Den bensin Ford-V6 som sitter i dom flesta vagnar som levererats till svenska försvaret, är en motor som svenska försvaret "Specade" till sina vagnar.
Orsaken till detta, lär vad jag hört, vara att dom blev billigare i inköp.
Dels blev de billigare i inköp men framförallt var detta ett politiskt beslut där tidsramen för leverans tidigarelades mot vad FMV ville och inte medgav att Hägglunds satte in rätt motor från början då den inte fanns tillgänglig i rätt numerär.
Man kan lugnt säga att det beslutet kostat många många ton koldioxid
i onödan både för att driva vagnen och också för att hela tiden få fram bränsle till den.
Noterbart är också att det egentligen inte vart någon försäljning utanför Sverige föränn dieseln stoppades in.
Hursomhelst en suverän vagn på att ta sig fram och med en rutinerad terrängläsare och chaufför med rätt känsla tar man sig överallt.
Lite jobbig att sänka genom isen eller för den delen en blötmyra, visst den flyter men ska ju ryckas upp över iskanten på något sätt (ha alltid bottenpluggarna monterade.
Ni kanske har en bärgningsbock 1 A MT redo för det eventuella ?, (tror den hette så men teknikerna innanför stängslet kan nog söka i sitt system)borde annars finnas att få tag på då de nog utgått, lättarbetad i aluminium, bra för skotran också om än lite för stor kanske.
En sak som jag skulle göra som "privatägare" utan tillgång till att gömma kostnaderna i något annat större utrymme och skulle köra med den i många år framåt vore att
på framvagnen montera någon form av bukskydd då det inte är enkelt eller billigt att börja plastsvetsa om någon sten tar på rätt ställe.
Med rätta kontakter på någon plast eller plåt (alu) borde det gå att innovatera något bra, en lätt inverterad V-form förbättrar framkomligheten dessutom (se bottenutformning på t ex CV 90 som utan tilläggskompositens viktpåslag är ett översnöfordon).