Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

B

Biosteel

Jo det tror jag förstås. Det hör till helhetsbilden. Men vuxna måste hjälpa yngre med det. Som förälder har man ett (gigantiskt) ansvar mot sina barn. Brister det så...

Nu orkar jag inte ge mig in i en våldsam filosofisk och teoretisk diskussion, vilket är lätt här, utan påpekar bara att Lynxfuns åsikter i denna tråd delas av mig. Och läser man dom - med goda avsikter - så hoppas jag de flesta håller med om att åsikterna är ganska självklara. Sen kan man alltid fjanta sig med ordklyveri, eller dra saker till sin spets, men huvudinnehållet är i min värld klokt.

Micke
jo men vad bra för då håller du ju även med om att det FAKTIST är så att omdöme respekt osv kommer med ålder och erfarenhet. ganska enkelt att lista ut egentligen :stupid:
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Du jämför äpplen med päron. Phazern var spjutspetsteknik på sin tid. Vad ville du ha i den åldern, en et 340 eller en phazer?. 550 ska jämföras med gårdagen budgetmaskiner och som sådan kvalificerar sig en et 340. Och då börjar jämförelsen halta lite. Varför inte jämföra phazern med något som är spjutspets från våran tid istället, en nytro t ex. Med den jämförelsen, tycker du att phazern ens är i samma dimension? Att du senare drar in både storm och vmax4: or i din jämförelse är ditt problem.

Och glödlampe-jämförelsen använda jag för att enkelt titta på utvecklingskillnader på materialet, skillnaden mot skotrar är ju förstås att man inte enkelt kan göra en sådan jämförelse men man kan åskådliggöra problemet.
Nej Phazern var inte spjutspets på den tiden jag hänvisar till, det är just därför jag gör jämförelsen så du har missförstått helt. Sen är det inte bara motorstyrka som räknas.
 
B

Biosteel

Nej Phazern var inte spjutspets på den tiden jag hänvisar till, det är just därför jag gör jämförelsen så du har missförstått helt. Sen är det inte bara motorstyrka som räknas.
om det nu inte bara är motorstyrka som räknas så varför gnäller alla då?:hmmmm:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
så du tror inte sunt förnuft respekt osv kommer med ålderna och en bra undervisning ?:ciao:
Kapar lite: Visst gör det det livet är ju ett enda långt lärande och ju tidigare man börjar desto bättre, sedan ger ökande ålder och mognad ett bättre och mer heltäckande underlag för de beslut man tar under livets gång.
Inbillar mig att man t ex gör ganska rätt när man med 5 åringen framför sig stannar och förklarar varför man vänder och väljer annan väg då man kommit till kanten av en föryngringsyta, lite upprepning av detta i andan "repetition är kunskapens moder" kanske på sikt hindrar han och någon kompis till han att förbryta sig då man kommer ihåg "visdomens ord".
Eller t ex när man sitter i vindskyddet i Kuravagge under skuggan av Staika och gång på gång får förklara varför man inte gör som någon annan och kör upp i fjällbranten (man behöver ju inte tala om att man vart där efter en dags inskruvande av ett par hundra m6:eek:r i en utsliten olympique 340 matta i slutet på sjuttiotalet, påhejad av faderskapet), att förklara att man kan störa djurlivet t ex järvar mm kanske fastnar, sedan kan man ta en tidig morgon dagen efter med kikarspaning mot branterna ovanför Tarrekaise och kanske kunna visa honom en järv i rörelse om man har tur.

Förståelse och respekt för det och de man har omkring sig räcker långt i livet.
 
B

Biosteel

Kapar lite: Visst gör det det livet är ju ett enda långt lärande och ju tidigare man börjar desto bättre, sedan ger ökande ålder och mognad ett bättre och mer heltäckande underlag för de beslut man tar under livets gång.
Inbillar mig att man t ex gör ganska rätt när man med 5 åringen framför sig stannar och förklarar varför man vänder och väljer annan väg då man kommit till kanten av en föryngringsyta, lite upprepning av detta i andan "repetition är kunskapens moder" kanske på sikt hindrar han och någon kompis till han att förbryta sig då man kommer ihåg "visdomens ord".
Eller t ex när man sitter i vindskyddet i Kuravagge under skuggan av Staika och gång på gång får förklara varför man inte gör som någon annan och kör upp i fjällbranten (man behöver ju inte tala om att man vart där efter en dags inskruvande av ett par hundra m6:eek:r i en utsliten olympique 340 matta i slutet på sjuttiotalet, påhejad av faderskapet), att förklara att man kan störa djurlivet t ex järvar mm kanske fastnar, sedan kan man ta en tidig morgon dagen efter med kikarspaning mot branterna ovanför Tarrekaise och kanske kunna visa honom en järv i rörelse om man har tur.

Förståelse och respekt för det och de man har omkring sig räcker långt i livet.
Perfekt :beer:
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Men om vi gör så här då?
Ogiltighetsförklara alla förarbevis.. SAMTLIGA.

Och sen får alla ta om det, gammal som ung.

Problem solved.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Gör det då med den där utökade utbildningen som kommer kosta bra nog mycket mer än de ~1500kr det kostar idag.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
om det nu inte bara är motorstyrka som räknas så varför gnäller alla då?:hmmmm:
Lås om tråden från början (Om du orkar)
Jag har försökt hänga med från början och kan väl summera enkelt så här:
Det är nog inte riktigt ALLA som gnäller på motorstyrkan, utan dom flesta hävdar att det handlar om brist på omdöme och hänsyn.

1. Många menar att detta beror helt på åldern hos skoteråkarna.
2. Samtidigt som en del andra hävdar att det inte enbart är knutet till åldern.

