Vilken cross ska man börja med ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
ooo de där såg billigt ut "NOT" he he ! Var det nån ventil som fastnat i öppet läge när kolven kom och hälsade på lr ?:laugh:



Plötsligt känns 2-t cross mer intressangt av nån konstig andledning ?????:aetsch:
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Kommer inte ihåg vad som var orsaken, det var -05 och cykeln är inte min. Men det är ventilrelaterat iallafall
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Vad orsakar detta då ? är det om kamkedjan är sliten lr ? Isf kan man ju byta den på en gång :rolleyes:


När det gäller 2-t crossar ! kan man modda dem så att dom får ett hyffsat vrid på låga varv ? Förrutom att dreva ner dem? Finns det trimpipor som är avstämda för att ge mer botten vrid ?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Att ha en slapp kamkedja orsakar mest bara ett vinande oljud.

Kan räcka med att en ventil går av så blir det sallad av allting.

Däremot är det ingen som helst fara att köra en fyrsmälla från början av detta årtusende.
Så länge maskinen är väl underhållen så spelar det ingenr oll hur gammal den är.

Jag lägger min röst på en KTM.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Finns det trimpipor som är avstämda för att ge mer botten vrid ?
Japp, men det brukar innebära att man tappar något på topp istället. Men det finns vrid så det räcker endå för en glad motionär i en 250`i.
Tror föresten bl.a Doma gör "enduroavstämda" pipor å ljuddämpare.

Sen så röstar jag fortfarande för att du provkör ett par olika märken för att skapa dig en egen uppfattning om vilken hojj du gillar. Rent maskinmässigt är alla jappsar jämnlika, gasgas å ktm har något vassare maskiner.

Jag menar, prova vilken du gillar istället för att sitta här å lyssna på folk som bara kollar på bilder på blocket...
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Sen så röstar jag fortfarande för att du provkör ett par olika märken för att skapa dig en egen uppfattning om vilken hojj du gillar. Rent maskinmässigt är alla jappsar jämnlika, gasgas å ktm har något vassare maskiner.
Fö så ligger japsarna högt i pris på delar jämfört med europeiska märken...
jag körde maico på den tiden jag höll på med cross, en 500 den gick som satan! :D en 700 maico vore nått att gasa med nu på äldre dar... :hmmmm:
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Fö så ligger japsarna högt i pris på delar jämfört med europeiska märken...

Japp, men KTM är ju lite annorlunda körmässigt med sin progressiva fjädring och lite andra geometrier. Reservdelspriserna är dock hyffsade. Man ska nog fortfarande köra å se vilken som passar bäst

jag körde maico på den tiden jag höll på med cross, en 500 den gick som satan! :D en 700 maico vore nått att gasa med nu på äldre dar... :hmmmm:

Jo dom går ruskigt, men det går fan knappt att använda dom. Det är jävligt långt ifrån alla som ens kan hantera en 250`i. Ktm`s 380 är ju också ett alternativ, dom är ju dessutom ruskigt billiga just för att dom inte går att köra med nån måtta... :)
En service-honda vore inte helt fel att ha å bränna lite is med på vintrarna :rock:
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
hm .. fast när man äe och kolla på en beg cross så lär ju inte säljaren låta en provköra den i terräng direkt utan mest fisköra lite på nån grusväg :laugh: så man lär knappast kunnna bilda sig nån riktig uppfattning av hur de olika crossarna betersig utan mest kolla så att motorn och växellådan verkar ok och setill att bromsarna tar osv...

Så det blir nog till att lusläsa div forum på nätet istället.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Eller så köper du bara en cross som är i bra skick.
Och sedan ställer du in den tills den passar dig.

Har du tänkt ligga och plåga på bana?
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Eller så köper du bara en cross som är i bra skick.
Och sedan ställer du in den tills den passar dig.

Har du tänkt ligga och plåga på bana?
Hur gör man det då utan att ändra all nödvändig geometri
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Med tanke på att jag inte tror att någon som är mer avancerad förare bara köper en ny maskin och sedan drar ut och kör.
Det fungerar för en annan som är glad amatör, då man inte ens är i närheten av gränsen vad maskinen klarar.

Jag personligen har faktiskt aldrig ändrat något annat än hjulbasen på någon av alla de maskiner jag haft.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Näe visst, men jag tycker fortfarande man ska prova ett par olika hojjar. Det är en ***** skillnad märkena imellan.

Yamaha och Honda är som natt och dag
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Nu är det fortfarande så att det är en väldig skillnad om det är en erfaren förare eller inte också.

En erfaren förare märker ju alla "brister" mycket tydligare än av en oerfaren gör.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag är nybörjare på de här med crossar så jag ska inte piska nån bana i första taget utan mest köra omkring efter stigar mm i skogen :) Tycker att det verkar roligast oxå :) Bklir jag duktig på att köra cross så vill jag börja med enduro nån gång ! Men då lär jag skaffa mig en nyare maskin :rolleyes:

Ska nog köpa den där billiga suzuki rm 250 -96 och lära mig skruva och köra cross denna sommar och sen till nästa sommar kaske jag köper nå värre :)
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Nu är det fortfarande så att det är en väldig skillnad om det är en erfaren förare eller inte också.

En erfaren förare märker ju alla "brister" mycket tydligare än av en oerfaren gör.
Nu är det inte brister jag pratar om, utan hur hojjen är byggd rent körställningsmässigt samt hur man själv är byggd.

Lite kan man ändra själv genom att höjja styre osv, men det är alltid bäst att utgå ifrån den cykel som känns bäst från början.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ska nog köpa den där billiga suzuki rm 250 -96 och lära mig skruva och köra cross denna sommar och sen till nästa sommar kaske jag köper nå värre :)

Köp den hojen, det blir kanon.

Man kanske skulle ha skaffat sig en ny 525'a.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nån som vet hur man går till väga för att byta packboxar i en framgaffel ? Dom läcker på så jag ska byta :O) Vilka verktyg behöver man ?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Varför inte köpa 450, är väll inte tagit ur lika mycket i dom jämt emot cc på motorn om man jämför me 250. Jag hade en CRF 450 -04 som jag sålde nu i helgen. Gick hur bra som helst, inget fel på den. Var ju bara standard grejjer att byta olja o filter, rengöra luftfilter, justera ventilerna och smörja in lager och sånt.

Så härligt vrid och ljud i 4t ; )