Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Nä, men med bättre utbildning kanske man löser problemen om man påvisar vad som är okej och inte?

Förstår inte att man var så dum och lade ner 1500kr på ett förarbevis.
Inte blivit stoppad under de 5 åren som jag haft det.


Men du lärde väl dig väjningsplikt? :stupid:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visst vi pratar om "Revolution", och den är väl skrivet med lite provokativ eftertanke.
Men om detta är den enda utvägen för att jag i framtiden ska få slippa köra snöskoter enbart efter leder, eller huvudtaget få köra, så vete f-n om det detta inte är det minst onda av dessa 2 saker. :evil:

Den notoriska rattfyllerister kan ju få sin bil beslagtagen, liksom den som tjuvjagar (och åker dit) får sina vapen beslgtagna.
Så om lagen skrevs om lite, så att t.ex. den notoriske skoterförbudsköraren, som åker dit gång på gång för att köra olagligt i en nationalpark, eller kör snöskoter alkoholpåverkad i tid och otid, får sina skotrar beslagtagen !

Givetvis, så skulle ju inte detta hindra alla "Onödiga skoteråkare" att köra snöskoter, men det skulle då försvåra om du måste vissa upp en licens för att köpa eller hyra en snöskoter..
För vad skulle annars få alla "Skoterknasterna" att TÄNKA OM ?
Och detta gäller ALLA åldersgrupper
Jotack, jag vill också säkerställa att sonen kan få köra fritt i framtiden, med eller utan revolution och givetvis att det gäller för alla åldergrupper att tänka till ibland.

Att förverka skoter för de som är innanför parkgränserna är ju en sak, de är ett fåtal som rör sig där någon längre tid och vill de slippa kontroll är det ju bara att köra lugnt, ha "tegsnäsarna" bundna på skotern och vara klädd i någon gammal och sliten anorak.
Problemet sitter i de svårbedömda fallen som polisen aktar sig för, enkelt att lagföra en som kört innanför en parkgräns men svårare och mera arbete att lagföra buskörning i någon form, hursomhelst mera arbete och människan är ju som bekant lat...

I grunden anser jag att böter, dryga sådana skulle ha en preventiv inverkan, t ex idagsläget koster det ju en del att köra för fort med personbilen men ändå inte tillräckligt för att vi då och då i alla fall kör för fort, mao inte tillräckligt dyrt att åka fast.
Skulle en parkgränsöverskridelse kosta dagsbot som kan komma upp till 20-40 tkr skulle några tänka först, skulle en rendevouz i ett föryngringsområde kosta 5-10 tkr likaså, skulle "farlig körning" dvs klättring inom ett icke tillåtet område kosta dagsbot skulle det vara preventivt.

Tror som jag sagt i någon tidigare ledtråd att utvecklingen och att vi vill testa våra maskiner till max går inte att stoppa utan den måste kontrolleras på vettigt sätt.
Å´ ena sidan med kraftiga straff/bötesbelopp och på den andra/positiva sidan med bra leder, avsatta/tillåtna friåkningsområden osv då ju behoven varierar, några vill hoppa, några vill klättra, köra fort eller liknande och några som jag mår gott med ett ton ved på timmerkälkarna bakom maskinen för att sedan kunna ha lite kul med den också.

Styr vi inte utvecklingen åt det hållet på sikt kommer vi att vara förlorare gentemot den gröna sidan i debatten, som tur är inverkar ju ekonomiska världsläget på miljödebatten idag men det tar ny fart under kommande år.

Samma typer av diskussioner för också i Nordamerika hela tiden och är alltid som hetast i slutet på säsongen då ju många rör sig ute och ser spår som inte snöar över som tidigare under vintern så debatten styrs ju av den gamla sanningen "perception och varseblivning" dvs "sanningen bor i betraktarens öga" och när det gäller skoter så är det för stunden, på några veckor är det glömt till förmån för andra tidningsrubriker
 
B

Biosteel

Inte bättre heller ! :ciao:
man brukar ju säga att det va bättre förr och jag tror inte de va lika mycket okynneskörning fören cirka 15 år sen ? eller så har det blivit en populärkultur att fara med skotrarna runt byarna och tävla om vem som kan bröööla mest och att det slutligen blir nånting vi får finna oss i ?:bawling:
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Verkar som att vissa bara är avundsjuka för att det finns unga med 600 och 800 motorer, eftersom att det inte fanns möjlighet att ha det när ni var unga.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Vilka är egentligen målgruppen för en 550 idag? Ingen verkar ju vilja ha dom så det måste ju vara en ren förlustaffär. Den nya Phazern har ju visserligen 80 hp men den är ju tyngre pga. 4t så den vill nog ingen hellre ha.

