "Snorungar på 16 år, tokkör inne i samhällen dygnet runt" på?
Vad jag grundar det på?
Vadfan tror du, att jag tog det ur luften?

Tokkörning inne i samhällen är ett känt problem inom skotersverige, och att detta är ungdomar på ~16 år är också det känt.

Blunda för all del, men ditt uppvaknande lär bli bittert en dag.

(Jag har belägg för det jag säger, och skulle t om kunna namnge X antal småkids, runtom i kommunen.)