Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Där jag bor så finns det inga bra ställen att köra på så dom far bort från "storstan" och kör istället där det är mindre befolkat och mer snö osv..
Dessutom så är det precis som ovanstående sa här också :)

En i 60-års åldern klassade mig(snart 17) som den som hade mest vett i skallen mellan 2st i ~30års åldern och en 48åring :)
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Den här tråden börjar likna en trafikolycka.
Ett gäng 15-åringar som envist hävdar att omdöme inte nödvändigtvis kommer med åldern. Ett gäng äldre som drar upp exempel på exempel på hur omdöme verkligen kommer med åldern och 15-åringarna kontrar med att friskriva sig själv och skylla problemen på exakt alla andra i sin egen åldersgrupp.

Sammanfattade jag korrekt?

Själv kör jag jätteförsiktigt. Så försiktigt att jag till och med lyckades sota igen 4 stift samtidigt tidigare idag. :D
Ganska korrekt ja:laugh: Det verkar som att alla är en unik och bräcklig blomma ägnad åt stora ting med mognad, omdöme och teknisk körskicklighet som vida överstiger deras jämnåriga vänners.

Dina vänner må vara omogna och kan hamna i tråkigheter.

Du, ja just du slipper sådant för du är osårbar och svävar över de dödligas land och tittar ned:D
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
hetaste debatten på länge!

först och främst noterar jag att dom flesta talar i egen sak: yngre är emot förslaget och lite äldre gillar förslaget,tydligaste undantaget är Stig Larsson som därmed framstår som trovärdigast.

vad står då jag? (37 år)

för det första är jag generellt emot fler förbud då jag anser att sverige inte längre är ett fritt land som låter sunt förnuft råda.
denna värdering tänker jag inte blanda in mer här utan försöka hitta sakliga argument i stället.

1: i mitt hushåll har vi en 17 åring som kör mycket lugnare än mig,bland hans vänner finns egentligen bara en som beter sig illa,bland mina vänner gasas det betydligt friskare,speciellt av dom som inte har förarbevis.

2: det får väl anses vara klarlagt att folk kör även om man inte får, hellre 2st 16 åringar med förarbevis än en utan.
tar vi bort möjligheten att ta förarbevis vid 16 får vi kanske färre 16 åringar på skoter, men dom som kör ändå har inte fått lära sig nånting.
utbildningen kommer också att bli tuffare och förarbeviset dras av den som missköter sig.

3: effektbegränsningar? nja,detta funkar nog bättre i teorin än praktiken. man kan dö i låga farter och går skotern sakta är man mer benägen att hålla fullt hela tiden.
ungefär som det görs på moped och därför ofta orsakar olyckor trots relativt låg fart.

4: ska vi prompt skrika på förbud inom vår egen hobby så är det väl bättre att rikta energin mot dom stora problemen, t.ex. fyllkörningskulturen och skrikburkar.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
hetaste debatten på länge!

först och främst noterar jag att dom flesta talar i egen sak: yngre är emot förslaget och lite äldre gillar förslaget,tydligaste undantaget är Stig Larsson som därmed framstår som trovärdigast.

vad står då jag? (37 år)

för det första är jag generellt emot fler förbud då jag anser att sverige inte längre är ett fritt land som låter sunt förnuft råda.
denna värdering tänker jag inte blanda in mer här utan försöka hitta sakliga argument i stället.

1: i mitt hushåll har vi en 17 åring som kör mycket lugnare än mig,bland hans vänner finns egentligen bara en som beter sig illa,bland mina vänner gasas det betydligt friskare,speciellt av dom som inte har förarbevis.

2: det får väl anses vara klarlagt att folk kör även om man inte får, hellre 2st 16 åringar med förarbevis än en utan.
tar vi bort möjligheten att ta förarbevis vid 16 får vi kanske färre 16 åringar på skoter, men dom som kör ändå har inte fått lära sig nånting.
utbildningen kommer också att bli tuffare och förarbeviset dras av den som missköter sig.

3: effektbegränsningar? nja,detta funkar nog bättre i teorin än praktiken. man kan dö i låga farter och går skotern sakta är man mer benägen att hålla fullt hela tiden.
ungefär som det görs på moped och därför ofta orsakar olyckor trots relativt låg fart.