Dumt av tillverkarna att lägga ned utvecklingskostnader på maskiner som ingen vill ha.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ooups. Nu börjar situationen bli komplex i din text och vi glider lite ifrån "sänkt ålder" .....Micke
Precis, ibland glider det iväg men det finns som med i diskussionen i alla fall.

Håller med om att vi i stort är överens, åkningen skall vara fri och det som jag ser som förbudsområden är i första hand parkerna, de andra är ju bara tillfälliga påhitt av olika slag, de jag låter styra mig är vad samerna i området säger till mig personligen då man frågar dvs egentligen vart renarna är nu på våren så man slipper störa, sedan är ju ofta avlysningar nu vårtid flertalet gånger bara för att de vill vara ifred där även om inte hela renhjordar finns där.

När vi ändå glider vill jag tillfoga att böter skall gälla även för minderårig körning i samma grad som jag skrev om tidigare, klara tydliga regler finns ju redan med 16 års gräns.

Buskörning kommer aldrig att sakligt kunna identifieras men min personliga uppfattning om klättring av olika typer är att det inte är vackert med 50 elipser uppför en brant, är man på väg från A till B förstår jag att man ibland klättrar och ett par spår stör inte nämnvärt men ett gäng som klättrar timme efter timme på samma plats är lite jobbigt att se så i det fallet är jag gammaldags även om jag inser att utvecklingen och styrkan i olika fritidsnöjen inte går att stoppa.
Det är ju bara gå till sig själv, övergav smalbanderiet ca 10 år sedan och avverkat 5 bredisar men nu kör man en maskin som går att behandla som smalbandare igen, bara de stoppar in en modifierad PPS boggie i Commandern och lite mera kammar så kan man ju åka upp och fråga de där klättrarna vad de håller på med eller också drar man upp ett vedlass och kokar korv åt dem på toppen:D

Nu slutar jag också
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nummer 1 (och därmed den viktigaste) Förbudsområden ska grunda sig på att det verkligen finns ett uppenbart och reellt behov av att förbjuda området för skoterkörning. Idag anser jag att man fullständigt godtyckligt skapar ena förbudsområdet efter den andra. Därmed faller förstås viljan och inte minst förståelsen att följa dessa förbud för gemene man.
Helt klart så är flertalet av skoterförbudsområdena skapade helt godtyckligt, med detta faller förstås lokalbefolkningens förståelse för dessa, allra helst som kommunpolitikerna i fjällkommunerna ytterst sällan fått vara med och bestämma, utan istäler blir överkörda.

Men då det för det mesta inte är den skoteråkande delen av befolkningen i detta land som bestämmer hur dessa förbudsområden ska utformas och skapas, så blir det då tyvärr lätt en "Moment 22-situation", där "Receptet" mot överträdelser mot dessa är att skapa större områden.
Om istället alla som kör skoter visar hänsyn och omdöme, så minskar ju det faktiska "Behovet" av förbudsområden och istället så kan jobb börja läggas på att lätta på dom befintliga områdena.

Som nu, så leder bara rena överträdelser till att det ropas på fler förbud.

Störningar och sk. tokkörningar upplevs nog mest där andra intressegrupper huserar. T.ex. vid skidanläggningar och vid samhällen/byar.
Visst så upplevs säkert störrningar mest där, och dom är kanske nog dom egentliga störrningarna.
Men samtidigt så tror jag att det är inte där som dom verkliga hoten mot vår skoterhobby finns.
Utan det är "Skoterhatarmaffian" som består av extremmänniskor som åker skidor på längden. i regel långt från stugbyar etc.
Dom hör och ser skotrar i en miljö, som i deras ögon ska vara tysta.
Dom ser spår uppför fjällbranter, som i deras ögon förtar deras egen insats när dom själva kommit upp på en fjälltopp.

