Det stod en björk mitt på leden...

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Det stod en björk mitt på leden i Vemdalen, helt säkert. Eller så hoppade den upp precis där jag skulle köra, helt säkert.

Tvärr har jag inga bilder från just björken, utan det här handlar om renoveringen av skotern (vilket blev nödvändigt). Skotern är en Ski-Doo Renegade 600HO -04 med få mil (ca 350 mil). En helt underbar skoter faktiskt, dämparna är perfekta, oavsett led och den går riktigt bra vid friåkning. Jag är helt frälst.

Så här börjar det...
Helgen i Vemdalen började på fredagen, i april... det ösregnade när vi passerade Vemdalsskalet på väg ner till Vemdalen. Härligt. Eldade upp värme i huset, snackade, fikade lite, somnade.... Och vaknade till en helt underbar morgon, strålande sol och perfekt konsistens i snön tack vare (eller trots?) regnet dagen innan. Yisses vilken känsla, här ska bli åka av. Lastar av skotrarna från släpet, en Nytro RTX, en Phazer RTX, en Renegade 600HO och en Grand Touring 800. Gör fika att ha med och efter diverse toalettbestyr så drar vi iväg.

Lätt övertända går resan upp mot bättre höjder i rasande fart... leden är superfin. Efter typ 10 min så hoppar det upp en björk mitt framför mig, mitt i skoterleden. Jag beskriver det inte mer än så, för hur man än vänder och vrider på det så vill man alltid skylla på någonting... men faktum är att jag körde på björken, hur man än vänder och vrider på det. Så 10 min in på helgens kanonväder och kanonåkning... var det slut här? Som tur var så höll allting ihop och det gick att köra med nöd och näppe. Styrningen var lite sne, men i övrigt kändes det hyfsat normalt. Det blev en underbar skoterhelg, den sista för säsongen 08/09.





Det synliga av skadorna kan sammanfattas så här:
Björken tog på alu-spindeln på högra skidan och allting trycktes bakåt... framförallt övre A-armen har böjt sig bakåt. På bilderna syns hur högra skidan (till vänster på bilden framifrån) inte dippar ner som den skall för hela upphängningen är vriden. Man ser även att fjädringen inte löper mitt i övre A-armen utan ligger emot framkanten. Nästan så mycket att den pressar mot själva dämparen. Dessutom går det inte stänga huven och sidokåpan särskilt bra.

Så här börjar alltså renoveringen av Renegadens framvagn.
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Så, man undrar... hur mycket kan A-armarna krökas utan att det syns några brott eller böjningar? Det finns mycket som tyder på att A-armarna är lite för starka och hållbara i förhållande till alu-chassit på en REV. Så jag bestämmer mig för att titta efter ordentligt och inte bara montera bort framvagnen.



Med kåpor, krök, dämpare, m.m. borta så kan man se tydligare.





Hmm. Det här blir ju roligt. Det är knäckt, snett, böjt, orakt, och allt vad där finns att beskriva. Så, som jag trodde... när kåporna inte passar och huven inte vill stänga sig, och A-armarna ser raka ut trots att allt är snett. Då är det chassit som vikit sig.

Bara att börja demontera rubbet. Mål: Att byta hela främre chassit utan att behöva lyfta ur motorn... alltså minimalt med jobb önskas.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Bara att börja demontera rubbet. Mål: Att byta hela främre chassit utan att behöva lyfta ur motorn... alltså minimalt med jobb önskas.
tror du ska ta ur motorn de e bara ta av förgasarna + lite vattenslangar sen 4 bult sen ur med den det är lättaste skoter jag bytt/renovera/tagit ur motorn ut!
 
Senast redigerad av en moderator:

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
tror du ska ta ur motorn de e bara ta av förgasarna + lite vattenslangar sen 4 bult sen ur med den det är lättaste skoter jag bytt/renovera/tagit ur motorn ut!
Den här tråden skriver jag i efterhand. Skotern är klar (i princip). Det gick hur enkelt som helst utan att ta ur motorn faktiskt. Men det klart, vissa grejer hade varit lite enklare... mer om det kommer senare.
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Jag backar tiden lite, hittade några bilder från den fantastiska dag det blev ändå med skoteråkning. Trots snett chassi. Detta är alltså efter att björken blev märkt av en Renegade. Tänk om dagen slutat efter 10 min körning? Det känns inte alls jobbigt att börja riva i skotern efter att ha slutat säsongen på detta vis. Ikväll lägger jag förmodligen upp lite fler bilder på renoveringen.



Härliga backar att leka i, vi körde i betydligt värre backar också men ingen som hade tid att knäppa kort då.


Alla vill synas på bild med Renegaden...
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Ok, så jag kunde konstatera att chassit är knäckt, snett, böjt och vint. Nu skall vi alltså montera bort allt som är i vägen så jag kan byta de chassidelar som går att byta och rikta de som inte går att byta. Får se om A-armar behöver bytas och om dämparen har klarat sig. Det är inte otroligt att fästena vikt sig lite snett när chassit knäcktes.

Tar inte loss styret, skönt att slippa meka loss bromsslang, gaswire och sånt. Det går att lätt att få loss den här plasten och instrumentering ändå.


Jag märkte kablarna för säkerhets skull, man vet aldrig om det behövs.


Plasttoppen får man lätt loss efter man tagit bort instrumenteringen (som är buslätt den med, 4st torx) genom att lossa den stora muttern under tanklocket. Man får lossa chokewire och snabbkontakterna till D.E.S.S.


Nu är all plast borta. Lyset satt med låsclips som jag tog bort med en tång, sedan slidade man lyset åt sidan och lossade kablarna.