4: ska vi prompt skrika på förbud inom vår egen hobby så är det väl bättre att rikta energin mot dom stora problemen, t.ex. fyllkörningskulturen och skrikburkar.


Precis var jag själv hade velat få sagt!! (33 år gammal):beer:
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Förbud har vi ju redan mot skrikburkar och fyllekörning.
Att det sedan inte följs är en annan sida av myntet.

Jag är inte för att höja åldersgränsen, men jag är för att införa en prövotid (2 år) på ett snöskoterkörkort vid 16 års ålder.
 

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
hetaste debatten på länge!

först och främst noterar jag att dom flesta talar i egen sak: yngre är emot förslaget och lite äldre gillar förslaget,tydligaste undantaget är Stig Larsson som därmed framstår som trovärdigast.

vad står då jag? (37 år)

för det första är jag generellt emot fler förbud då jag anser att sverige inte längre är ett fritt land som låter sunt förnuft råda.
denna värdering tänker jag inte blanda in mer här utan försöka hitta sakliga argument i stället.

1: i mitt hushåll har vi en 17 åring som kör mycket lugnare än mig,bland hans vänner finns egentligen bara en som beter sig illa,bland mina vänner gasas det betydligt friskare,speciellt av dom som inte har förarbevis.

2: det får väl anses vara klarlagt att folk kör även om man inte får, hellre 2st 16 åringar med förarbevis än en utan.
tar vi bort möjligheten att ta förarbevis vid 16 får vi kanske färre 16 åringar på skoter, men dom som kör ändå har inte fått lära sig nånting.
utbildningen kommer också att bli tuffare och förarbeviset dras av den som missköter sig.

3: effektbegränsningar? nja,detta funkar nog bättre i teorin än praktiken. man kan dö i låga farter och går skotern sakta är man mer benägen att hålla fullt hela tiden.
ungefär som det görs på moped och därför ofta orsakar olyckor trots relativt låg fart.

4: ska vi prompt skrika på förbud inom vår egen hobby så är det väl bättre att rikta energin mot dom stora problemen, t.ex. fyllkörningskulturen och skrikburkar.
Mycket vettigt resonemang, ungefär det jag försökt få fram, i och med nya skoterkortet kan man dessutom tappa det så det är väl ungefär samma som prövotid. Tidigare jämförelser med bla MC har jag tyckt vara ganska missvisande. Största ansvaret ligger hos oss föräldrar att lära barnen redan från små sunda värderingar, framförallt att föregå med gott exempel. Har man försökt så är resten upp till individen.

31år och småbarnsförälder.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1: i mitt hushåll har vi en 17 åring som kör mycket lugnare än mig,bland hans vänner finns egentligen bara en som beter sig illa,bland mina vänner gasas det betydligt friskare,speciellt av dom som inte har förarbevis.

2: det får väl anses vara klarlagt att folk kör även om man inte får, hellre 2st 16 åringar med förarbevis än en utan.
tar vi bort möjligheten att ta förarbevis vid 16 får vi kanske färre 16 åringar på skoter, men dom som kör ändå har inte fått lära sig nånting.
utbildningen kommer också att bli tuffare och förarbeviset dras av den som missköter sig.

3: effektbegränsningar? nja,detta funkar nog bättre i teorin än praktiken. man kan dö i låga farter och går skotern sakta är man mer benägen att hålla fullt hela tiden.
ungefär som det görs på moped och därför ofta orsakar olyckor trots relativt låg fart.

4: ska vi prompt skrika på förbud inom vår egen hobby så är det väl bättre att rikta energin mot dom stora problemen, t.ex. fyllkörningskulturen och skrikburkar.
Håller med till mycket stor del!

Mitt enda önskemål som skiljer sig från ditt inlägg är att jag skulle vilja ha förarbeviset körkortsklassat, som A för mc, B för bil osv. Jag tror att folk skulle tänka iallafall en gång extra innan dom riskerar lappen.

Indraget skoterkort = indraget bilkort osv. Körning utan skoterkort förlänger den indragna tiden och ger böter för olovlig körning. Alternativt skjuter lämplighetsintyg på framtiden + böter för de som ännu har tagit bil- eller MC-kort. Dvs samma förutsättningar som för de flesta andra motordrivna fordon...

För övrigt så kan jag bara hålla med vissa av tidigare "talare". Någonting måste göras INNAN det blir totalförbud i hela fjällvärlden och runt alla samhällen. Eller ännu värre; överallt.