Kan vi som skoteråkare visa största möjliga hänsyn och omdöme, så tar vi ialla fall bort "Gratisargumenten" som dessa människor tar fram.
Kan ju givetvis vara svårt med att ta bort spåren, men kör vi med så tysta skotrar som möjligt, eller hellre tar en omväg, än att passera på "Stavavstånd" osv. så minskar mycket irritation.

Så om vi då knyter ann på denna tråd, så besitter och visar nog dom flesta skoteråkare denna hänsyn och omdöme.
Men det finns givetvis undantag, både bland äldre och yngre. Och kanske att det är så att det är fler yngre som inte har hunnit skaffa sig denna insikt än. Men å andra sidan så är det väl få 16-åringar som far helt själv utan att föräldrarna är med och vistas i ren fjällmiljö. Där jag tror dom flesta skoterförbudsivrarna befinner sig.
Utan det är nog dom som är 18+ som står för dom mesta störrningarna runt fjällannläggningar, stugbyar osv.
Och som någon skrev här, vi måste nog tillåta att dom yngre får göra fel, men bara dom tar till sig dom tips och råd som dom får på vägen.

Och i mina ögon så är det ytterst liten mognadsgrad mellan en 15-åring och en 16-åring, så en förbättrad utbildning med en stor tyngdpunkt på omdöme och hänsyn, så tror jag att en 15-åring som får detta redan i grundskolan inte blir just någon sämre skoterförare än en 16-åring.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Vilka är egentligen målgruppen för en 550 idag? Ingen verkar ju vilja ha dom så det måste ju vara en ren förlustaffär. Den nya Phazern har ju visserligen 80 hp men den är ju tyngre pga. 4t så den vill nog ingen hellre ha.

Dumt av tillverkarna att lägga ned utvecklingskostnader på maskiner som ingen vill ha.

Ranger 550 blir min nästa skoter i alla fall, behöver ingen mer effekt än så, lättsamt att meka fläktkylt, och riktigt trevlig maskin som fyller mina arbetsbehov och ändå går ha ruggigt kul med.

Ser själv inget nöje me 140hk och meterdjupa diken där man farit fram.....
så 550 är nog framtagen för just mig. :hello:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
När vi då ändå glider runt detta med ålder och annat, visst är utbildning bra men skall verkligen skolan stå för det som är föräldrars uppgift, att fostra till sunt förnuft mm.
Jag vet att samhällssituatione barkar därhän, t o m för de som lumpar numera så måste ett antal timmars sex/samlevnad och relationer avhandlas, tråkigt men samt men frågan är om vi skall tolerera att människan i det demokratiska samhället blir så släpphänt uppfostrade att samhället måste lösa det våra föräldrar klarade tidigare?

Buskörning runt turistanäggningar mm är inom väldigt begränsade områden t ex runt Riksgränsen där det gäller att ha senaste maskinen och vara värst, den kulturen är svår att rå på då det är mycket pengar som snurrar där, övervakningen borde bekostas till del av turistentrepenörerna kanske, hursomhelst finns viljan skulle det gå att styra skoteråkare åt ett håll och skidåkare åt ett annat.

Sen gäller det att skapa det där sunda förnuftet, i Arjeplogsfjällen och Gällivarefjällen där jag själv kör ett hundratal mil varje år är skidåkare en bristvara, de flesta glada åt ett skoterspår men sorgsna över "krossade" fjällbranter och de har svårt att förstå varför, pratar man lite med dem och relaterar till båttrafiken i t ex Stockholms skärgård och den intensitet den har sommartid så får de en större förståelse i alla fall.

Hursomhelst så ger ett sunt förnuft och gott omdöme resultat i form av mindre störningar, frågan är bara hur vi då skall lära föräldrarna att uppfostra sina avkomlingar?:hmmmm2:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
När vi då ändå glider runt detta med ålder och annat, visst är utbildning bra men skall verkligen skolan stå för det som är föräldrars uppgift, att fostra till sunt förnuft mm.
Givetvis så ska man få omdöme och sunt förnuft med "Modersmjölken", det kan och ska aldrig skolan ersätta.

