Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det borde ju vara ett alternativ att hästkraftbegränsa skotrar för folk över 40-50 år eftersom att det är de som oftast kör ihjäl sig.

Vilken ***** idé.

Varför hålla på med begränsningar när inte finns där för att kolla att de efterföljs.
Om jag hamnade i en sån sits att jag inte fick köra den skoter jag ville så hade det blivit precis som på motorcykelfronten, man kör ändå.

Om det inte ens finns poliser för att kolla att alla kör nyktra, hur ska de då finnas poliser för att kontrollera att inte någon har för många hästar under huven?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det borde ju vara ett alternativ att hästkraftbegränsa skotrar för folk över 40-50 år eftersom att det är de som oftast kör ihjäl sig.

Vilken ***** idé.

Varför hålla på med begränsningar när inte finns där för att kolla att de efterföljs.
Om jag hamnade i en sån sits att jag inte fick köra den skoter jag ville så hade det blivit precis som på motorcykelfronten, man kör ändå.

Om det inte ens finns poliser för att kolla att alla kör nyktra, hur ska de då finnas poliser för att kontrollera att inte någon har för många hästar under huven?
Om vi menar olyckstatistiken, så borde det i så fall införas begränsningar redan från 30 år.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Om vi menar olyckstatistiken, så borde det i så fall införas begränsningar redan från 30 år.


vi kanske ska återgå till den effektbegränsning som fanns före -89 var det väl? max 60hk eller nåt sånt har jag för mig. oavsett ålder.

:ciao:


Edit: Statistiken kan också vara missvisande, att det är fler som hamnar i olyckor i högre ålder, beror med stor sannolikhet på att det helt enkelt är fler i den åldern som har råd med skoter än yngre.
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
vi kanske ska återgå till den effektbegränsning som fanns före -89 var det väl? max 60hk eller nåt sånt har jag för mig. oavsett ålder.

:ciao:
Jag hävdar, och har gjort det tidigare också, att buskörning och olyckor är inte knutet till snöskotertyp. Det bevisar även olyckstatistiken, för trots att det finns betydligt fler snöskotrar idag, jämfört med för 20 år sedan.
Och att dom flesta skotrar idag är på över 60 hk., så har ju inte dödsolyckorna ökat.
Tidningarnas notiser om buskörning uppefter fjällbranter osv. har inte heller ökat, men om det sistnämnda är för att vanliga människors attityd och toleransnivå till snöskotern har ökat, låter jag vara osagt.
Men däremot så verkar det dock som att skaran av skoterhatare nu mera istället har slagit in sig på oljudet från snöskotern.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag hävdar, och har gjort det tidigare också, att buskörning och olyckor är inte knutet till snöskotertyp. Det bevisar även olyckstatistiken, för trots att det finns betydligt fler snöskotrar idag, jämfört med för 20 år sedan.
Och att dom flesta skotrar idag är på över 60 hk., så har ju inte dödsolyckorna ökat.
Tidningarnas notiser om buskörning uppefter fjällbranter osv. har inte heller ökat, men om det sistnämnda är för att vanliga människors attityd och toleransnivå till snöskotern har ökat, låter jag vara osagt.
Men däremot så verkar det dock som att skaran av skoterhatare nu mera istället har slagit in sig på oljudet från snöskotern.

Jag var inte helt seriös med mitt inlägg där, bara den editerade biten du inte tog med.

Det är inte maskinerna i sig som skadar eller dödar, det är förarna.

Men utan omdöme måste det finnas begränsningar.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag var inte helt seriös med mitt inlägg där, bara den editerade biten du inte tog med.

Det är inte maskinerna i sig som skadar eller dödar, det är förarna.

Men utan omdöme måste det finnas begränsningar.
Om vi pratar buskörning så går det ju bra oavsett effekt på skotern att t.ex. irritera en skidåkare på elljusspåret.
Eller om vi pratar olyckor, dra i sig några öl, för att sedan köra ihjäl sig i ett träd, eller köra ut på svag is och drunkna.
 

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
Jag var inte helt seriös med mitt inlägg där, bara den editerade biten du inte tog med.

Det är inte maskinerna i sig som skadar eller dödar, det är förarna.

Men utan omdöme måste det finnas begränsningar.

Hur ska det gå till då? Finns massor av människor med dåligt omdöme alla kategorier. Fylllekörning är ju det största problemet, hur ska man införa begränsningar som biter på det?

