Har ingen bensin med 98 oktan att tillgå..

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
bara att byta skoter...det är ju därför 440 har försvunnit på marknaden....


du kan tanka 95 i den utan problem.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
hmm undra om man inte skulle ta och fundera på att byta ut skotern mot en spark om man funderar på om det blir billigare att köra på 95oktan istället för 98oktan....mätbar skillnad på 95 och 98oktan? ja... märkbar skillnad på en original snöskoter? nä och jag vet inte om det är mer "skit" i 95oktaning bränsle än 98.....nu är väl inte den 95oktaniga 95oktan utan den heter väl bara så.
Varför skulle inte 95-oktanig bensin ha 95 oktan? Och det är ju mer "skit" i 95-oktanig bensin, t ex några procent etanol.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Efter vad jag hört ska Tragiskt nog 98 oktanig soppa försvinna i hela Sverige och vi i Västerbotten ska tydligen vara först att bli av med den =(

Har alltid kört alla mina skotrar på 98, om det kostar en hundring eller två extra på en hel vinter, So What?, Säkerhetsmarginaler är ju alltid kul att ha.....

En tråkig sak med 95 oktaniga såsen är att den verkar få munstycken att korrodera, det är knappast soppan i sig utan det lär bero på spriten, men faktum är att den lokala BRP-mecken repat otaliga 550 fläktisar som skurit p.g.a att lågfartsmunstycket ärgat tätt och alla dessa har kört på 95, han har ännu inte sett ett enda sådant ras på en maskin som uteslutande gått på 98.........
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
För mig är ju bortagandet äv 98 oktan förödande tråkigt.. Jag sätter ju kompförhållandet så nära spikning det går och på så viset får man både mer pullvwer och lägre soppaförbrukning..Ex på min tc 1000,, Om jag vet att 98oktanaen ska vara kvar 2 år till sätter jag kompf på 13-1 och tjenar då betydliga siffror hk och soppa förbrukning. men ska den bort nu i vinter blir kompF betydligt mindre evnt bara 12-1 :boring::argh::bawling: och börsen och brombänken skriker :D

Kör för guds skull 98 oktan i alla skotrar! Ni tjänar ju cylinder och kolvslitage pga att kolvtoppen,,ja hela motorn går kallare oavsett komp förhåll.

Och man kan öka på förtändningen någon grad om man kör 98okt och på så vis tjena puillver och ecco. Alla stenålderskotrar har feg komp och fegtändningvpga att dom skla klara hela värdens olika bränsle oktan,, Så ställ på tändningen några grader vet jag!!

Ex på en srx flytta tändläget motsols 2grader och tjena ca 2hk och 1dl milen Kvallificerad gissning!!:D
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
jag vet inte om soppakvaliten skiljer sig mellan fabrikat,
men jag hade en volvo 240 för 15år sedan som glödtände på okq8 bensin men inte på shell, och det var samma oktantal på dom.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..halvtjatig tråd fram och tillbaka detta, "vi är 7st som har kört på 95 i 12år och ingen har någonsin testat 98oktan men våra skotrar går snabbare på hårdspåret ändå"
ok inte korrekt citat, eller sant, men kom igen..

kör man på 95 i 2år "utan att märka skillnad", så är de ju inte så konstigt!! för att uppfatta skillnad på 95okt så måste man ju värdera mot tex körning med 98 för att veta hur de känns/syns. Åtminstånde kolla motorn 10mil men de ena 10 mil med de andra.. sedan så kan kanske lite fler kvalifiserade åsikter börja noteras här..

postar ett inlägg, tillängnat arctic grabbarna, men de flesta kan nog dra åt sig lite info. High Output = High Octane..


When Arctic Cat coaxed 160-plus hp out of its 800 laydown twin via new exhaust, pistons, cylinder porting, EFI calibration, ignition timing, APV valves and the good ol’ Greg Spaulding voodoo, it prompted the strong recommendation that owners use 91-octane fuel.

I say “strong recommendation” because 91 octane is NOT required in order for this engine to function. But without 91 octane, it likely won’t function at its intended peak performance.

The reason: detonation.

Detonation (aka: knock) can be the result of several factors, including insufficient octane, too-high operating temperatures (such as poor snow situations where the heat exchangers don’t get enough cooling) and poor fuel quality.

During the H.O. upgrade, the 800 engine also got an upgraded knock sensor. When the 800 H.O. detects knock/detonation, it automatically retards ignition timing in stages – up to 3 degrees –to accommodate and compensate for whatever factor is producing it.

If retarding the timing 3 degrees doesn’t prevent the detonation, the engine goes into self-preservation mode (SPM) to prevent burn-down.