Tobbe
36 år
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Håller med till mycket stor del!

Mitt enda önskemål som skiljer sig från ditt inlägg är att jag skulle vilja ha förarbeviset körkortsklassat, som A för mc, B för bil osv. Jag tror att folk skulle tänka iallafall en gång extra innan dom riskerar lappen.

Indraget skoterkort = indraget bilkort osv. Körning utan skoterkort förlänger den indragna tiden och ger böter för olovlig körning. Alternativt skjuter lämplighetsintyg på framtiden + böter för de som ännu har tagit bil- eller MC-kort. Dvs samma förutsättningar som för de flesta andra motordrivna fordon...

För övrigt så kan jag bara hålla med vissa av tidigare "talare". Någonting måste göras INNAN det blir totalförbud i hela fjällvärlden och runt alla samhällen. Eller ännu värre; överallt.

Tobbe
36 år

Att få skoterkortet att ingå som behörighet på vanliga körkortet är en väldigt bra idé, men det finns även folk som kör skoter som inte har körkort eller kommer ta körkort. (iaf inte vid 18 års ålder utan kanske vid 25 eller senare)
Dessa kommer ju inte att riskera något körkort, men man kanske kan ha det så att gör man något dumt på skoter innan man tagit b-kort osv så får man vänta tre år på lämpen eller nåt?
 
D

Deleted member 6797

Jag undrar varför en 550 fläkt inte duger? Är den första skotern också den sista man köper? Hade jag haft en sådan maskin när jag var 16 hade jag skitit på mig av lycka. När folk köper sin första bil blir det ofta inte en ny M3, inte ens en gammal sådan. Hur många skulle egentligen påverkas av att de måste vänta i två år? Hur många 16-åringar har råd med en ny 800 eller ens en beg. dagen de fyller 16?

man behöver inte alltid ha allt nytt. ja är snart 17 och ja kör en edge 600 02a? kosta 33 tusen fått jobba ihop själv.

dom flesta av mina kompisar kör 6-700or kring 30 tusen kronors klassen.
känner inte en enda som kör en ny skoter som är 16 år.
och dedär med att 550 fläckt inte duger, de gör dom inte. dom går helt engkelt för sakta.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
man behöver inte alltid ha allt nytt. ja är snart 17 och ja kör en edge 600 02a? kosta 33 tusen fått jobba ihop själv.

dom flesta av mina kompisar kör 6-700or kring 30 tusen kronors klassen.
känner inte en enda som kör en ny skoter som är 16 år.
och dedär med att 550 fläckt inte duger, de gör dom inte. dom går helt engkelt för sakta.
:rolleyes: Nej en ny fläkt klarar ju inte ens de lagstadgade 70.

Nu var det inte nödvändigtvis fläkt/vätskekylt utan effekt, eftersom du tycker att 75 hp (lika mycket som en Exciter (exkl. SX) inte duger, i två år gör du min övertygelse starkare. Sedan var det inte fråga om att höja rakt av som en verkade ha uppfattat det, utan att man vid 16 får köra begränsat för att vid 18 få köra obegränsat. Sen tycker jag att det skall vara ett rikigt körkort och inte ett förarbevis eftersom förarbevis implicerar lägre status.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Håller med till mycket stor del!

Mitt enda önskemål som skiljer sig från ditt inlägg är att jag skulle vilja ha förarbeviset körkortsklassat, som A för mc, B för bil osv. Jag tror att folk skulle tänka iallafall en gång extra innan dom riskerar lappen.

Indraget skoterkort = indraget bilkort osv. Körning utan skoterkort förlänger den indragna tiden och ger böter för olovlig körning. Alternativt skjuter lämplighetsintyg på framtiden + böter för de som ännu har tagit bil- eller MC-kort. Dvs samma förutsättningar som för de flesta andra motordrivna fordon...

För övrigt så kan jag bara hålla med vissa av tidigare "talare". Någonting måste göras INNAN det blir totalförbud i hela fjällvärlden och runt alla samhällen. Eller ännu värre; överallt.

Tobbe
36 år
tycker att detta är en bit på vägen av vad som behövs göras för att behålla den fria skoteråkandet.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Summa sumarum...

Tror jag på 550 Fläkt som max, utan effekt begränsningar. vid 16års ålder.
Samt att det ska göras till körkort inte förarbevis, med riktig längre utbildning.

