Ritningsprogram!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Eller så gör du en fuling och ritar hela a-armen som en kloss, som du sedan skär ut så det blir en a-arm då blir allt fyrkantigt, sen gör du bara dom runda, sen finns det verktyg för att göra rören ihåliga. Jag antar att vitsen med din a-arm är att få fram rätt mått och vinklar, för att kunna tillverka en?

Man kan göra samma del på 1000 olika sätt i solidworks. Själv så undviker jag "assembly" på delar som normalt ska sitta ihop. Utan använder det endast då man ska sätta ihop hela maskinen. Tex för att testa att fjädringen funkar och inget tar i något annat, minimera styrfel under fjädring mm.

Om någon vecka så drar jag igång sommar-"renovering" av iqn och där ska det bla göras nya a-armar, har inte ritat något på dom än. Men tänkte att det skulle bli en projekttråd om detta här... det är en hel del som ska fixas efter vinterns äventyr :)
Ritar som en kloss..?
Förklara (eller länka till guidé) om hur man gör..

Jo exakt har måtten på papper men tänkte fixa så jag får ut vinklar o se hur den ser ut. Kanske ändra lite osv.

A-Arm till IQ chassiet är det btw.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.005
113
Stora Blåsjön
Du börjar med en platta som är så tjock som a-armen och sen ungefär så stor som ytermåttet på a-armen. Sen skär du ut den till lämplig a-arms form.

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Tjenare, jag håller på med ett skoterchassie i solidworks och har gjort klart fotsteget på ena sidan, hur kopierar man det till andra sidan?

Jag testade "mirror components" men då blev inte biten spegelvänd utan bara roterad typ...

Nån som kan hjälpa? :)

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Tjenare, jag håller på med ett skoterchassie i solidworks och har gjort klart fotsteget på ena sidan, hur kopierar man det till andra sidan?

Jag testade "mirror components" men då blev inte biten spegelvänd utan bara roterad typ...

Nån som kan hjälpa? :)
håller du på själv hemma eller har du lärt dig någe på skola eller dyligt?
fint att veta innan man hoppar in i en så här gör du guide :rolleyes:

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Nja jag håller bara på hemma, har använt andra 3d program som ironcad och 3dstudiomax och håller på med 2d i autocad på skolan, och så har jag läst igenom hälften av tutorialsen som finns i solidworks.
så helt ute och cyklar är jag inte:rolleyes:

Men det som stör mig är att biten inte blir spegelvänd, utan bara roterad:hmmmm2:
För jag kan klicka på mirror components och sen rotera den 180 grader och då är den likadan som innan...

Det är en weldment grej av fyrkantsprofil om det gör någon skillnad.

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
jag såg att det fanns några som jobbade med solidworks så ni kanske kan hjälpa mig? :hmmmm2:

Jag håller på med en matta och då har jag gjort några kammar på den, men hur får jag resten av kammarna att följa mattans form?
Jag försökte använda curve pattern men det gick inte riktigt..

Någon som kan förklara hur jag kan göra? :)

En bild på hur jag har gjort nu, men då har jag bara använt linear pattern på de plana ytorna.