SPM limits engine speed to 7,900 rpm (as compared to the 8,300-8,350 rpm in normal operation) and delivers a richer fuel mixture. When it’s in SPM, the digital instrument gauge flashes the word “Octane.” The engine stays in SPM until the instigating factor is remedied AND the engine has been shut off and restarted.

While a 7,900 rpm limit and richer fuel mixture are significant downgrades to the 800 H.O.’s performance, it’s far from a measly “limp home” mode. Even in SPM, the engine is producing somewhere in the neighborhood of 130 hp which, last time I checked, delivers a worthwhile riding experience.

So dispel the idea that the 91-octane “requirement” means you can’t run 87 octane in the event you’re running low on fuel and the only stuff available is low-grade.

Also worth mentioning: the higher the elevation, the likelihood for detonation decreases. At elevations of 5,000 feet and higher, you can probably use 87 octane without experiencing detonation
http://www.arcticinsider.com/Article/800-High-Output-=-High-Octane
.. och kom ihåg, stog de på internet så är de sant.
 
4

426H

postar ett inlägg, tillängnat arctic grabbarna, men de flesta kan nog dra åt sig lite info. High Output = High Octane..
Det där gäller även för brp:s power-tek motorer. Dom funkar på samma sätt, med knacksensor och tre tändkurvor anpassade för olika oktan.
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
men ska man köra 98 i alla skotrar? såväl 2-takt som 4-takt? är inte dom äldre som t.ex. jag har sxr 700 från 2000 byggda fpör 95 oktanig soppa?

hörde bara att man inte märker någon skillnad på vilken oktan man kör i en skoter.. (95 eller 98)

skulle vara bra att få veta, lite mer effekt är ju aldrig fel :)
 
4

426H

skulle vara bra att få veta, lite mer effekt är ju aldrig fel :)
Mer effekt blir det bara med en modern motor med avancerad motorstyrning som kan ställa tändning (eller laddtryck om det är turbo) utifrån oktantalet.
En gammal motor anpassad för 95 får inte mer effekt om den körs på 98. Däremot får du större marginal mot haverier pga detonation om du kör med 98. Därför kör jag hellre på 98 (om det finns).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
men ska man köra 98 i alla skotrar? såväl 2-takt som 4-takt? är inte dom äldre som t.ex. jag har sxr 700 från 2000 byggda fpör 95 oktanig soppa?

hörde bara att man inte märker någon skillnad på vilken oktan man kör i en skoter.. (95 eller 98)

skulle vara bra att få veta, lite mer effekt är ju aldrig fel :)

Kör 98 helt klart för kylningen skull och köp en tändkil eller flytta picken 2 grader så får du 2 kusar mer i botten mellanreg + att debn drar mindre soppa. OBS flyttas på egen risk,, Men ska inte vara någon fara,,:D Jag har därimot inte sagt något om flytta tändläge om den skär:D Men som sagt ingen fara jag tror säkert den klarar fler grader :rolleyes:


Frågann är dock när 98 försvinner på mackarna?
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Någon skillnad har det blivit på bränslet det här året i alla fall. I början på säsongen när jag skulle ha igång skotrarna, så vägrade de starta. Anledningen till var att förgasarna hade satt igen av bensinen. Det problemet hade jag inte förra året när skotrarna skulle igång.
Tankar nu 98 oktan och hoppas på att det bränslet håller högre kvalitet. Fast det vet jag inte förrän nästa säsongs början.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
98 är som det står i många trådar här lite bättre än 95, ändock kvarstår problemet med lagringsbeständighet, efter ett par månader så är bränsle inte lämpligt att köra på i våra mindre förbränningsmotorer.

Och ännu har de inte börjat blanda in upp till 10 % etanol som är tillåtet från i våras så det återstår många besvärligheter för snöskoter och båtägare, säkert på/i mer eller mindre trevliga ställen/situationer.

Givetvis kan man lägga några hundringa på olika typer av stabilisatorer men so far känns det onödigt.

För att slippa j-skap så gör jag enligt nedan varje vår, givetvis aldrig annat än 98 i tanken.
1. Toppfyll tanken
2. "Summeriza" (dvs en knapptryck med Etec, SDI och vanliga förgasare ingen åtgärd)
3. Kolla och toppa upp tanken ett par gånger under sommaren (minsta yta i luftkontakt)
4. Dränera tanken helt, häll i några liter och skvalpa runt, dränera ur>>häll i en bil och förbruka
5. Fyll nytt fräscht bränsle
6. Starta upp, kör och var glad och sarkastisk mot kompisar med bränslerelaterade problem.!

Öppnar man och kollar bränslefilter och bränslepump på en SDI eller Etec som gått 2-3 år utan några åtgärder, förvarats varm/kallt osv så kan det vara rätt skitigt dvs inge bra i kombination med vintertemp.

Men men, snart har de säkert blandat ännu mer etanol så det blir nog att köra på alkylat på något år.