Men dom "Skoterrelaterade" insikterna på hur mina eventuella felbeteenden kan skapa problem, måste varenda en som kör snöskoter känna till.
Många får det redan som barn av far och mor, förutsatt att det är en familj där det körs snöskoter och att man som barn får vara med och se och lära.
Men en del andra har aldrig fått chansen att lära sig detta, då det kanske inte har funnits snöskotern som ett naturligt inslag i familjen.
En del andra är är kanske födda av fel föräldrar och har trots snöskoterinnehav i familjen, aldrig fått chansen till den rätta "Utbildningen" i vad det innebär att visa hänsyn och omdöme både på en snöskoter, eller vid sidan om.

Men kan man i grundskolan i lugn och ro, med en takt som alla hänger med i, tillsammans i en grupp (Klass) diskutera värderingar och insikter som man bör ha bakom ett skoterstyre (och moped, cykel osv.), så tror då jag att man med övrig trafikutbildning, utvecklar varandra till att bli en bättre trafikanter, på skotern, mopeden, cykeln osv.
Och all denna kunskap har man även sedan nytta av när man ev. ska ta bilkörkortet.
Även den som kanske kommit in snett i livet, kan förhoppningsvis få lite insikt. Men givetvis så finns det ju hopplösa fall.

Buskörning runt turistanäggningar mm är inom väldigt begränsade områden t ex runt Riksgränsen där det gäller att ha senaste maskinen och vara värst, den kulturen är svår att rå på då det är mycket pengar som snurrar där, övervakningen borde bekostas till del av turistentrepenörerna kanske, hursomhelst finns viljan skulle det gå att styra skoteråkare åt ett håll och skidåkare åt ett annat.
Är det inte det som redan gjorts, genom att skapa stora skoterförbudsområden, som inte alls är relevanta till antal besökande skoteråkare/skidåkare ?


Sen gäller det att skapa det där sunda förnuftet, i Arjeplogsfjällen och Gällivarefjällen där jag själv kör ett hundratal mil varje år är skidåkare en bristvara, de flesta glada åt ett skoterspår men sorgsna över "krossade" fjällbranter och de har svårt att förstå varför, pratar man lite med dem och relaterar till båttrafiken i t ex Stockholms skärgård och den intensitet den har sommartid så får de en större förståelse i alla fall.

Hursomhelst så ger ett sunt förnuft och gott omdöme resultat i form av mindre störningar, frågan är bara hur vi då skall lära föräldrarna att uppfostra sina avkomlingar?:hmmmm2:
Har också tillbringat många skotertimmar i A-plogsfjällen, och där är verkligen skidåkarna en bristvara (om dom nu kan vara det :hmmmm:), och det är mycket sällan man ser arga stav viftningar när man råkar möta skidåkare (eller hundspann), utan snarare tvärtom, så tycker jag att dom flesta är trevliga och hälsar glatt. Det går till och med att stanna och prata med dom utan att dom blir arga.

Men kan det finnas 2 olika grupper av turskidåkarna ?
Jag menar, att då man kör i Kirunafjällen så är det mer ofta som det tydligen viftas med stavarna, kan det vara för att extremisterna hasar runt där, men att dom mer toleranta skidåkarna åker i t.ex. A-plogsfjällen ?
Men hoppsan nu gled vi kanske lite väl långt från ämnet ! :D
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Ranger 550 blir min nästa skoter i alla fall, behöver ingen mer effekt än så, lättsamt att meka fläktkylt, och riktigt trevlig maskin som fyller mina arbetsbehov och ändå går ha ruggigt kul med.

Ser själv inget nöje me 140hk och meterdjupa diken där man farit fram.....
så 550 är nog framtagen för just mig. :hello:
Det var mera menat som ironi åt 16-åringarna som tycker att den inte räcker till:)

Givetvis är det inte dåliga maskiner, tvärtom.
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Att höja åldersgränsen har ingen som helst inverkan på buskörning eller vad många av oss anser vara felaktigt hanterande av effektstinna maskiner.
Varför, jo det finns ju ingen som helst kontroll från de polisiära idag och den lär inte öka mot morgondagen, enda tillfällena de gör kontroller med pukor och trumpeter är när solen kommit fram runt påsk och man går ut stort i tidningarna att man kontrollerar påsktrafiken i fjällänen.
Har själv blivit kontrollerad och fått blåsa i Arjeplogsfjällen några år sedan, 3 gånger samma dag och med samma poliser, deras förklaring och som de såg ut att skämmas för var statistiken du vet, de hade till uppgift att utföra x antal blåsningar mao.

