REV chassi med Rotax 670 motor, går det?

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Kör med olja i tanken så då tar det lite mindre plats, då behöver man bara en mindre oljetank för smörjningen av slidmatningen då kan man spara lite mer plats.
Ännu enklare: en slang på vardera röret uppe och nere på slidmatningen, låt dom gå upp efter styrstången, dra fast med kattstrypare lagom hårt så det finns lufthål! fyll sen olja så det går en bit upp i bägge slangarna! så hade dom på ski-doo´s isracers och så körde jag förr på blizzarden! (sparar nått gram vikt med! sparar ju oxå ännu mer plats!) :hello:
 
Last edited:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ännu enklare: en slang på vardera röret uppe och nere på slidmatningen, låt dom gå upp efter styrstången, dra fast med kattstrypare lagom hårt så det finns lufthål! fyll sen olja så det går en bit upp i bägge slangarna! så hade dom på ski-doo´s isracers och så köred jag förr på blizzarden! (sparar nått gram vikt med! sparar ju oxå ännu mer plats!) :hello:
Aha smart idé men om man välter med skotern (vilket brukar hända lite då och då), kommer inte oljan att rinna ur slangarna då om dom är öppna? Det går med andra ord inte bara dra en slang från över till nedre och fylla den med olja eller blir det ingen cirkulation då?

2stroke; Tack så hemskt mycket för bilderna! Jäklar va korta insugen var!
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Säger jag med, dom håller bättre och ger fint med effekt. Serie III motorerna kanske är lättare och mer kompakta? Men å andra sidan hade skrotax utvecklat vidare på RV motorn så hade dom kunnat göra den mer kompakt och ännu mer med standard effekt :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Varför slutade dom med "RV" motorer ? :argh:
Jaaaahaaa duuuuu, Det har jag också undrat många gånger !!! :mad:

ROTAX själva påstod att det var pga viktskäl, men sanningen ligger nog i att de var dyrare att tillverka än REED motorerna.

Vad gäller effekt/cc så är "RV" motorn oöverträffad fortfarande !!


.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Aha smart idé men om man välter med skotern (vilket brukar hända lite då och då), kommer inte oljan att rinna ur slangarna då om dom är öppna? Det går med andra ord inte bara dra en slang från över till nedre och fylla den med olja eller blir det ingen cirkulation då?
Oljan cirkulerar inte, och om du välter så låter du väl inte maskinen ligga kvar upp och ner? jag fick tipset om slang istället för behållare av tord sundström i mitten av 80-talet när jag lyfte i en -78 454 isracer motor i 5500:an... :hmmmm: många fick se: :bootyshake: :laugh:
Varför slutade dom med "RV" motorer? :argh:
En kostnads fråga troligtvis! en reed motor är betydligt billigare i tillverkning!
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Oljan cirkulerar inte, och om du välter så låter du väl inte maskinen ligga kvar upp och ner? jag fick tipset om slang istället för behållare av tord sundström i mitten av 80-talet när jag lyfte i en -78 454 isracer motor i 5500:an... :hmmmm: många fick se: :bootyshake: :laugh:

En kostnads fråga troligtvis! en reed motor är betydligt billigare i tillverkning!
jag tycker då att det är en dålig ide!
bort med separata smörjningen

slidmatningens ska bara ha en slang och ett hål där den skall fyllas på. och den måste vara tät. (slangen behövs fylla på en gång per säsong)

bilderna som 2stroke visa så en sån slidmatningshus ska du ha.
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
slidmatningens ska bara ha en slang och ett hål där den skall fyllas på. och den måste vara tät. (slangen behövs fylla på en gång per säsong)
Ok? om den nu är tät så räkna med att en viss del olja tvingas in via tätningarna till vevhuset, därför behöver du fylla på... för min motor gick tre säsonger utan att jag behöved fylla nån olja alls utöver det jag fyllde från början! (ca 5cm upp i slangen):aetsch:
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ok? om den nu är tät så räkna med att en viss del olja tvingas in via tätningarna till vevhuset, därför behöver du fylla på... för min motor gick tre säsonger utan att jag behöved fylla nån olja alls utöver det jag fyllde från början! (ca 5cm upp i slangen):aetsch:
nu förstod nog du fel.
jag menade att slangen är tät. det går olja in i vevhuset, givetvis!
jag har behövt fylla på en gång per säsong (fyllde på för säkerhets skull)

tre säsonger? undrar hur mycket skit du fick in i motorn då.

men hursomhelst, det ska inte vara några problem att få in en 670 i rev.
en sån planering hade jag också att göra, men tiden får visa om man ids göra det.