I den förstnämnda gruppen menar dock många att effektbegränsning av skotrar är ett av många bra instrument för att få bort buskörning.
Och i den andra gruppen så säger många att effektbegränsningar hjälper inte för att få bort buskörning.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Lås om tråden från början (Om du orkar)
Jag har försökt hänga med från början och kan väl summera enkelt så här:
Det är nog inte riktigt ALLA som gnäller på motorstyrkan, utan dom flesta hävdar att det handlar om brist på omdöme och hänsyn.

1. Många menar att detta beror helt på åldern hos skoteråkarna.
2. Samtidigt som en del andra hävdar att det inte enbart är knutet till åldern.

I den förstnämnda gruppen menar dock många att effektbegränsning av skotrar är ett av många bra instrument för att få bort buskörning.
Och i den andra gruppen så säger många att effektbegränsningar hjälper inte för att få bort buskörning.
Det finns en tredje grupp om man läser mellan raderna, de som anser att omdöme och ålder inte har något som helst samband.

När det gäller Phazern menade jag att det inte enbart var motorstyrkan som gjorde den åtråvärd på sin tid då det fanns flera betydligt starkare maskiner, den fanns både före och efter att man tog bort den frivilliga 60 hp gränsen. Även då gränsen tagits bort ville många fortfarande ha en Phazer. Tydligen ansåg man förr i världen att en skoter kunde vara sportig och rolig även om den inte hade högsta effekten i kontrast till dagens ungdomars åsikter.
 
B

Biosteel

Lås om tråden från början (Om du orkar)
Jag har försökt hänga med från början och kan väl summera enkelt så här:
Det är nog inte riktigt ALLA som gnäller på motorstyrkan, utan dom flesta hävdar att det handlar om brist på omdöme och hänsyn.

1. Många menar att detta beror helt på åldern hos skoteråkarna.
2. Samtidigt som en del andra hävdar att det inte enbart är knutet till åldern.

I den förstnämnda gruppen menar dock många att effektbegränsning av skotrar är ett av många bra instrument för att få bort buskörning.
Och i den andra gruppen så säger många att effektbegränsningar hjälper inte för att få bort buskörning.
jo men det blir nog inte sämre om man sänker effekten iaf :beer:
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag röstar för att vi ogiltighetsförklarar förarbeviset omedelbart!

Inför ett nytt körkort, som sedan blir obligatoriskt att ta, oavsett ålder och tidigare erfarenhet! Vi följer VV = NOLLVISION!
 
B

Biosteel

Jag röstar för att vi ogiltighetsförklarar förarbeviset omedelbart!

Inför ett nytt körkort, som sedan blir obligatoriskt att ta, oavsett ålder och tidigare erfarenhet! Vi följer VV = NOLLVISION!
oxå sätter vi en effektgräns för barnen under 18 :D VOILA :D problem solved :evil::hello::aetsch:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
He he, skulle nog funka men då behöver vi avvyttra demokratin först och hindra somliga att föröka sig, nej man skall inte skämta om så allvarliga saker, AH försökte ju men fick däng för det dryga 60 år sedan som tur är.

Detta med licenser och körkort kontra indragningar funkar ju inte heller, finns ju många både senildementa som småbrottslingar där lagen om indragning inte nyttjas då varken läkare eller allehanda myndigheter agerar som de kan göra.
Beslagtagning och förverkande funkar ju inte heller, finns ju inte ens lagstöd att ta bort stulna bilar som lämnats vid vägkanten, de står ju där till de är sönderslagna totalt inna de flyttas.
Visst vi pratar om "Revolution", och den är väl skrivet med lite provokativ eftertanke.
Men om detta är den enda utvägen för att jag i framtiden ska få slippa köra snöskoter enbart efter leder, eller huvudtaget få köra, så vete f-n om det detta inte är det minst onda av dessa 2 saker. :evil:

Den notoriska rattfyllerister kan ju få sin bil beslagtagen, liksom den som tjuvjagar (och åker dit) får sina vapen beslgtagna.
Så om lagen skrevs om lite, så att t.ex. den notoriske skoterförbudsköraren, som åker dit gång på gång för att köra olagligt i en nationalpark, eller kör snöskoter alkoholpåverkad i tid och otid, får sina skotrar beslagtagen !

Givetvis, så skulle ju inte detta hindra alla "Onödiga skoteråkare" att köra snöskoter, men det skulle då försvåra om du måste vissa upp en licens för att köpa eller hyra en snöskoter..
För vad skulle annars få alla "Skoterknasterna" att TÄNKA OM ?
Och detta gäller ALLA åldersgrupper
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag röstar för att vi ogiltighetsförklarar förarbeviset omedelbart!

Inför ett nytt körkort, som sedan blir obligatoriskt att ta, oavsett ålder och tidigare erfarenhet! Vi följer VV = NOLLVISION!
Förarbeviset har ju inget med om man sköter sig eller inte därute, det handlar ju bara om att vid ett tillfälle t ex kunna kryssa för att man inte skall åka över föryngringsytor med planthöjd över snötäcket understigande 2 meter.
Det får vara hur mycket utbildning som helst utan att det för den skull påverkar buskörning mm mer än marginellt, de som idag negligerar normer, lagar och förordningar hör tyvärr säkerligen också till dem som enbart lär för stunden dvs provet och inte för att ta med sig i kunskapens ryggsäck man har nytta av i all framtid:rolleyes:
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det är ju därför förarbeviset ska avskaffas och ett riktigt körkort ska komma till.. Och samtliga ska ta om det.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Nä, men med bättre utbildning kanske man löser problemen om man påvisar vad som är okej och inte?

Förstår inte att man var så dum och lade ner 1500kr på ett förarbevis.
Inte blivit stoppad under de 5 åren som jag haft det.