Ännu enklare: en slang på vardera röret uppe och nere på slidmatningen, låt dom gå upp efter styrstången, dra fast med kattstrypare lagom hårt så det finns lufthål! fyll sen olja så det går en bit upp i bägge slangarna! så hade dom på ski-doo´s isracers och så körde jag förr på blizzarden! (sparar nått gram vikt med! sparar ju oxå ännu mer plats!) :hello:Kör med olja i tanken så då tar det lite mindre plats, då behöver man bara en mindre oljetank för smörjningen av slidmatningen då kan man spara lite mer plats.
Aha smart idé men om man välter med skotern (vilket brukar hända lite då och då), kommer inte oljan att rinna ur slangarna då om dom är öppna? Det går med andra ord inte bara dra en slang från över till nedre och fylla den med olja eller blir det ingen cirkulation då?Ännu enklare: en slang på vardera röret uppe och nere på slidmatningen, låt dom gå upp efter styrstången, dra fast med kattstrypare lagom hårt så det finns lufthål! fyll sen olja så det går en bit upp i bägge slangarna! så hade dom på ski-doo´s isracers och så köred jag förr på blizzarden! (sparar nått gram vikt med! sparar ju oxå ännu mer plats!) :hello:
Jaaaahaaa duuuuu, Det har jag också undrat många gånger !!!Varför slutade dom med "RV" motorer ? :argh:
Oljan cirkulerar inte, och om du välter så låter du väl inte maskinen ligga kvar upp och ner? jag fick tipset om slang istället för behållare av tord sundström i mitten av 80-talet när jag lyfte i en -78 454 isracer motor i 5500:an... :hmmmm: många fick se: :bootyshake: :laugh:Aha smart idé men om man välter med skotern (vilket brukar hända lite då och då), kommer inte oljan att rinna ur slangarna då om dom är öppna? Det går med andra ord inte bara dra en slang från över till nedre och fylla den med olja eller blir det ingen cirkulation då?
En kostnads fråga troligtvis! en reed motor är betydligt billigare i tillverkning!Varför slutade dom med "RV" motorer? :argh:
jag tycker då att det är en dålig ide!Oljan cirkulerar inte, och om du välter så låter du väl inte maskinen ligga kvar upp och ner? jag fick tipset om slang istället för behållare av tord sundström i mitten av 80-talet när jag lyfte i en -78 454 isracer motor i 5500:an... :hmmmm: många fick se: :bootyshake: :laugh:
En kostnads fråga troligtvis! en reed motor är betydligt billigare i tillverkning!
Ok? om den nu är tät så räkna med att en viss del olja tvingas in via tätningarna till vevhuset, därför behöver du fylla på... för min motor gick tre säsonger utan att jag behöved fylla nån olja alls utöver det jag fyllde från början! (ca 5cm upp i slangen):aetsch:slidmatningens ska bara ha en slang och ett hål där den skall fyllas på. och den måste vara tät. (slangen behövs fylla på en gång per säsong)
nu förstod nog du fel.Ok? om den nu är tät så räkna med att en viss del olja tvingas in via tätningarna till vevhuset, därför behöver du fylla på... för min motor gick tre säsonger utan att jag behöved fylla nån olja alls utöver det jag fyllde från början! (ca 5cm upp i slangen):aetsch: