Har ingen bensin med 98 oktan att tillgå..

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tjena,

har ett litet problem vid stugan; det finns ingen 98-oktanig bensin vilket min SRX 700 kräver!!

Ska jag köra på enbart 95 eller ska jag slå i oktan booster oxå? :confused:

Vill ju inte att den ska gå kasst eller ha sönder sig själv för att jag kör den på 95...


(Har sökt utan resultat)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Tjena,

har ett litet problem vid stugan; det finns ingen 98-oktanig bensin vilket min SRX 700 kräver!!

Ska jag köra på enbart 95 eller ska jag slå i oktan booster oxå? :confused:

Vill ju inte att den ska gå kasst eller ha sönder sig själv för att jag kör den på 95...


(Har sökt utan resultat)
Nog är det 95 dom ska köras på inte 98. Jag har kört på 95 i 2år och den går hur bra som helst. Visst kan man köra på 98 men det är inte till någon nytta.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om du kör standardkompression så lär det inte vara någon fara att köra 95.

Oktanbooster är def. överreklamerat, men fungerar säkerligen - dock inte i den utsträckning som utlovas av tillverkaren. (min nuvarande bil hade gått sedan 2001 i England, standardmappad på 100 oktan RON och har körts med oktanbooster, av märket Nitrous Formula Race Formula Europe. Om min bil verkligen varit i behov av booster under den tiden så har det alltså fungerar, men kan inte tänka mig att en flaska höjer 160 liter soppa till i närheten av 6 oktanenheter, vilket de påstår att den höjer "UPP TILL"! - då skulle ingen slösa 40:-/liter på racesoppa...)

Om du ska ha booster som fungerar på riktigt så är det Toulen eller Xylene du ska kika på. Xylene finns hos ex. färghandlaren och kostade 55:- för en liter senast jag kollade.
Räkna på 1+4 inblandning, vilket ger ett literpris på drygt 20:-, och def. ett oktantal över 98.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Om du kör standardkompression så lär det inte vara någon fara att köra 95.

Oktanbooster är def. överreklamerat, men fungerar säkerligen - dock inte i den utsträckning som utlovas av tillverkaren. (min nuvarande bil hade gått sedan 2001 i England, standardmappad på 100 oktan RON och har körts med oktanbooster, av märket Nitrous Formula Race Formula Europe. Om min bil verkligen varit i behov av booster under den tiden så har det alltså fungerar, men kan inte tänka mig att en flaska höjer 160 liter soppa till i närheten av 6 oktanenheter, vilket de påstår att den höjer "UPP TILL"! - då skulle ingen slösa 40:-/liter på racesoppa...)

Om du ska ha booster som fungerar på riktigt så är det Toulen eller Xylene du ska kika på. Xylene finns hos ex. färghandlaren och kostade 55:- för en liter senast jag kollade.
Räkna på 1+4 inblandning, vilket ger ett literpris på drygt 20:-, och def. ett oktantal över 98.
Varför ska han köra på booster? SRX'n ska köras på 95. Vi är 4 ägare av SRXar i Överkalix och alla kör på 95!
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ok, då får den gå på 95 då! 20 kr litern vill jag inte köra på :aetsch:


Har läst en del på totallyamaha.com att de ska ha ordentlig soppa i sig, men men.
I USA kanske man måste köra med tillsats i dom pga skitbränslet. Men inte i Sverige och jag tror till och med det står någonstans på skotern att man ska köra på bryfri 95.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Varför ska han köra på booster? SRX'n ska köras på 95. Vi är 4 ägare av SRXar i Överkalix och alla kör på 95!
Vem har alls argumenterat om att han ska köra med booster?

I USA kanske man måste köra med tillsats i dom pga skitbränslet. Men inte i Sverige och jag tror till och med det står någonstans på skotern att man ska köra på bryfri 95.
Vad är det för fel på jänkarnas bränsle?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Om du ska ha booster som fungerar på riktigt så är det Toulen eller Xylene du ska kika på. Xylene finns hos ex. färghandlaren och kostade 55:- för en liter senast jag kollade.
Räkna på 1+4 inblandning, vilket ger ett literpris på drygt 20:-, och def. ett oktantal över 98.
.... Och jänkarna har lägre oktantal på sitt bränsle. Det "vanligaste" bränslet som man kör på, i vårat fall 95oktan = 87oktan där.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
.... Och jänkarna har lägre oktantal på sitt bränsle. Det "vanligaste" bränslet som man kör på, i vårat fall 95oktan = 87oktan där.

Delvis, ja.
Läs på om RON, MON och PON så ska du nog bilda dig en korrekt uppfattning.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kör på 95oktan. Funkar hur bra som helst till din skoter.

Jag har för mig att jänkarna har bättre soppa än vad vi har. Vi har ju så jävl* mycket kemikalier och tillsatser i våran soppa.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Varför ska det krånglas och köras på 98?
Förövrigt ska Qstar sluta sälja 98 ska bara vara 95 och E85
Enda anledningen till att använda 98 oktan i dagens läge är för att slippa den 5%-iga inblandningen av etanol som sänker energivärdet en smula. Ingen här inne känner någon skillnad, Stig Larsson här på forumet har mätt upp en inte anmärkningsvärd men betydande skillnad i bränsleförbrukning och det är det enda man kunde bry sig om.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Har t om i något nödfall kört på 95 i 440 min och inte ens då märker jag skillnad, men den ska ju ha 98 för att undvika spikningar så vanligtvis körs det på 98 :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ungefär så att det är samma soppa som mäts på samma sätt(jag vet att det inte mäts på samma sätt men man kommer fram till samma sak) men att det finns olika standarder för att förhålla sig till mätresultatet och därifrån kommer olika siffror.

Eftersom Nordda var så snäll att redigera inlägget så kanske jag ska förtydliga att det handlar om MON, PON och RON.
Börjar bli less på eran redigeringspolicy. Och nej det tar jag inte via PM för då är det ju bara ni admins som ser det.
 
Last edited:

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Ungefär så att det är samma soppa som mäts på samma sätt(jag vet att det inte mäts på samma sätt men man kommer fram till samma sak) men att det finns olika standarder för att förhålla sig till mätresultatet och därifrån kommer olika siffror.
98 oktan behandlas på helt andra sätt än 95 oktan. Så förutom att man får tre oktan mer så får man bättre kvalité också. Men eftersom det inte finns vid stugan får man väl köra på 95!! :)


Vår V70 T5 känns det rätt bra skillnad mellan 95 och V-power (99 oktan). Förutom bränsleförbrukningen så går den aningens bättre.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
98 oktan behandlas på helt andra sätt än 95 oktan. Så förutom att man får tre oktan mer så får man bättre kvalité också. Men eftersom det inte finns vid stugan får man väl köra på 95!! :)


Vår V70 T5 känns det rätt bra skillnad mellan 95 och V-power (99 oktan). Förutom bränsleförbrukningen så går den aningens bättre.
Kvalitet har inget med oktantalet att göra. Att 95 har mer onödiga tillsatser har inget att göra med att det är just 95 oktan. Men ja, tack vare tillsatserna så är det helt subjektivt i mina ögon ett sämre bränsle men jag kör ändå endast på det varje gång jag handlar.

Sitter en liten grej som känner av oktantalet så den ställer om motorn för att kräma ur lite mer från grejerna. Än en gång, inte bränslets fel att motorn ställer om sig. Utan den funktionen hade du aldrig märkt skillnad.