Tidsåtgång hitills : 1 timme
Kostnad hitills.... : 0 kr
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Med all plast borta så verkar det ju bara vara att skruva loss all skit som sitter fast på chassit... typ skidor, dämpare, A-armar, etc. Kul, och med facit i hand så här efteråt... det värsta på hela jobbet det var att ta bort bukplasten som sitter längs sidorna ner mot fotstegen. Alla annat är enkelt, eller ja bukplasten var också enkelt men lite tidsödande. Men mer om det senare, bukplasten alltså, nu detta...

Börjar med att ta bort skidorna, bestämmer mig för att ta bort dem separat. Ett alternativ hade varit att ta loss A-armarna och övre dämparfästet från chassit och ta loss hela framvagnen intakt. Men jag vill ta loss A-armarna för att se så de inte är böjda eller snea... de SER raka ut men man vet aldrig.

Styrstaget lossas.


Övre A-armen lossas från skidan.


Nedre A-armens kulbult lossas, den är konisk så man behöver en spindelledsavdragare. Denna skall visst vara från en gammal SAAB. Funkade hur som helst kanonbra.


Jag låter bultar och muttrar sitta kvar på A-armen så vet man var man har dem. Bakre bulten på övre A-armen håller ihop främre chassiboxen mot tvärplåten framför motorn. Värt att notera till senare när det hela skall sättas ihop igen... ni får se då vad jag menar.


Övre dämparfästet, man kommer åt bulten genom ett plastlock i bukplasten.


Samma sak här, låter all bultar och muttrar och brickor sitta där de hör hemma.


Nedre A-armen loss. Här kan man notera att bakre bulten håller ihop främre chassiboxen med resten av skotern (tvärplåten som syns på bilden). Främre bulten håller fast främre bukplasten och lyftbågen mot chassiboxen.


Mina hjälpredor... Lukas 4½ år, Isak 1½ år.


Tidsåtgång hitills : 3 timmar
Kostnad hitills.... : 0 kr
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Ingen bild här, men efter att ha tagit bort A-armarna på båda sidor så la jag dem ovanpå varandra för att se så de inte var böjda eller krokiga. Som tur är så var de inte det, eller tur och tur... otur egentligen eftersom om de hade böjt sig hade kanske chassit klarat sig. Liiiiiiite lättar byta A-armar på en sida än att byta hela främre chassit.

Även dämparen verkar ha klarat sig, när jag rullar den ser den rak och fin ut.
 

SIE_

Medlem
31 jan 2009
30
0
1
Skellefteå
Har du kollat på den där Crossmenbern som sitter vid nedre a-arms fästen går i hop kan ha fått sig en knäck där typiskt om man råkar köra in i saker :D
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Har du kollat på den där Crossmenbern som sitter vid nedre a-arms fästen går i hop kan ha fått sig en knäck där typiskt om man råkar köra in i saker :D
Crossmember = chassiboxen som jag kallar den, jag gav den ett svenskt namn. Och ja, det var snett alltihop som du kan se på bilderna... crossmembern, tvärplåten som den sitter i, sidoplåten på växellådssidan.
 

Extra

Välkänd medlem
26 dec 2008
206
0
16
Norge/skellefteå
Vist är crossmembern den där balken som sitter i mitten av själv bulkheaden eller har jag fel

sedan är BPRs nitar helt fantastiskt hårda att borra bort :)


Har du inte försäkring så du slipper jucka chassit rakt själv utan bänk m.m
För A-armar kostar ju ca 1000kr st om du har knäckt 2st sedan ska byta främre chassit så har jag för mig att den kostade mellan 3-4500kr
Självrisken är ju typ på 5000 så undra om de inte hade blivit billigare men som sakt de kan ju vara roligt att göra något under sommaren okså
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
Vist är crossmembern den där balken som sitter i mitten av själv bulkheaden eller har jag fel

sedan är BPRs nitar helt fantastiskt hårda att borra bort :)


Har du inte försäkring så du slipper jucka chassit rakt själv utan bänk m.m
För A-armar kostar ju ca 1000kr st om du har knäckt 2st sedan ska byta främre chassit så har jag för mig att den kostade mellan 3-4500kr
Självrisken är ju typ på 5000 så undra om de inte hade blivit billigare men som sakt de kan ju vara roligt att göra något under sommaren okså
Crossmembern är hela främre chassidelen som A-armarna sitter fast mot. Det inkluderar den balk man ser på undersidan, som i sig är svetsad på hela främre delen.

Om du läser det jag skrivit tidigare så ser du att jag har konstaterat att A-armarna är raka och att hela främre chassiboxen kostar "endast" 2005 kr.

Och om du fortsätter läsa det jag kommer posta inom kort så kommer du se att jag inte borrar bort några nitar eftersom det är helt lönlöst.
:)

Och nej, jag hade inte helförsäkring. Men givet självrisken på en sådan så har den här historien ett lyckligt slut... tycker jag.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
De blåmarkerade är vad som kallas den "flygande nunnan" "the nun" "the flying nun" enl. nordamerikansk maner. Detta eftersom de visst ser ut som en karaktär från 50-60(??) talet.

de rödmarkerade är grejjer från 440 och xRS maskinerna som är rekomenderade att montera, fast de e fan hutlöst dyra..
 

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
De blåmarkerade är vad som kallas den "flygande nunnan" "the nun" "the flying nun" enl. nordamerikansk maner. Detta eftersom de visst ser ut som en karaktär från 50-60(??) talet.

de rödmarkerade är grejjer från 440 och xRS maskinerna som är rekomenderade att montera, fast de e fan hutlöst dyra..
Jag har monterat #41 eftersom det var där min knäcktes.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Alright, köpte du den från åf?
prislistan jag har fått är följande

7: 734:-
6: 298:-
41: 303:-
under motor´
n: 463:-
fotsteg fram: 882:-
fotsteg bak: 1108:-