Ritningsprogram!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.132
963
113
Stora Blåsjön
Har 2007års upplaga ;)

Känner mig rätt dum.. Men ska man rita 2D sedan gör den om den till 3D? :afraid:
Håller på o ska rita några ritningar till ett par A-Armar.

Ska man börja med 3D projekt lr 2D?
Kör på 3d, lättare att göra dom till "ritningar" senare då, än tvärt om.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kör på 3d, lättare att göra dom till "ritningar" senare då, än tvärt om.
Okej, Ingen som vet av någon "dummies guide"..
För känns som mina kunskaper i CAD är totalt värdelösa här, dom har som förenkla det så mycket att jag inte vet vad å göra.

Hitta någon guide, 1000sidor på engelska. Kändes inte riktigt som vad jag letade efter.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ja gör lite framsteg. ;) Lyckats få till en bult idag!

snyggt, men nu när du gjort den där så kan du ju inte ha några problem med att rita upp några a armar?
De e ju ganska krånglig att använda rita upp själva gängformen och sedan göra en helix/spiral och sedan använda sweap verktyget för att lägga gängan runnt sj extruden som bildar kroppen för skruven.. :)

eller hur ;-)
ne men Nisse de e ett mkt potent program du håler på att lära dig!
underlättar verkligen om du vill att en mekverkstad eller liknande ska tillverka specialgjorda delar åt dig. .
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Ironcad 11, ingår i utbildningen. Likaså solidworks. Inte gratis, men otroligt bra vid måttbestämda konstruktioner. Dessutom kanske man hittar det på någon skum vik ute på nätet.. kanske.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
normalt så ritar man inte gängorna om man t.ex caddar upp ett par A-armar, onödig tidsåtgång som inte behövs för tillverkning.
enklast är att köra med olika färger på standardgängor och styrpinnshål mm
och göra en väldigt enkel pdf/dwg med några få toleranser/mått som i övrigt skiljer sig från den iso2768 standard man sätter som generell tolerans,
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
normalt så ritar man inte gängorna om man t.ex caddar upp ett par A-armar, onödig tidsåtgång som inte behövs för tillverkning.
enklast är att köra med olika färger på standardgängor och styrpinnshål mm
och göra en väldigt enkel pdf/dwg med några få toleranser/mått som i övrigt skiljer sig från den iso2768 standard man sätter som generell tolerans,
Nej de har du ju rätt i, men att rita upp en skruv är jobbigare än att rita en A-Arm. .de var de jag menade..:)
 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
men du kan då säkert svara på var en 1x1x1dm i alu kostar då?
7075 T6 Aluminum? eller kanske de vanligare 6061 Aluminum?
på ett ungefär?

1x1meter? *100mm*2,6kg/cm3 = 260kg

Kollar man i tibnors prislista blir priset på 7075 19292:- för din platta ;)

0,1meter*0,1meter*100mm*2,6kg/cm3= 2,6kg

Och då blir priset 192,92:per platta.

Förslagsvis köper du inte materialet direkt från tibnor, utan beställer det från ett företag som håller på med någon form av förädling (vatten / gas / laser / plasmaskärning) som förmodligen har ett betydligt bättre materialpris.
 

Marcus-stind

Välkänd medlem
12 mar 2008
100
0
6
A-arm ger mig ett helvete..
Allt är klart men får fan ingen vinkel på stagen. Och kan inte smälta samman dom..

Linjerna är hur jag vill ha mina stag o gå!

TIPS!!

Prova att matea linjerna koncentriskt mot rören, då borde de linjera upp sig exakt som du vill ha dem.

Borde.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
bättre priser på stång 100x100 42.4kr/kg +m
men jag vet inte om du får handla småbitar som privatperson,
dom flesta verkstadsföretagen borde ha hemma en sån liten bit.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
A-arm ger mig ett helvete..
Allt är klart men får fan ingen vinkel på stagen. Och kan inte smälta samman dom..

Linjerna är hur jag vill ha mina stag o gå!

TIPS!!
Du får ta och rita varje del i en egen part, dvs en arm och den dära mitten grejjen, sedan tar du och startar en assembly.
lägger in "mitten grejjen" och sedan lägger du dit två plan som ligger i rätt vinkel. sist infogar du stagen som du sedan lägger mot planen och ställer den i den possetition som du vill ha, det borde funka.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du får ta och rita varje del i en egen part, dvs en arm och den dära mitten grejjen, sedan tar du och startar en assembly.
lägger in "mitten grejjen" och sedan lägger du dit två plan som ligger i rätt vinkel. sist infogar du stagen som du sedan lägger mot planen och ställer den i den possetition som du vill ha, det borde funka.
Akej.. =)

Får ta o göra det! Kan man "extrakta" delarna från min ursprunliga skiss till en "asembly".
Typ copy paste, eller måste jag rita om allt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.132
963
113
Stora Blåsjön
Eller så gör du en fuling och ritar hela a-armen som en kloss, som du sedan skär ut så det blir en a-arm då blir allt fyrkantigt, sen gör du bara dom runda, sen finns det verktyg för att göra rören ihåliga. Jag antar att vitsen med din a-arm är att få fram rätt mått och vinklar, för att kunna tillverka en?

Man kan göra samma del på 1000 olika sätt i solidworks. Själv så undviker jag "assembly" på delar som normalt ska sitta ihop. Utan använder det endast då man ska sätta ihop hela maskinen. Tex för att testa att fjädringen funkar och inget tar i något annat, minimera styrfel under fjädring mm.

Om någon vecka så drar jag igång sommar-"renovering" av iqn och där ska det bla göras nya a-armar, har inte ritat något på dom än. Men tänkte att det skulle bli en projekttråd om detta här... det är en hel del som ska fixas efter vinterns äventyr :)