Som lekman med empiriska studier av detta så blir 98 totalt billigare, har tankat på mack och samma sträcka över 186 km (gps) med en ST 600 några år tillbaka visade att den ville ha en aning mindre per mil, dessutom såg man på stiften att den gick varmare med 95 så rent tekniskt borde det ge mindre slitage på lång sikt.
Tillverkarna säger ju alla att deras motorer går att köra på 95 för det vill ju folk höra då det skiljer några tioöringar, (finns ju de som har tid att åka bil från Luleå till Piteå för att tanka 50 öre billigare), hursomhelst säger ju tillverkarna så att man bör...gärna köra på 98, själv skulle jag i alla fall med en 800 eller ännu potentare motor köra på 98 då det är renare bränsle.
Även i personbil blir det skillnad, i sambons bensinare går den på 0,85-0,87 med 95 och 0,8-0,82 med 98 och tanka diesel (laglig sådan) själv i Finland så nöjer sig D5:an med nästan 1 dl mindre jmf det svenska miljöbränslet.
Kontrollerat även på andra sidan Atlanten, där har de i vissa delstater lagkrav på 10% inblandning av etanol och de finns dem som anser att detta då är orsaken till att motorer framförallt vid hård körning går väldigt varma och i värsta fall nyper, bränner hål på kolven osv. Det ligger något i detta resonemang då ju etalnolen bla binder vatten samt har sämre kylande egenskaper, både dessa egenskaper är ju till nackdel för en 2-taktare. Dessutom tillåter inte bensinslangarna från BRP högre än 10 % inblandning av etanol av någon anledning.
I Sverige är det idag 5 % inblandning, även vid så lite så får man sämre energivärde totalt sett.
Bästa bränslet idag är nog egentligen alkylat om man kör med detta från början i en ny motor, problemet är bara att vara säker på att få tag på det överallt så att man inte tvingas till att tanka vanligt bränsle emellanåt då det inte är bra för motorn att blanda.