Har ingen bensin med 98 oktan att tillgå..

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Enda anledningen till att använda 98 oktan i dagens läge är för att slippa den 5%-iga inblandningen av etanol som sänker energivärdet en smula. Ingen här inne känner någon skillnad, Stig Larsson här på forumet har mätt upp en inte anmärkningsvärd men betydande skillnad i bränsleförbrukning och det är det enda man kunde bry sig om.
NEJ.. Inte i en omodern skoter motor vittfall.

Möjligtvis i en hög-tech insprutsmotor
Här har du fel. Själva bensinen är likadan. Det enda är att de har blandat i etanol i handelsvaran bf95 och därmed pajjat energivärdet och därför påverkas bränsleförbrukningen. Någon som vet om de struntar i etanolinblandingen under vintern? Vet att etanolhalten i e85 sjunker under vintern för att underlätta kallstartegenskaperna.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Här har du fel. Själva bensinen är likadan. Det enda är att de har blandat i etanol i handelsvaran bf95 och därmed pajjat energivärdet och därför påverkas bränsleförbrukningen. Någon som vet om de struntar i etanolinblandingen under vintern? Vet att etanolhalten i e85 sjunker under vintern för att underlätta kallstartegenskaperna.
Kan tyvärr inte hålla med, visst Energi innehållet är lägre, några procent, men i en skotermotor utan moderna fassoner som DI osv.
Är det att få en lägre förbrukning nästan omöjligt, då förgasarna inte tar hänsyn till vilken bensin det är..?
Sen bränsleflödet är ju samma varesig du har 95 lr 98okt i tanken ;)

Obs nu snackar jag om samma motor (utan mod. mellan bränsle byterna)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Citerar Stig Larsson:
Som lekman med empiriska studier av detta så blir 98 totalt billigare, har tankat på mack och samma sträcka över 186 km (gps) med en ST 600 några år tillbaka visade att den ville ha en aning mindre per mil, dessutom såg man på stiften att den gick varmare med 95 så rent tekniskt borde det ge mindre slitage på lång sikt.
Tillverkarna säger ju alla att deras motorer går att köra på 95 för det vill ju folk höra då det skiljer några tioöringar, (finns ju de som har tid att åka bil från Luleå till Piteå för att tanka 50 öre billigare), hursomhelst säger ju tillverkarna så att man bör...gärna köra på 98, själv skulle jag i alla fall med en 800 eller ännu potentare motor köra på 98 då det är renare bränsle.

Även i personbil blir det skillnad, i sambons bensinare går den på 0,85-0,87 med 95 och 0,8-0,82 med 98 och tanka diesel (laglig sådan) själv i Finland så nöjer sig D5:an med nästan 1 dl mindre jmf det svenska miljöbränslet.

Kontrollerat även på andra sidan Atlanten, där har de i vissa delstater lagkrav på 10% inblandning av etanol och de finns dem som anser att detta då är orsaken till att motorer framförallt vid hård körning går väldigt varma och i värsta fall nyper, bränner hål på kolven osv. Det ligger något i detta resonemang då ju etalnolen bla binder vatten samt har sämre kylande egenskaper, både dessa egenskaper är ju till nackdel för en 2-taktare. Dessutom tillåter inte bensinslangarna från BRP högre än 10 % inblandning av etanol av någon anledning.
I Sverige är det idag 5 % inblandning, även vid så lite så får man sämre energivärde totalt sett.

Bästa bränslet idag är nog egentligen alkylat om man kör med detta från början i en ny motor, problemet är bara att vara säker på att få tag på det överallt så att man inte tvingas till att tanka vanligt bränsle emellanåt då det inte är bra för motorn att blanda.
Härifrån: http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=192089&postcount=9

Om motorn levererar mer effekt per droppe behöver du inte hålla in gasen så mycket och då minskar du själv på bränsleflödet. Alltså inte en funktion inbyggd i bränslesystemet utan det kontrollerar du själv.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Citerar Stig Larsson:


Härifrån: http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=192089&postcount=9

Om motorn levererar mer effekt per droppe behöver du inte hålla in gasen så mycket och då minskar du själv på bränsleflödet. Alltså inte en funktion inbyggd i bränslesystemet utan det kontrollerar du själv.
Okej, lägger mig ;) I teorin är det ju simpelt att du förbrukar kanske någon dl mindre soppa om du använder skallen.

Men i praktiken (som vi ju faktiskt lever i) kommer det inte funka.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Okej, lägger mig ;) I teorin är det ju simpelt att du förbrukar kanske någon dl mindre soppa om du använder skallen.