Att dåligt omdöme till största del handlar om ålder har jag sett alldeles för mycket exempel på motsatsen så det kan jag inte riktigt köpa :laugh:

Kan ju ta en 100hks gräns på alla maskiner, varför ska vi har mer effekt när det ändå bara är 70km/h, att man får köra större maskiner efter man är 18år motsäger ju hela diskussionen med ansvar då man tycker att det är okay att bryta mer mot lagen då man är 18år då man får snabbare maskiner? :stupid:

Lite ironi men läser man igenom detta och faktiskt kollar lagen så...

Samma regler för alla men bättre underbyggd utbildning säger jag igen
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hur ska det gå till då? Finns massor av människor med dåligt omdöme alla kategorier. Fylllekörning är ju det största problemet, hur ska man införa begränsningar som biter på det?

Att dåligt omdöme till största del handlar om ålder har jag sett alldeles för mycket exempel på motsatsen så det kan jag inte riktigt köpa :laugh:

Kan ju ta en 100hks gräns på alla maskiner, varför ska vi har mer effekt när det ändå bara är 70km/h, att man får köra större maskiner efter man är 18år motsäger ju hela diskussionen med ansvar då man tycker att det är okay att bryta mer mot lagen då man är 18år då man får snabbare maskiner? :stupid:

Lite ironi men läser man igenom detta och faktiskt kollar lagen så...

Samma regler för alla men bättre underbyggd utbildning säger jag igen
Håller fullständigt med i det du skriver här.

Att det behövs en bättre utbildning, med en stor portion omdöme och hänsyn är nog ett måste. Det är nog dom flesta (Äldre ?) överens om.
Men hur gör vi det utan att kostnaderna skenar i höjden, så att ungdomarna istället inte kör utan att ha skaffat sig den obligatoriska förarbehörigheten.

Jag anser att man redan i grundskolan skall ha en allmän trafikundervisning, och ges möjlighet att ta ett Skoter- och Mopedkörkort.
Då skulle ju den olovliga körningen minskas. Men framförallt så skulle man då få en verkligt fin utbildning.
Att sedan Skoterkörkortet kan återkallas, innebära ju att inte bara ungdomarna måste tänka efter före, utan precia lika mycket gäller det den som t.ex. är 60 år.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Håller fullständigt med i det du skriver här.

Att det behövs en bättre utbildning, med en stor portion omdöme och hänsyn är nog ett måste. Det är nog dom flesta (Äldre ?) överens om.
Men hur gör vi det utan att kostnaderna skenar i höjden, så att ungdomarna istället inte kör utan att ha skaffat sig den obligatoriska förarbehörigheten.

Jag anser att man redan i grundskolan skall ha en allmän trafikundervisning, och ges möjlighet att ta ett Skoter- och Mopedkörkort.
Då skulle ju den olovliga körningen minskas. Men framförallt så skulle man då få en verkligt fin utbildning.
Att sedan Skoterkörkortet kan återkallas, innebära ju att inte bara ungdomarna måste tänka efter före, utan precia lika mycket gäller det den som t.ex. är 60 år.

Bra sagt, håller med.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Men det är tyvärr däremot inte helt omöjligt att du "Hjälpt till" att skapa ett Skoterförbudsområde. :mad:
konstigt isåfall för där vars jag kör har det inte blivit förbudsområde, har bara kört en gång i fjällen och då med en standardskoter som inte kunde varva fullt ut..
Nu var jag svensk, "BROR DUKTIG"
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vilken diskussion :)

Klart som fan att spriten ställer till det men jag vill hävda att dom som dricker och kör gör det oavsett fordon, bil båt snöskoter osv. Fan tom åkgräsklippare med husvagn bakom.

Men man måste ju inse fakta också. När man är och tankar på macken åker en del runt runt på rullen och imponerar på vem ? Om man tror en del här på forumet så är det gubbar i 40-50 års ålder och dessutom fulla..

Inte är det så utan det är den yngre generationen som inte har förstått det här med vart man kan låta gasen vara kloss mot styret.

Ett sådant beteende gör ju knappast folk mer toleranta till våran fina "hobby".

När man sedan kommer efterleden med pulkan bakom och idioiterna man möter knappt når upp till styret inte ens klarar av att ta ned farten så är dom väl också 40+ och kanon i arslet ?