Udantag (precis som i A-traktor kort) samerna.

Ifall lagen ska träda i kraft och de som har förarbevis sen innan, behöver inte byta skoter om de är under 18år.

Sen hårdare straff...

Det är i mina ögon det rätt...
 

byboo

Aktiv medlem
11 jun 2008
52
0
1
sundsvall
Tycker de är lite roligt att läsa på dom som är under 20 och för dom som är över 20.
Dom som är över 20 och mer tycker att "snorungarna" ska ändra åldersgränsen tack vare dom kör som idioter, MEN nog måste jag säga att de finns MINST lika månda äldre som kör som totala idioter! Då jag själv har varit med om då jag till och med vart påkörd av en äldre kille (37år) var han då! själv var jag 19 då, men de roliga var att jag vart påkörd när jag cyklade på en trotoaren och de roligaste var att han tyckte de var mitt fel?!?! men nog om de.

tycker inte alls att dom ska ändra åldersgränsen, för de finns alltid några idioter från ALLA ålderskillnader som inte har en minsta hjärncell kvar bakanför pannan, om de ska ska ändra åldergränsen så är de lika gärna förbjuda skoter helt och hållet och de tror jag inte en skotermänniska vill!


hoppas ni inte tror att jag är sur eller nånting, ville bara skriva av mig då jag varit med om en del!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Summa sumarum...

Tror jag på 550 Fläkt som max, utan effekt begränsningar. vid 16års ålder.
Samt att det ska göras till körkort inte förarbevis, med riktig längre utbildning.

Udantag (precis som i A-traktor kort) samerna.

Ifall lagen ska träda i kraft och de som har förarbevis sen innan, behöver inte byta skoter om de är under 18år.

Sen hårdare straff...

Det är i mina ögon det rätt...
Varför undantag för samerna ? :confused::confused::confused:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Att en ny 550F inte skulle gå fortare än 70 måste jag säga är ren bullshit.
Måste säga att RAVE 550Fen vi hade var en av dom roligare maskinerna jag ägt... och att inte det skulle räcka till en 16 åring är också skitsnack.

På en dålig led skulle man utan problem hänga av alla 600 maskiner av äldre modell. Kan lova att 90% av alla på detta forum bara nyttjar en bråkdel av maskinen klarar av , inklusive mig själv.

För nån månad sedan mötte jag ett gäng yngre förmågor, killen som körde först med sin maskin hade ingen som helst koll. Hade jag inte kört av spåret helt så hade det blivit en d***** smäll.

Att man sen när man är 15, 16 17 år känner sig så d***** duktig och bäst är inget konstigt. Alla vi som är äldre har passerat den perioden.

Men vem i 30-40 års ålder åker runt runt vid macken i byn på vändhjulet med pipor/slutburk ?

Jag vet själv hur jag kör och det är inte som en ängel alla gånger, men tillskillnad från många andra så fattar man att man måste se ÖVER backkrönet eller GENOM kurvan innan tummen är kloss mot styret.

Ni som är i den yngre ålder tycker detta givetvis är ordbajs men om en 15-16 år kommer ni inse hur fel ni var.

Men visst finns det en del som är mognare i 16 års åldern men det är snarare undantag än en regel.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Varför skulle samerna undantas ? Finns ju inga som helst belägg för det.
Eller behöver dom inte ha bilkörkort heller ? Nä fyfan.

Som STF killen sa: Nja inte turisterna som skräpar ned, dom tappar mest saker efter leden, tex en soppa dunk. Men den tar man ju rätt på.

Snarare lokalbefolkningen som lämnar div skit efter sig.

Sen bör man också kunna få "förarbeviset" återkallat om man skitar ned.
Tex nisse som är så mogen att kasta sin trasiga rem upp i trädet, kan gärna får tappa sitt körkort om han blir tagen för nedskräpning.

Summa sumarum...

Tror jag på 550 Fläkt som max, utan effekt begränsningar. vid 16års ålder.
Samt att det ska göras till körkort inte förarbevis, med riktig längre utbildning.

Udantag (precis som i A-traktor kort) samerna.

Ifall lagen ska träda i kraft och de som har förarbevis sen innan, behöver inte byta skoter om de är under 18år.

Sen hårdare straff...

Det är i mina ögon det rätt...