Men i praktiken (som vi ju faktiskt lever i) kommer det inte funka.
Här tror jag att teori och praktik går hand i hand.
Men vad vet jag? Ingen av oss har väl någon speciell utbildning som resulterat i spjutspetskompetens i det här området(om nu inte du gått någon helflashig utbildning sen jag sist såg dig:D).
Vad jag säger är ju bara den förklaring jag tycker låter rimligast och då kan det bli fel, men har jag fel så försöker jag igen.:)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Här tror jag att teori och praktik går hand i hand.
Men vad vet jag? Ingen av oss har väl någon speciell utbildning som resulterat i spjutspetskompetens i det här området(om nu inte du gått någon helflashig utbildning sen jag sist såg dig:D).
Vad jag säger är ju bara den förklaring jag tycker låter rimligast och då kan det bli fel, men har jag fel så försöker jag igen.:)
Haha, nej är kvar i lapphelvete på BST! :D
Men vi lär aldrig få våra teorier bevisade, så vi kan väl stanna här med två teorier! :)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Citerar Stig Larsson:


Härifrån: http://www.snowmobile.se/forum/showpost.php?p=192089&postcount=9

Om motorn levererar mer effekt per droppe behöver du inte hålla in gasen så mycket och då minskar du själv på bränsleflödet. Alltså inte en funktion inbyggd i bränslesystemet utan det kontrollerar du själv.
Men nu är det ju så att effektskillnaden är för liten för att man ska nöja sig med mindre gas, så då kommer den fortfarande ta lika mycket. Det fungerar kanske om man kör med exakt samma gaspådrag vid 95okt och 98okt, då borde man komma lite längre med 98oktan.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Men nu är det ju så att effektskillnaden är för liten för att man ska nöja sig med mindre gas, så då kommer den fortfarande ta lika mycket. Det fungerar kanske om man kör med exakt samma gaspådrag vid 95okt och 98okt, då borde man komma lite längre med 98oktan.
Eftersom en motor på etanol förbrukar mer bränsle borde ju rimligtvis 95 oktan med 5 % etanol i dra mer än 98 oktan utan etanol.... :beer:
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Det lät ju inte så kul om det e ett helvete;) då jag själv ska till BST till vintern:rock:
Bry dig inte, han är inte från norrland ;)

EDIT: OnT då, jag tycker precis som Syst3m, det borde funka så :) Men teori och praktik kan ligga nog så långt ifrån varandra ibland.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Eftersom en motor på etanol förbrukar mer bränsle borde ju rimligtvis 95 oktan med 5 % etanol i dra mer än 98 oktan utan etanol.... :beer:
Det är låter rimligt, fast förbrukningen sjunker nog inte så mycket att man tjänar på att köra på 98. Fast det kanske är värt att betala de extra kronorna för en bättre körupplevelse:)?
Nån som vet den ungefärliga prisskillnaden mellan 95 och 98?

Jag har endast kört på 95 och skotern går som en klocka. Men får väl testa en tank 98 till vintern och testa skillnaden:)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har endast kört på 95 och skotern går som en klocka. Men får väl testa en tank 98 till vintern och testa skillnaden:)

Den lär vara enorm, rent psykiskt.
Särskilt din stenåldersmaskin kommer inte att göra någon skillnad på bytet.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Det är låter rimligt, fast förbrukningen sjunker nog inte så mycket att man tjänar på att köra på 98. Fast det kanske är värt att betala de extra kronorna för en bättre körupplevelse:)?
Nån som vet den ungefärliga prisskillnaden mellan 95 och 98?

Jag har endast kört på 95 och skotern går som en klocka. Men får väl testa en tank 98 till vintern och testa skillnaden:)
Som sagt, det är ingen större skillnad och i slutändan kommer det att kosta dig några tioöringar mer per liter. Men det kan det vara värt ändå, tycker jag. Framförallt slipper man ju all skit som finns i 95 oktan.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
hmm undra om man inte skulle ta och fundera på att byta ut skotern mot en spark om man funderar på om det blir billigare att köra på 95oktan istället för 98oktan....mätbar skillnad på 95 och 98oktan? ja... märkbar skillnad på en original snöskoter? nä och jag vet inte om det är mer "skit" i 95oktaning bränsle än 98.....nu är väl inte den 95oktaniga 95oktan utan den heter väl bara så.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Försökte få tag i 98 nu när jag skulle ha ny soppa i 440in men åkte runt på 4-5 mackar men alla har tagit bort de :eek: Kör ju nu enduron som klarar sig på 95, men hur gör man om man har t.ex en 440 då ???