Bandvagns "Overhauling"

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Har du fått fason på lysena?

Har hållit på en hel del med billjud och fått lära mig den hårda vägen att för klena kablar kan spöka ganska ordentligt.

Prova dra en extra jord och se om det hjälper.
Strömmen letar sig från minus till plus så det KAN räcka med en grövre jord.
Dock finns ju alltid risken för överhettade kablar när de är för tunna, med konsekvensen att kabelhöljet till slut smälter.

finns en lathund här för kabeldiametrar, som ska öka i grovlek ju längre man drar kabeln för att bibehålla spänning.

http://www.zatzy.com/bilstereo/242296-kabelgrovlek-steg-tabeller-m-m.html


Hoppas det kanske hjälper om det inte redan är fixat //Dennis
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Har du fått fason på lysena?
Yes nu lyser alla, när föraren vill, inte när dom själv vill.
Vi drog en extra kabel baköver så att varje lykta nu har var sin kabel, förrut delade dom på samma kabel.
Då varje lampa är på 35 W så ska det egentligen räcka, men vi tänkte inte på att i tändningsögonblicket kräver lampan mer ström.
 
P

powq

Grymt bygge! Bandvagnar är roliga maskiner! :)

Vad gäller hydrauliken tror jag ni har gjort helt rätt då ni inte kopplade in er direkt på bandvagnens hydraulik. Har själv kört en bandvagn med lastväxlare på bakdelen och där var det ett skilt system. Tror inte det är riktigt dimensionerat för att koppla in fler funktioner på det "vanliga" systemet.

Hursomhelst så är det ett grymt bygge!
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
Det sitter en Mercedes "Turbosexa" på 3 Liter, i princip likadan motor som i en Mercedes 300.
Den levererar en effekt på 136 hk.
Den drar bara hälften så mycket bränsle som bensinversion, vilket är ca. 10-15 Lit./tim.
För att överföra kraften från motorn, så sitter det en "Mercedes-automatlåda".
Denna drivlina är den som egentligen är orginal för just 206:an, men den finns också med en femcylindrig mercamotor.

Den bensin Ford-V6 som sitter i dom flesta vagnar som levererats till svenska försvaret, är en motor som svenska försvaret "Specade" till sina vagnar.
Orsaken till detta, lär vad jag hört, vara att dom blev billigare i inköp.
Det är så att i dom äldre versionerna (BV 206) så sitter det en Ford V6 bensin och i dom nyare bandvagnarna sitter det Mercedes diesel (BV 206D eller BV 208). Samma sak med Haubits 77. Sitter Volvo B18 i dom tidigare 77 Adam och Mercedes diesel i dom nyare 77 Bertil.

Byta drivband på dom gör man inte ensammen.

Grymt roliga maskiner att fara runt och leka med. Skulle inte tacka nej till en. :becky:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Den bensin Ford-V6 som sitter i dom flesta vagnar som levererats till svenska försvaret, är en motor som svenska försvaret "Specade" till sina vagnar.
Orsaken till detta, lär vad jag hört, vara att dom blev billigare i inköp.
Dels blev de billigare i inköp men framförallt var detta ett politiskt beslut där tidsramen för leverans tidigarelades mot vad FMV ville och inte medgav att Hägglunds satte in rätt motor från början då den inte fanns tillgänglig i rätt numerär.

Man kan lugnt säga att det beslutet kostat många många ton koldioxid:) i onödan både för att driva vagnen och också för att hela tiden få fram bränsle till den.
Noterbart är också att det egentligen inte vart någon försäljning utanför Sverige föränn dieseln stoppades in.

Hursomhelst en suverän vagn på att ta sig fram och med en rutinerad terrängläsare och chaufför med rätt känsla tar man sig överallt.
Lite jobbig att sänka genom isen eller för den delen en blötmyra, visst den flyter men ska ju ryckas upp över iskanten på något sätt (ha alltid bottenpluggarna monterade.

Ni kanske har en bärgningsbock 1 A MT redo för det eventuella ?, (tror den hette så men teknikerna innanför stängslet kan nog söka i sitt system)borde annars finnas att få tag på då de nog utgått, lättarbetad i aluminium, bra för skotran också om än lite för stor kanske.

En sak som jag skulle göra som "privatägare" utan tillgång till att gömma kostnaderna i något annat större utrymme och skulle köra med den i många år framåt vore att på framvagnen montera någon form av bukskydd då det inte är enkelt eller billigt att börja plastsvetsa om någon sten tar på rätt ställe.
Med rätta kontakter på någon plast eller plåt (alu) borde det gå att innovatera något bra, en lätt inverterad V-form förbättrar framkomligheten dessutom (se bottenutformning på t ex CV 90 som utan tilläggskompositens viktpåslag är ett översnöfordon).
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Dt dom vart billigare i inköp torde således ha ätits upp efter en 8-10 mil pga högre bränslekostnader. :becky:
För att inte tala om livslängden på motorerna, Fordarna har ju lätt för att gå varm vid tung belastning. Stänger man av motorn utan att låta den gå 5 min. på tomgång, för att kyla ner sig, så kom toppbyte som ett brev på posten.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Noterbart är också att det egentligen inte vart någon försäljning utanför Sverige föränn dieseln stoppades in.
Holländska försvarsmakten har beställt sina 206 med Cumminsdieslar på nästan 200 hk. I vart fall dom som är här uppe och övar kör omkring med sådana. Dom kör i "Åttor" runt "Bensinsexorna".
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Varför valde ni bort radiohytten? Viktbesparing?
Då vi även åtar oss transportuppdrag i terräng, så är ju ett flak mer praktiskt och flexibelt, förutsatt att det man transporterar inte är behov av värme.
Planen är också att montera en kran på flaket för att kunna lyfta upp lite tyngre saker. Vi har en kran, men lite dåligt med tid för att få det gjort. :cheesy:
Sedan så är ju flaket även bra för den verksamhet vi själva har.

Sedan så erbjuder en radiohytt ingen trevlig miljö för åkande, då den har dåligt med fönster. Så den blev en "Älgpasskoja" av den.
Men vi har en "Vanlig" hytt också, och det är ju snabbt att skifta mellan flak och hytt om man nu skulle ha ett behov av att skjutsa folk.