Inse fakta och förstå att man är inte lika mogen i knoppen vid 16 års ålder som vid tex 25, 35 eller 45. Att det sedan finns rötägg i alla åldersgrupper vet dom flesta om nog om det.

Men hur många gubbar gasar på som idioter i byn tex ? Runt runt vid macken medan polarna tankar ? Gärna med oljudsburkar på. Sånt beteende kan tyvärr skapa mer problem än kalle 45 som körde ihjälp sig i fyllan.

Dock så verkar det allt mer uppenbart att när man är 16-20 år så kanske man inte förstår det. Sen hoppas jag verkligen inte att folk som är lite äldre uttrycker sig på följande sätt (läst på detta form ej i tråden, ej exakta orden men men)

Jag hade brännt upp skotern och löst in den.

Du kanske är avundsjuk bara för att din polare köpt en billig skoter. (Kompisen köpt stulen skoter)

Osv. Med sådana kommentarer kan man ju undra om man överhuvudtaget är mogen att framföra något som helst fordon.

Man kan också undra vilka det är som kör överallt på åkrarna , skogsplanteringar osv osv. Jag har svårt att tro äldre personer 30+ åker runt runt på en plantering. När man är 16 år så kanske man inte inser hur mkt sånt kostar för markägaren.

Sen så kan alla som har en maskin gasa på rejält också, dom flesta nyttjar ju trots allt sina maskiner på gränsen och tom över gränsen. I mångt och mycket handlar det om VART man gör det och NÄR man gör det.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Hur ska det gå till då? Finns massor av människor med dåligt omdöme alla kategorier. Fylllekörning är ju det största problemet, hur ska man införa begränsningar som biter på det?

Att dåligt omdöme till största del handlar om ålder har jag sett alldeles för mycket exempel på motsatsen så det kan jag inte riktigt köpa :laugh:

Kan ju ta en 100hks gräns på alla maskiner, varför ska vi har mer effekt när det ändå bara är 70km/h, att man får köra större maskiner efter man är 18år motsäger ju hela diskussionen med ansvar då man tycker att det är okay att bryta mer mot lagen då man är 18år då man får snabbare maskiner? :stupid:

Lite ironi men läser man igenom detta och faktiskt kollar lagen så...

Samma regler för alla men bättre underbyggd utbildning säger jag igen
Varför bygger man bilar som går över 200km/h när man endast får köra 110?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Enligt din profil är du från Gällivare, och då har du kanske hört talas om Vassaraträsk ?
http://www.hembygd.se/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=2589
Vad gör ett förbudsområde?

Antingen kör man där ändå, eller så kör man på ett annat ställe. Är inte så svårt.

Om det blir totalförbud så är det bara köra vart man vill.

Snart går det göra en tragisk filmatisering av den här tråden baserad på Braveheart och liknande filmer.
Där vi på ena sidan har gamla sura gubbar med sina touringmaskiner och lagböcker värmer upp inför det största slaget norr om texas med att sitta och köra fram och tillbaka, med sian dubbeldynor och pulkor.
Någon lycklig stackare kanske har kommit över en enkeldyna, men inte kommit på varför det inte går luta sig bakåt utan att bli utmattad i armarna.

På andra sidan har vi den lite tuffare generationen med yngre förmågor som ger järnet med sina vråltrimmade slutburksmaskiner och pumpar adrenalin så ögonen skulle kunna ploppa ut ur skallen på dem. Små hungriga Touringätare.

Vem är det som egentligen kommer gå segrande ur denna brutala slakt, av vad som egentligen är samma folkslag men där det har blivit ett inavlat fel någonstans längs vägen?

Och då var slaget igång igen!
 
Last edited:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vad gör ett förbudsområde?

Antingen kör man där ändå, eller så kör man på ett annat ställe. Är inte så svårt.
Men ju fler förbudsområden, ju mindre yta att köra lagligt på, och kör man då i förbudsområden, så är det ju risk att det bildas fler förbudsområden.
Det blir ju en form av "Moment 22".

Om det blir totalförbud så är det bara köra vart man vill.
Som i Norge menar du ! :rolleyes:

Det bästa vore väl att alla skoteråkare följde dom lagar som finns, och att man uifrån detta sedan kan jobba för lättnader i restrektionerna, när det
då visar sig att många av restrektionerna inte behövs.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Mig kvittar förbudsområden eller inte.

Kör aldrig i fjällen ändå så att.
Däremot kör jag ut pizza!