Vad gäller ålder så sitter ju en del av beteendet där hos unga men glöm inte att beteendefel även finns hos flertal äldre, det som måste till där är att vi alla vågar säga till de som missköter sig oavsett deras ålder.

  • I all enkelhet kan jag säga att den kamrat (45) som med sin nya summit för några år sedan tyckte det var läckert att dra på rullen nära min stuga fick sig en promenad i sitt spår och kunde själv se flertalet tallplantor och uppgrävd mossa mm där han farit fram, idag är han generellt försiktigare.
  • Den grupp ungdomar (14-24) med 7-8 skotrar som demolerade tallplant längs en bergsida före påsk orsakade hembesök hos några föräldrar med bildbevis och således hade flera av dem ingen skoter att köra under påsken då det var indraget.
  • Den ungdom som passerade mig när jag pimplade på älven för ett antal år sedan år sedan, när han passerade för femtioelfte gången samma förmiddag vart han stoppad, nödstoppen förverkades och kördes av mig de 2 kilometrarna till hans fader, han själv fick promenera, han störde inte mer den påskveckan kan jag säga och idag kan han skratta åt det dryga 20 år gammal och han tycker jag gjorde rätt.
Det jag menar är att vi alla, i första hand givetvis föräldrar att beivra buskörning och felaktiga beteenden och skall för den skull inte medverka till att skapa nya lagar och regler som ingen kontrollerar.
Samma sak är det ju med droger i Gällivare, mobbning i skolor, småbrott eller varför inte nyligen uppmärksammade HA hangarounds som säljer diesel mm, blundar vi för allt detta eskalerar det, reagerar vi kan stor del stävjas redan när det är i sin linda och det är viktigt att reagera framförallt för ungdomarnas skull.

För egen del med en snart 5 åring så kommer han att efterhand få köra under mer eller mindre överinseende, idag med Ockelbo 600-1 och framledes efterhand med den storlek på maskin jag som förälder bedömer att han behärskar.

Glöm inte bort att det finns många i mogen ålder som inte på något sätt behärskar den maskin de grenslar, det räcker att observera på något ställe med intensiv trafik till fjälls så syns det på långt håll att ökningen av skoteråkare de senaste 20 åren medfört att det är väldigt många "ovana " i farten numer och det är de som står där och är hjälplösa då de kört fast eller behöver en så enkel sak som en tändstiftsnyckel eller stift, t o m reservrem kan se sakna. Enda fördelen med dessa är att de inte heller har vett att lastförankra kälke och pulka så man får fylla på förrådet av spadar, isborrar, pimpelspön, liggunderlag, renhudar osv varje år.
håller med dig helt!!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Givetvis så ska man få omdöme och sunt förnuft med "Modersmjölken", det kan och ska aldrig skolan ersätta.

Men kan det finnas 2 olika grupper av turskidåkarna ?
Jag menar, att då man kör i Kirunafjällen så är det mer ofta som det tydligen viftas med stavarna, kan det vara för att extremisterna hasar runt där, men att dom mer toleranta skidåkarna åker i t.ex. A-plogsfjällen ?
Men hoppsan nu gled vi kanske lite väl långt från ämnet ! :D
:DDet är bra glid i utförsbacke men diskussionen är intressant:hmmmm2:

Visst är det så att extremisterna håller till i Kirunafjällen och det anses häftigt att köra skoter runt Riksgränsen, vart där ett par dagar något år sedan men det var ju folk som renhjordar på fjälle så man ville ju bara därifrån, likadant med extremister av skidåkare finns ju runt Åre, Helags och allt vad det nu heter därnere runt fjollträsk.

Hursomhelst ligger det en hel del i detta med modersmjölken där vi nu ser mer och mer att bl a skoteråkarna inte har någon direkt anknytning till landsbygden och inte heller någon förståelse för djur och natur.

Jag har redan för flera år sedan i många sammanhang sagt att vi kommer att se ideliga ökningar av onödiga olyckor med bl a skoter på svaga isar mm pga av folks bristande förståelse för var man inte skall eller bör köra och hur man hanterar effektstinna maskiner, vi kommer att se fler onödiga olyckor med t ex 4 hjulingar då folk inte inser att det är tungt och farligt att ligga under en 300 kg:s maskin då man försöker passera ett dike osv.
Detta är svårt att stoppa, lite "learning by doing but not learning for life".

Egentligen kanske det är sådana som du och jag uppväxta med snotric, elan, ockelbo och sedan vandrat uppåt i kubik och hästkrafter under åren som en del anser vara extremister/purister, vem vet:rolleyes:

Hursomhelst anser jag fortfarande att åldersnivåer på kubik eller hästkrafter är ett slag i luften för att då glida in på ämnet igen:)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
:DDet är bra glid i utförsbacke men diskussionen är intressant:hmmmm2:

Visst är det så att extremisterna håller till i Kirunafjällen och det anses häftigt att köra skoter runt Riksgränsen, vart där ett par dagar något år sedan men det var ju folk som renhjordar på fjälle så man ville ju bara därifrån, likadant med extremister av skidåkare finns ju runt Åre, Helags och allt vad det nu heter därnere runt fjollträsk.
:) Jag har nog lite svårt att förklara vad jag menade med extremister.
Men vad jag menade med extremister var att dom extremistskidåkare som besöker Norrbotten har nog valt att vara i Kirunafjällen. men att det verkar som att skidåkarna som har en högre toleransnivå är t.ex. i A-plogsfjällen.

Men givetvis så väljer säkert även många av dessa "Extremister" att tillbringa sin tid i Jämtlandsfjällen, mycket beroende på det ringa avståndet till Fjollträsk, därifrån jag tror dom flesta extremister kommer ifrån.

Hursomhelst ligger det en hel del i detta med modersmjölken där vi nu ser mer och mer att bl a skoteråkarna inte har någon direkt anknytning till landsbygden och inte heller någon förståelse för djur och natur.

Jag har redan för flera år sedan i många sammanhang sagt att vi kommer att se ideliga ökningar av onödiga olyckor med bl a skoter på svaga isar mm pga av folks bristande förståelse för var man inte skall eller bör köra och hur man hanterar effektstinna maskiner, vi kommer att se fler onödiga olyckor med t ex 4 hjulingar då folk inte inser att det är tungt och farligt att ligga under en 300 kg:s maskin då man försöker passera ett dike osv.
Detta är svårt att stoppa, lite "learning by doing but not learning for life".

Egentligen kanske det är sådana som du och jag uppväxta med snotric, elan, ockelbo och sedan vandrat uppåt i kubik och hästkrafter under åren som en del anser vara extremister/purister, vem vet:rolleyes:

Hursomhelst anser jag fortfarande att åldersnivåer på kubik eller hästkrafter är ett slag i luften för att då glida in på ämnet igen:)
Kan bara hålla med.

Och mycket av detta problem är väl för att vi lever i en allt mer urbaniserad värld.
Ungar får idag inte i samma utsträckning som förr lära sig att vara i skog och mark. Vilket ju skapar problem, då man inte som du skriver har respekt för djur och natur. Och hur många av dom yngre har t.ex. fått lära sig att göra upp eld, med det du hittar i skogen ?
Tror till och med att många yngre idag, vad det verkar, är skogsrädda, då många verkar föredrar att gasa runt på samhällena, istället för att köra ut i skogen.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nog lite samma begrepp på olika åkare, extremskidåkare för mig är ju utför på skidor, haschbrädor och stickándes yllemössor på kvällarna, gå på tur är purister i olika former, och det är ofta de "extrempuristerna" som retar sig på skoteråkarna, de har ju läst om orörda fjällvärlden då de köpt ett resepaket i någon form.
Brukar själv ibland gå på tur några timmar då ma är ensam på fjället i bra väder, en satelitbild från Råvvejaure några år sedan runt 12-13 maj hade kunnat uppvisa en näckad karl i sina bästa år:) men vid den tiden så stör man ju ingen i alla fall o det nappar inte bättre när man näckar:D


:hahaha:Är precis som du förundrad över all skoterkörning i närområdena, ofta max 1 km från bebyggelse så lyset syns men det är väl skrämmande i mörka skogen kanske, bara tacka och skylla på urbaniseringen som sagt.:cool:

Likadant är det ju i fjällänen, den mesta körningen sker 1-3 mil från där man bor, å andra sidan är det bra för då får man vara ensam på högfjället.:rock:

Nåväl, en glidning igen från trådämnet om ålder men jag tycker det mesta hör till debatten/diskussionen i alla fall:ciao: